تسهیلات مسکن | حداقل دستمزد | دستمزد کارگران | ساخت مسکن

پرداخت ماهی ۳۵ میلیون تومان قسط وام مسکن با حقوق کارگری؟ / شرایط بانک مرکزی برای پرداخت اقساط مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و اقساط آن متناسب با درآمد و حقوق کارگران باشد.

پرداخت ماهی ۳۵ میلیون تومان قسط وام مسکن با حقوق کارگری؟ / شرایط بانک مرکزی برای پرداخت اقساط مسکن ملی

وام مسکن کارگران یک برنامه‌ی پشتیبانی مالی است که به کارگران کم درآمد و زحمتکش که به دنبال خرید یا ساخت مسکن هستند، ارائه می‌شود. این برنامه به افراد این امکان را می‌دهد که با دریافت وام‌های مسکن با شرایط و نرخ‌های مناسب‌تری، به دستیابی به مسکن مورد نیازشان کمک شایانی ببرند. این وام‌ها معمولاً با نرخ‌های کمتری نسبت به بازار معاملاتی عرضه می‌شوند و به مدت زمان طولانی‌تری قابل بازپرداخت هستند که این امر به کارگران کم درآمد کمک می‌کند تا بتوانند بهتر در تامین مسکن خود پیش بروند.

اقساط ۴ برابری وام مسکن نسبت به حقوق کارگران باعث شده بوده که کارگران از دریافت وام منصرف شوند، این در حالی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه در گفت‌وگویی اعلام کرده است که اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن متناسب با حقوق کارگران در نظر گرفته می‌شود.

زمانی که صحبت از هزینه‌های زندگی کارگران و مشکلات در تأمین معیشت آنها می‌شود، همواره این موضوع از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که حدود ۷۰ درصد سبد معیشت کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شود. پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همواره یکی از مشکلات کارگران هنگام اقدام برای دریافت بود.

یکی از راه‌هایی که شاید بتواند کمک‌کننده کارگران در مسیر خانه دار شدن باشد دریافت تسهیلات مسکن است. متأسفانه با شرایطی که درحال‌حاضر پرداخت وام‌ها دارد، کارگران از پس اقساط بر نمی‌آیند.

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷ درصد افزایش داشت. بر این اساس، حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۲ تومان درسال ۱۴۰۲ رسید. یعنی یک کارگر در تهران با دریافت مزایای شغلی حدود ۹ میلیون تومان درآمد دارد. حال چگونه ممکن است یک کارگر درکنار هزینه‌های خوراک، بهداشت، آموزش، پوشاک، حمل‌ونقل، تفریح، ارتباطات، کالا و خدمات و از همه مهم‌تر اجاره مسکن بتواند اقدامی برای دریافت وام مسکن با اقساط بالا داشته باشد.

پرداخت تسهیلات جدید بانک مسکن برای خانوار‌های پرجمعیت تهرانی با دریافت سقف وام مسکن، به گونه‌ای است که هیچ کدام از کارگران امکان دریافت آن را ندارند، چرا که باید ماهی ۳۵ میلیون تومان قسط بدهند؛ که این رقم نسبت به میانگین درآمد خانوار‌های کارگری همخوانی ندارد و چندین برابر حقوق کارگران است.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن متناسب با حقوق کارگران در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: گام‌های بلندی در بهبود وضعیت متقاضیان نهضت ملی مسکن با پلکانی کردن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برداشته شده است به گونه‌ای که طبق مصوبه بانک مرکزی کسانی که مایل هستند به صورت پلکانی اقساط خود را پرداخت کنند شرایط خاصی برای آنها طراحی شد به نحوی که در دو سال اول قسط این تسهیلات پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد و از سال سوم قسط‌ها افزایش پیدا کند.

عباسی بیان کرد: درحال‌حاضر پرداخت هزینه‌ها به گونه‌ای است که کارگرانی که نهضت ملی مسکن را دریافت می‌کنند بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند و این گام بسیار بزرگی بود که در سیستم بانکی انجام شد. تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این بوده است که نرخ سود تسهیلات و میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن به گونه‌ای باشد که متناسب باحقوق کارگران باشد تا فشاری بر این بخش وارد نشود.

وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و اقساط آن متناسب با درآمد و دستمزد کارگران باشد در نتیجه در دو سال اول اقساط این تسهیلات حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد که تقریبا بخشی از حقوق آنها را در برمی‌گیرد.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • فاطمه‌ صیاد شمالی

    برای ثبت نام مسکن ملی

  • فاطمه صیاد شمالی

    میزان اقصاط وام با حقوق کارکران مناسبه منم متقاضی مسکن مهر هستم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر