اجاره مسکن | بازار مسکن | مسکن | قیمت مسکن

زنگ خطر بازار مسکن به صدا درآمد / سریال ادامه دار تورم بازار اجاره مسکن

سریال متاثرکننده رکوردزنی‌های پی‌درپی تورمی در بازار اجاره، شرایط را برای مستاجرها در این بازار سخت‌تر از قبل کرده و از سوی دیگر آلارم هشدار را از این بازار برای سیاستگذار مسکن به صدا درآورده است.

زنگ خطر بازار مسکن به صدا درآمد / سریال ادامه دار تورم بازار اجاره مسکن

تورم بازار اجاره یکی از مسائل مهم در بازار مسکن است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال اجاره مسکن هستند، مشکل‌ساز باشد. این امر ممکن است به دلیل افزایش تقاضا برای خانه‌ها یا کاهش تعداد واحدهای موجود در بازار رخ بدهد. تورم بازار اجاره می‌تواند منجر به افزایش هزینه زندگی برای افرادی که به دنبال مسکن اجاره‌ای هستند و افزایش فشارهای مالی بر آن‌ها شود. این موضوع می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار مسکن داشته باشد و سیاستمداران و صاحبان ملک را بر آن که چگونه با آن برخورد کنند، تأثیرگذار باشد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم نشان می‌دهد با وجود اینکه تورم بازار اجاره در آذرماه کاهشی ۰.۵ درصدی را تجربه کرده، در مقیاس سالانه رشدی ۳۸.۵ درصدی تجربه کرده است. اما این کاهش تورم در بستر بازار اجاره نشان از چه دارد و پیامدهای رشد تورم در این بازار چیست؟

بازار اجاره در سال‌های اخیر، همسو با بخش مسکن تورم افسارگسیخته‌ای را تجربه کرده است.

همچنین کارشناسان در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی کرده بودند که در سال ۱۴۰۲، افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای در انتظار اجاره باشد و بر همین اساس، امسال را سال سخت مستاجران نام نهادند.

زنگ هشداری که در نهایت با فرا رسیدن فصل اجاره در سال ۱۴۰۲ به صدا درآمد. مستاجران در هنگام سررسید قرارداد خود با افزایش قیمت عجیب و غریبی مواجه شده بودند که بر هیچ قاعده‌ای استوار نبود؛ به‌نحوی که حتی در صورت تخلیه خانه، با حدود بودجه قبلی قادر به یافتن واحد جدیدی نبودند و عملا عده زیادی از مردم برای تامین سرپناهی حداقلی سرگردان و آشفته شدند.یک بررسی ساده از اعداد و ارقام تحولات مسکن که مرکز آمار منتشر کرده است نشان می‌دهد، تورم اجاره عموما صعودی بوده و حتی در ماه‌هایی که به‌طور سنتی فصل اجاره محسوب نمی‌شوند، تورم بالاتری را ثبت کرده است.

داده‌های مرکز آمار ایران در گزارش تورم آذرماه ۱۴۰۲، حاکی از تورمی ۳۸.۵ درصدی در مقیاس سالانه و ۳.۶ درصدی در مقیاس ماهانه است که نسبت به تورم اجاره در ماه آبان، ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. با این حال، یک بررسی جزئی‌تر در این زمینه حاکی از آن است که تورم ماهانه طی یک سال گذشته روندی رو به رشد داشته است.

تورم اجاره در آذر و دی‌ماه سال گذشته به‌طور مشابه، رشدی ۲.۸ درصدی را تجربه کرده است. این میزان در بهمن‌ماه به ۲.۳ درصد کاهش می‌یابد. عدد تورم اجاره در اسفندماه اما به دلیل آنکه مرکز آمار به طور مستقل و جزئی گزارشی از آن منتشر نکرده، اندکی مبهم است اما رقم این شاخص در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲، به ۱.۸ درصد می‌رسد و در اردیبهشت‌ماه نیز ۱.۷ درصد بوده است.

نکته جالب توجه اما اینجاست که تورم اجاره در اردیبهشت امسال نسبت به ماه‌های قبل کاهشی بوده، در حالی‌که تورم مسکن (خرید و فروش) در همین‌ماه، بر اساس آمارهای بانک مرکزی به اوج خود رسیده است!

با این حال به‌نظر می‌رسد اگرچه قیمت مسکن تحت تاثیر خوش‌بینی به رشد دوباره قیمت دلار صعودی بوده، اما به دلیل ادامه تعطیلات نوروزی و کاهش جابجایی مستاجران در این ماه، تورم اجاره روندی کاهشی داشته است. مطابق یک قاعده سنتی در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه به‌دلیل تعطیلات و سکون ناشی از روزهای منتهی به فصل اجاره سال جدید، جابه‌جایی‌ها کمتر و در نتیجه تورم و التهابات بازار نیز تا حدودی آرام‌ می‌گیرد؛ روند تورم اجاره از خردادماه نیز گواهی بر این امر است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر