تسهیلات مسکن | وام مسکن | ساخت مسکن

دولت، جان جانبازان را به لب رساند / وام مسکن ایثارگران در بلاتکلیفی

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره سرانجام تامین مسکن برای خانواده‌های شهدا و جانبازان توضیحاتی را ارائه کرد.

دولت، جان جانبازان را به لب رساند / وام مسکن ایثارگران در بلاتکلیفی

مسکن حمایتی یک برنامه یا سیاست‌گذاری است که توسط دولت یا برخی نهادها اجرا می‌شود تا به افراد با درآمد کمکی که نمی‌توانند خودشان مسکن مناسب بخرند یا اجاره کنند، کمک کند. این برنامه‌ها معمولاً شامل ارائه وام‌های مسکن با شرایط ویژه، تخصیص مساعدات مالی برای پرداخت اجاره یا هزینه‌های خرید مسکن و یا ساخت و اجرای پروژه‌های مسکن اجتماعی می‌شوند. هدف از این برنامه‌ها، افزایش دسترسی به مسکن مناسب برای افراد با درآمد پایین، افزایش پایداری مسکن و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی است.

«میثم اروز» مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از جامعه هدف بنیاد شهید فاقد مسکن هستند، گفت: جامعه هدف ما شامل چند دسته می‌شوند؛ برای گروهی از جامعه هدف ما قانون تکلیفی را برای وزارت راه و شهرسازی مشخص کرده است و برای گروهی دیگر از جانبازان براساس قانون یک نوع خدمت دیگر باید از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.

وی ادامه داد: به طور مثال برای جانبازان کمتر از ۲۵ درصد وزارت راه و شهرسازی موظف به ارائه زمین نیست، اما برای این جانبازان وام مسکن در نظر گرفته شده است. از همین‌رو باید جامعه هدف ما تفکیک شده و برای هر گروه خدمات خاصی ارائه می‌شود. البته ما کل آمار ایثارگران را به وزارت راه و شهرسازی داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم افرادی که مالکیت شخصی دارند و یا از خدمات دولتی استفاده کرده‌اند، این آمار را به ما بدهند و ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که چه تعداد از مددجویان فاقد مسکن هستند.

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: طبق ماده ۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران وزارت راه و شهرسازی موظف است به جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا قطعه زمین با قیمت منطقه‌ای سال ۶۹ واگذار کند، از سال ۹۱ که قانون جامع لازم‌الاجرا شد این کار در حال اجرا است، اما هنوز خیلی‌ها از این گروه در صف انتظار هستند تا این خدمت از سوی وزارت راه و شهرسازی به آنها ارائه شود.

اروز خاطرنشان کرد: ما الان حدود ۱۳۰ هزار نفر در مجموع در کل کشور داریم که باید این خدمت به آنها ارائه شود که هنوز از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است. بخشی از اعظم این افراد نیز در دوره‌های گذشته تامین زمین شده‌اند و هر جایی که زمین موجود باشد از وزارت راه ارائه می‌شود. البته ما سیاست‌های دیگری نیز در حوزه مسکن برای جامعه هدف‌مان داریم.

وی ادامه داد: بحث سیاست‌های ساخت یکی دیگر از برنامه‌های ما است به طور مثال در منطقه پرند ۹۰۰ واحد در حال ساخت است که ۲۸۸ واحد آن تقریبا آماده واگذاری است و در فاز یک قرار دارد. در نهضت ملی مسکن که برعهده دولت قرار داد، ما صرفا ۵ درصد ظرفیت برای جامعه هدف‌مان دریافت کرده‌ایم. ایثارگران نیز در سامانه نهضت ملی ثبت‌نام می‌کنند و بخشی از مسکن ایثارگران از این طریق تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سوال که ایثارگران و جامعه هدف بنیاد شهید برای ساخت مسکن چه آورده‌ای باید داشته باشند، تصریح کرد: قوانین یک سری معافیت‌هایی را برای ایثارگران پیش‌بینی کرده‌است مانند اعطای وام یارانه‌ای، رایگان بودن آماده‌سازی زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی، رایگان بودن انشعابات و… در مجموع این معافیت‌ها هزینه ساخت را کاهش می‌دهد، ایثارگر هم باید آورده‌ای داشته باشد که براساس قیمت مشخص می‌شود.

اروز تصریح کرد: براساس قانون وزارت راه مکلف است که این خدمات را به ایثارگرانی ارائه کند که فاقد مسکن هستند. اولویت دولت و بنیاد این است که این خدمات به افرادی ارائه شود که فاقد مسکن شخصی بوده یا بد مسکن هستند. ما امیدواریم که تعداد باقی‌مانده را نیز تحت پوشش قرار دهیم. البته همکاری خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید وجود دارد. البته باید به این موضوع نیز توجه شود که در شهری مانند تهران دیگر زمین برای واگذاری وجود ندارد و باید در اطراف تهران واگذاری صورت بگیرد که شرایط خاص خود را نیز دارد.

وی ادامه داد: همانطور که پیش‌تر گفته شد اولویت اول ما در این بخش ۱۳۰ هزار نفر است و این افراد کسانی هستند که عمدتا خانه ندارند یعنی نه تاکنون از زمین دولتی استفاده کرده‌اند و نه دارای ملک شخصی هستند.

منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر