خانه کلنگی | قیمت خانه کلنگی | بازار مسکن | قیمت مسکن

خرید خانه کلنگی در تهران چقدر پول می خواهد؟

قیمت خانه‌‌‌های کلنگی در تهران برای سازنده‌‌‌ها اهمیت دارد اما این فاکتور به تنهایی نمی‌‌‌تواند معادله «تصمیم برای سرمایه‌‌‌گذاری ساختمانی» را برای بساز و بفروش‌‌‌ها روشن کند.

خرید خانه کلنگی در تهران چقدر پول می خواهد؟

خانه‌های قدیمی یا آنطور که در بازار معروف است، خانه کلنگی به خانه ای گفته می‌شود که سن زیادی  (معمولا بالای ۳۰) دارد. برای تعیین قیمت خانه های کلنگی باید فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار داد که از جمله آنها موقعیت مکانی و میزان سالم بودن خانه کلنگی است. همانطور که در جدول زیر هم مشخص است تقریبا در تمامی مناطق تهران می‌توان خانه های کلنگی را با قیمتی پایین تر از قیمت  فروش آپارتمان در بازار پیدا کرد، هرچند برخی از این املاک به دلیل برخورداری از کاربری ترکیبی (مسکونی، تجاری) با قیمتی بالاتر از املاک مشابه که صرفا کاربری مسکونی دارند عرضه می‌شوند.

سازنده‌‌‌ها برحسب رابطه‌‌‌ای که بین قیمت مسکن و قیمت زمین یا همان ملک کلنگی وجود دارد، بازدهی سرمایه‌‌‌گذاری ساختمانی را برای خود سنجش می‌‌‌کنند و پس‌‌ ‌از آن برای ورود به بازار ساخت‌وساز تصمیم می‌‌‌گیرند.

گزارش سطح قیمت پیشنهادی فروشندگان املاک مسکونی در ۸ منطقه جنوبی شهر تهران (عمدتا جنوب شرقی) نشان می‌‌‌دهد، در حال حاضر متوسط قیمت پیشنهادی هر مترمربع از این املاک در فایل‌‌‌های جدول، ۱۰۶ میلیون تومان است. این رقم حدود ۱.۸ برابر قیمت فروش واحدهای مسکونی در همین مناطق در ماه  دی است.

هر چقدر نسبت قیمت زمین به مسکن بالاتر از ۱.۵ باشد، هزینه سنگین تامین زمین برای ساخت، بار سرمایه‌‌‌گذاری را برای سازنده بیشتر می‌‌‌کند چرا که در شرایطی که سطح بالای قیمت مسکن، از قدرت خرید خیلی از متقاضیان خارج است، امکان افزایش بیشتر آن برای تنظیم رابطه زمین و مسکن وجود ندارد و این - به نوعی-  بن‌‌‌بست، در رکود ساخت تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

قیمت-خانه-کلنگی

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر