شرکت راه آهن | بلیت | قطار مسافربری

سفر در صحراها با قطارهای لوکس عربی / مسیر سفر به مکه و مدینه متحول می شود

شرکت راه‌آهن دولتی عربستان سعودی به‌تازگی قراردادی ۵۳ میلیون دلاری با شرکت ایتالیایی آرسناله گروپ امضا کرده است تا نخستین قطار مجلل این کشور را راه‌اندازی کند.

 سفر در صحراها با قطارهای لوکس عربی / مسیر سفر به مکه و مدینه متحول می شود

راه آهن عربستان سعودی یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه‌های راه آهن در جهان است که در زمینه حمل و نقل مسافر و کالا و همچنین ارتباط مناطق مختلف کشور فعالیت دارد. این شرکت، با دوره‌های مختلف توسعه و گسترش، به‌عنوان یک نیروی محرکه برای اقتصاد کشور عربستان سعودی عمل می‌کند. راه آهن عربستان سعودی با توجه به جدیدترین فناوری‌ها، تجهیزات و استانداردهای بین‌المللی، به بهبود روند حمل و نقل و افزایش ایمنی و کارایی خدمات خود در سراسر کشور متعهد است.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه گردشگری کرده است، که در میان آنها می‌توان به پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم اشاره کرد، و اکنون سراغ بازار قطارهای مسافربری مجلل رفته است تا عبور از صحرا را به تجربه‌ای مسحورکننده تبدیل کند.

سفر تفریحی با قطار لوکس

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان سعودی، این قطار جدید از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز به کار می‌کند.

در بیانیه مطبوعاتی شرکت راه‌آهن سعودی آمده است مسیر سفر تفریحی لوکس «رویای صحرا» بین ریاض تا قریات در نزدیکی مرز اردن خواهد بود.

این مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری از میان مناظر بیابانی و کنار شهر حائل می‌گذرد.

این قطار که با الهام از «سبک سنتی سعودی» طراحی شده، ۴۰ کابین مجلل دارد و در دست ساخت است. از پایان امسال میلادی، امکان رزرو بلیت نیز فراهم خواهد بود.

به گفته پائولو بارلتا، مدیرعامل آرسناله، سفرها یک یا دو شب و حداکثر ظرفیت ۸۲ مسافر است.

با رشد تقاضا برای قطارهای پرسرعت و سفرهای تفریحی لوکس با قطار در سراسر جهان، عربستان سعودی نیز تصمیم گرفته است وارد بازار قطارهای مجلل شود.

با توجه به افزایش علاقه به گزینه‌های پایدارتر در مقایسه با سفرهای کوتاه‌ و بزرگراه‌های شلوغ و پر از راه‌بندان، بسیاری از کشورها میلیون‌ها یا در برخی موارد میلیاردها دلار روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عربستان سعودی حدود شش سال پیش نیز خط قطار سریع‌السیر حرمین را راه‌اندازی کرد که مکه و مدینه را به فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده متصل می‌کند.

سرمایه‌گذاری زیرساختی

انتظار می‌رود این شبکه خط آهن که قطارها قادرند تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در آن حرکت کنند، به سراسر عربستان سعودی گسترش پیدا کند.

درحال‌حاضر، خطوط راه‌آهن موجود در شمال غرب کشور نیز بهسازی شده‌اند تا پذیرای قطارهای پرسرعت‌تر باشند.

پیش‌تر در ژانویه ۲۰۲۲، خالد الفالح، وزیر سرمایه عربستان سعودی، اعلام کرد که این وزارتخانه در نظر دارد ۸۰۰۰ کیلومتر خط آهن در سراسر کشور احداث کند.

عربستان سعودی با هدف جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر خارجی، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کند.

آمار و ارقام اخیر حاکی از آن است که این تلاش‌ها ثمربخش بوده است. به گزارش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران خارجی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۶ درصد رشد داشته است.

بشار بن خالد المالک، مدیرعامل شرکت راه‌آهن عربستان سعودی، معتقد است «رویای صحرا» فرصتی در اختیار گردشگران و ساکنان محلی می‌گذارد تا «در قالب خدمات ترابری لوکس» مناطق و مناظر این کشور را کشف کنند.

آیا «رویای صحرا» با نمونه‌هایی مشابه اورینت اکسپرس، لادولچه ویتا، خط ونیز‌ـ‌لندن سیمپلون اورینت اکسپرس، یا حتی سون استارز کیوشو، یکی از مجلل‌ترین قطارهای ژاپن، رقابت خواهد کرد؟ باید منتظر ماند و دید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر