برنامه وزیر جدید صمت برای بازار خودرو

وزیر جدید صمت که امروز از مجلس رای اعتماد گرفته، هشت برنامه راهبردی ارائه کرده که مهم‌ترین بخش‌های آن مربوط به توسعه صنعت صادرات محور،کاهش تصدی‌گری دولت، ایجاد زنجیره ارزش افزوده، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

برنامه وزیر جدید صمت برای بازار خودرو

طبق اظهارات او در صحن علنی مجلس، او هشت برنامه راهبردی برای وزارت صمت ارائه کرده است.

مهم‌ترین نقطه اتکای این برنامه تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور است که هشت استراتژی برای آن در نظر گرفته است. استراتژی دوم او توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی است. در اصل وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معتقد است باید یک ساختار ژئواکونومیک ایجاد شود؛ «به این معنی که اگر از کشوری کالا وارد می‌کنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم. بر این اساس باید در بازار منطقه به ویژه روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط اقتصادی خوبی برقرار کرده و کالاهایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به آنها صادر کرده و کالاهایی که آنها در آن وضعیت نسبی بالایی دارند خریداری کنیم. این کالاها شامل خودرو، لوازم خانگی و سایر حوزه‌ها می‌شود.»

استراتژی‌های بعدی وزیر جدید صمت بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت، به ویژه در حوزه خودرو است و ایجاد زنجیره ارزش افزوده برای جلوگیری از خام فروشی در صنایع از جمله صنایع معدنی است.

حمایت از نوآوری با تمرکز بر تحولات دیجیتال، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های علی آبادی است. او معتقد است فرآیند تامین مالی پروژه‌ها باید از سرمایه خرد مردم و بازار سرمایه تضمین شود، مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی تجمیع و صنایع متناسب با پتانسیل‌های منطقه راه‌اندازی شود.

برنامه‌های وزیر جدید در حوزه خودرو

علی آبادی در حوزه خودرو هنوز برنامه کاملی ارائه نکرده، اما گفته که به زودی طرح جامعی در این حوزه ارائه می‌کند. اما در مجموع او معتقد است باید در این حوزه دنیا تعامل داشته باشیم و با واردات هوشمند و همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ، تولید مشترک داشته باشیم.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها