شرط مهم کاهش قیمت در بازار خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: علت کاهش قیمت خودرو،‌ به دنبال افزایش تولید داخل در سال ۱۴۰۱ و از سوی دیگر ایجاد امید در بازار برای واردات خودرو است که اگر این دو مولفه همچنان پابرجا مانده و محقق شود، روند کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود.

شرط مهم کاهش قیمت در بازار خودرو

علی جدی با اشاره به وضعیت بازار خودرو درباره راهکارهای ایجاد ثبات در این بازار، بیان کرد: یکی از راهکارها برای ایجاد ثبات در بازار خودرو این است که باید میزان تولیدات داخلی افزایش پیدا کند، از طرف دیگر باید واردات خودروهای خارجی نیز انجام شود. زمانی که این دو کار انجام شد باید به سمت آزادسازی قیمت خودرو گام برداشت. به عبارت دیگر از بیرون به خودروسازان فشار وارد نشود که به چه قیمتی خودرو بفروشند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در مقطع زمانی سال ۹۲ تا ۹۶ هیچ مشکلی در بازار خودرو نداشتیم و مردم می توانستند خودرو مورد نظر خود را خریداری کنند. وضعیت خودروسازان داخلی نیز خیلی خوب بود اما از سال ۹۶ و ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شد، پدر خودروسازان نیز درآمد. اکنون همه خودروسازان زیان انباشته دارند، به جایی رسیدیم که هم مردم ناراضی هستند و هم خودروسازان.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کل واردات خودرو ما در بهترین حالت به ۱۰۰ هزار تا هم نمی رسید، یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیاز داخلی کشور. این میزان واردات چه تاثیری روی خودروسازان داخلی ما داشت که اینقدر نگران بوده و جلوی آن را گرفتیم. آیا برای بازگرداندن آرامش به جامعه نمی ارزد که خودرو وارد شود؟

وی در ادامه تاکید کرد: برای واردات کالایی مانند چای بالغ بر ۲ میلیارد دلار تخصیص می دهیم درحالی که ۳۰۰ میلیون دلار  کافی بوده است اما از طرف دیگر واردات کالایی مانند خودرو را پیچیده کرده و زمین و زمان را به هم می بافیم که این واردات به نفع کشور نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: علت اینکه اکنون قیمت خودرو رو به کاهش است این است که سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. تولید در سال ۱۴۰۰ بالغ بر۹۰۰ هزار خودرو بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر امیدواری نسبت به واردات خودرو در جامعه ایجاد شده است. اگر ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود و تولید داخل نیز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کند دیگر تقاضا کاهش می یابد و خودروسازان باید به مردم التماس کنند که خودرو بخرند.

جدی افزود: کاهش قیمت در بازار خودرو در شرایطی ادامه خواهد داشت که روند تولید خودرو در داخل افزایشی بوده و در کنار آن نیز واردات خودرو صورت گیرد.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • مشاور

    یه سوال دارم از آنهایی که می گویند واردات خودرو آزاد شود؟ اگر واردات آزاد شود قول می‌دهید تمام آثار متاثر از واردات و ضرر و بیکاری جوانان و همه ی قطعه سازان و کارگران و نمایندگی ها و خدمات پس از فروش و حتی کف بازار مکانیکی ها رو بپذیرد؟! قطعا نمی پذیرید! چون واردات خودرو قطعا بر تولید داخل ضرر می‌زند! خب همین صنعت خودروسازی خودمان را تقویت کنیم ملتزم کنیم که باید بسازید یک افق برایشان تعیین کنید تا خودرو با کیفیت بسازند! و خواهند ساخت و نه اینکه غراضه های ساخت بیگانه را وارد کنید و تولید داخل را نابود کنید! قطعا با واردات خودروی نو و کارکرده هیچکس از تولید داخلی حمایت نخواهد کرد! و نکته قابل توجه اینکه بیش از حد تولید کردن هم به نفع تولید کننده نیست بازار باید تعادل داشته باشد!

    • ارباب

      حتما درآمدتان کم شده خجالت بکش آقای مشاور کدوم تولید داخل ۴ساله میخام ماشین بخرم نمیتونم ۲۰۰ جور کردم شد ۳۰۰ جور کردم شد۴۰۰ افتادم دنبالش بهش نمیرسم

  • یوسف

    تا زمانی که سطح شعور مردم ایران پایین است و ب ای ارابهدهای مرگ تولیدات چینی و داخلی رقابت در خرید آن را دارند همین است فقط کافیه این مردم یکسال هیچ ثبت نامی نکنند بعد ببینند حکومت زیر قیمت با التماس به مردم خودروهای اروپایی را عرضه می‌کند وقتی خوردوی چینی سیصد میلیونی را ب ای مردم یک میلیاردو نیم می‌فروشند یعنی مردم احمقند

  • ایرانی

    تا مظلوم باشد ظالم هم هست

  • ناشناس

    این حکومت یکدست ناتوان از کنترل وتولید خودرو هست و از همین ناتوانی تولید خودرو و قیمت با کشورهای همسایه به ناتوانی کل حکومت در مسکن گوشت خودرو و و و پی ببرید خودرو سازی دردست آقازاده‌ها وبا حقوقهای نجومی زالو خون مردم روی نکند تمام بچه های سردارهای سپاه در بانکها خودروسازی مستقرند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها