قیمت زمین | شهرداری تهران | ساخت مسکن

ساخت ۵ شهرک مسکونی در تهران / برنامه شهرداری برای کنترل قیمت زمین در پایتخت

تا کنون جواز ساخت چند شهرک دولتی و خصوصی صادر شده است. قرار است در تهران ۵ شهرک ساخته شود که جانمایی این شهرک‌ها در مراحل نهایی است.

ساخت ۵ شهرک مسکونی در تهران / برنامه شهرداری برای کنترل قیمت زمین در پایتخت

پروژه مسکن ملی در ایران یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن است که با هدف ارائه مسکن مناسب و با کیفیت به اقشار مختلف جامعه ایرانی آغاز شده است. این پروژه تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود و با همکاری بخش خصوصی و دولتی، به منظور تامین مسکن برای خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط، اقدام به ساخت و اجاره مسکن می‌کند. این پروژه با توجه به نیازهای روزافزون جامعه، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مسکن در ایران شناخته شده است.

سیاست دولت افزایش تولید مسکن با شرایط مختلف است تا در سال‌های آینده، کمبود عرضه دوباره مانند دهه ۹۰ بر بازار مسکن چیره نشود. برنامه اصلی که دولت در بخش مسکن اجرا می‌کند نهضت ملی مسکن است که برنامه‌ای حمایتی و با تأمین زمین و پرداخت تسهیلات است اما در کنار آن، ترغیب، تشویق و تسهیل شرایط ساخت مسکن در بخش خصوصی نیز در سیاست‌های دولت قرار گرفته است.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین سیاست افزایش تولید مسکن را برنامه شهرک‌سازی عنوان و شهرک‌سازی و احداث واحدهای نهضت ملی مسکن را از اولویت‌های دولت در بخش مسکن و تولید آن عنوان کرد.

به گفته عباسی، با توجه به نیاز به مسکن در کشور نیاز به احداث واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد. در همین رابطه نیز سیاست‌گذاری‌ها برای شهرک‌سازی و احداث مسکن در حال پیگیری است.

بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم توسعه، ۶ میلیون خانواده مستأجر، بیش از ۶ میلیون واحد فرسوده و پیش‌بینی ۶ میلیون ازدواج در این کشور وجود دارد.

در خصوص برنامه شهرک‌سازی برای افزایش ساخت مسکن در کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی با جدیت در تمامی استان‌ها به‌ویژه مناطقی که میزان تقاضا بالاست پیگیری می‌شود. هم‌اکنون میزان تقاضا و انباشت واحدهایی که از سنوات گذشته باید احداث می‌شد به قوت خود باقی است. بنابراین همچنان نیاز به احداث مسکن در کشور وجود دارد.

طبق مفاد دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور، شهرک‌های دولتی و خصوصی در کشور ساخته می‌شود. پیش‌بینی ساخت ۹۶ شهرک صورت گرفته که ساخت ۲۷ شهرک در مناطق ساحلی جنوب و سواحل مکران در دستور کار قرار گرفته است.

شهرک مسکونی دولتی در اراضی دولتی و یا اراضی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بر اساس مفاد این دستورالعمل و در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت یا اجرای طرح‌های حمایتی مسکن کشور با کارکردها و نقش‌های مکمل، مصوب شده و مسئولیت ایجاد آن بر عهده دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران خواهد بود. در خصوص شهرک‌های مسکونی دولتی هر یک از دستگاه‌های دولتی باید زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را بر اساس قوانین و مصوبات شورای‌عالی مسکن در این اراضی فراهم کنند.

از آنجایی که واگذاری اراضی دولتی به متقاضیان به‌ شرط ساخت است، جهت عمران شهرک‌های مسکونی دولتی، با هدف اجرای طرح‌های مسکن، همزمان با تصویب طرح آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک و شروع عملیات اجرایی، شهرک‌ساز می‌تواند نسبت به واگذاری قطعات به متقاضیان به‌ شرط ساخت و صدور پروانه ساختمانی، بدون حق فروش، اقدام کند.

در شهرک‌های خصوصی، متعلق به بخش خصوصی است و در قطعات مختلف برابر آیین و مقررات، زمین‌ها به متقاضیان واگذار ساخت‌وساز به‌صورت فردی یا انبوه‌سازی انجام می‌شود.

تأکید دولت این است که واحدهای مسکونی در شهرک‌های ویلایی و یک یا دو طبقه و در متراژهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری باشد. تا کنون جواز ساخت چند شهرک دولتی و خصوصی صادر شده است. قرار است در تهران ۵ شهرک ساخته شود که جانمایی این شهرک‌ها در مراحل نهایی است. در تازه‌ترین مورد، به ‌منظور اجرای مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر موافقت با مکان‌یابی و طرح جامع شهرک مسکونی واقع در خارج از حریم شهر یزد برای تأمین اراضی مورد نیاز مسکن خانواده‌های شهدا، جانبازان و متقاضیان نهضت ملی مسکن و همچنین در راستای اجرای مفاد دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور، مجوز احداث شهرک مسکونی دولتی به نام شهرک شهید سلیمانی در مساحتی بالغ بر ۹۲ هکتار و ظرفیت جمعیت‌پذیری ۱۳۵۰۰ نفر از سوی سعید غفوری رئیس هیأت‌مدیره، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید و رئیس ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور صادر شد.

بر اساس این پروانه صادر شده، تعداد ۱۳۰۷ قطعه ویلایی ۲۰۰ متری به ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد افزوده شد که علاوه بر متقاضیان این طرح، به خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز اختصاص خواهد یافت.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران

خسرو دانشجو، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان تفاهم با شهرداری برای احداث یکصد هزار واحد مسکونی در تهران تصریح کرد: از ظرفیت شهرک‌سازی برای تأمین کمبود اراضی در تولید مسکن بهره می‌گیریم.

وی در نشست پایش عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری هفتگی موضوع الحاق اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار می‌دهد و با الحاق قانونی اراضی در تلاش هستیم تا مجموعه سیاست‌های دولت در طرح کلان نهضت ملی مسکن به اجرا درآید.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه‌ داد: در استان‌هایی که زمین کم است، باید از ظرفیت شهرک‌سازی برای تولید مسکن استفاده‌ شود و در انجام این کار اهتمام ویژه از سوی استان‌ها وجود داشته باشد.

دانشجو افزود: در حوزه کارشناسی و تسریع در بررسی پیشنهادهای استان‌ها برای الحاق اراضی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تمامی توان همکاری می‌کند.

وی توضیح داد: در تهران به‌دلیل کمبود زمین، تفاهم خوبی با شهرداری تهران انجام داده‌ایم. در برنامه است تا در محدوده خدماتی شهر تهران، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شود. با این مجموعه سیاست‌گذاری‌ها در صدد هستیم تا قیمت زمین و مسکن را کنترل کنیم.

احداث ۹۶ شهرک مسکونی

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز از تأمین ۴۱ هزار و ۴۰۹ هکتار زمین با ظرفیت واحد‌ پذیرش بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خبر داد.

وی اظهار کرد: تاکنون مکان‌یابی ۹۶ شهرک مسکونی در کشور انجام شده که علاوه بر آن تعداد ۵۳ شهرک در کارگروه امور زیربنایی و ۴۷ شهرک در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده‌ است.

به گفته مالکی‌ ۴۱ هزار و ۴۰۹هکتار زمین با ظرفیت واحد‌پذیری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تأمین شده است.

وی با اشاره با چالش‌های موجود در بخش تأمین زمین گفت: در برخی شهرها با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی مثل استان‌های شمالی و شهرهای واقع در زاگرس، تأمین زمین سختی‌ها و چالش‌های بیشتری داشت و مجبور شدیم تلاش بیشتری در توافق با بخش خصوصی و مردم و حتی خرید زمین انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تکمیل پروژه‌های آغاز شده در حوزه مسکن و سکونت مردم در این واحدها برای سال آینده هدفگذاری شده است. همچنین هدفگذاری شده تأمین زمین در شهرهای بحرانی نیز تمام شود و آماده‌سازی تمام اراضی به مرحله نهایی برسد. آماده‌سازی بیش از ۱۵۰۰ پروژه و سایت آغاز شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر