هواشناسی | پیش بینی آب و هوا | وضعیت آب و هوا

پیش بینی وضع آب و هوا / این مناطق منتظر موج سرما، باران و برف باشند

سازمان هواشناسی کشور از تشدید بارش‌ها در استان‌های مازندران و گلستان خبر و نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد.

پیش بینی وضع آب و هوا / این مناطق منتظر موج سرما، باران و برف باشند

پیش‌بینی آب و هوا یک فرایند پیچیده است که براساس داده‌هایی از جمله درجه حرارت، رطوبت، فشار هوا و سرعت باد صورت می‌گیرد. در حال حاضر، تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته‌ای برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا وجود دارد. یکی از روش‌های اصلی پیش‌بینی آب و هوا، مدل‌سازی عددی جو است که براساس قوانین فیزیکی، ترمودینامیک و دینامیک جو با هدف پیش‌بینی شرایط آب و هوایی تولید می‌شود. روش‌های دیگر شامل استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، سامانه‌های رادار، ایستگاه‌های مترآب‌سنجی و شنود صدا است. همچنین، شبکه‌های عصبی مصنوعی برای پیش‌بینی آب و هوا و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق در این روش‌ها نیز به‌کار گرفته می‌شوند. در کل، پیش‌بینی آب و هوا برای مسائل مختلف از جمله برنامه‌ریزی شهری، کشاورزی، مراکز انرژی و توریسم بسیار مهم است و روش‌های پیش‌بینی پیچیده و متنوعی برای این منظور توسعه یافته‌اند.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد فعالیت سامانه بارشی امروز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲ در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، استان های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق شمال غرب و غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی بوده و در این مناطق بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در برخی مناطق گردوخاک و در مناطق سردسیر بارش برف روی می‌دهد.

از بعدازظهر امروز از میزان بارندگی و بارش‌ها در منطقه غرب کشور کاسته می‌شود و بارش‌ها برای استان‌های ساحلی دریای خزر است.

فردا چهارشنبه در شمال شرق‌، برخی مناطق شرق و استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌های پراکنده روی داده و سپس سامانه بارشی به‌تدریج از کشور خارج می‌شود. طی ۵ روز آینده در ساعات بعدازظهر و شب در برخی مناطق هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

امروز دز شمال غرب، غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و فردا در شمال شرق کشور کاهش دما روی می‌دهد. امروز دریای خزر و پنجشنبه و جمعه خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در ارتفاعات بارش برف و رخداد مه

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۷: مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

توصیف سامان:وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج 

زمان شروع: سه شنبه صبح ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۹

نوع مخاطره:وزش باد به نسبت شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد ۳۰ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در سواحل تا ۲.۱ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۳ متر)

منطقه اثر:سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ،چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ، پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۹ : مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس

اثر مخاطره:آسیب به قفس ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها به‌خصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی

توصیه:ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بنادر و منع تردد کشتی های تجاری، منع فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحلی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی همچنین آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی

توصیف سامانه:وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج  

زمان پایان: سه شنبه بعدازظهر ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

نوع مخاطره:وزش باد به نسبت شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد در مناطق دور از ساحل بیش از ۲۸ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در ساحل تا ۲.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۳ متر)

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۷ : مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها به‌خصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل.

توصیه:ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی همچنین آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

 

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر