رضایی: تقلید سبک زندگی غربی در جوانان ناشی از ضعف محتواهای فرهنگی در کشور است

یک روانشناس با تأکید بر اینکه ما در حوزه فرهنگی عملکرد ضعیفی داشته ایم، گفت: تولیدات فرهنگی می تواند نوع نگاه جامعه را تغییر دهد، حتی یک سریال که مردم به آن اقبال دارند، می تواند سبک زندگی ایرانی را احیا کند.

رضایی: تقلید سبک زندگی غربی در جوانان ناشی از ضعف محتواهای فرهنگی در کشور است
سمانه رضایی، روانشناس و مشاور خانواده، درباره تأثیرپذیری نسل جوان از سبک زندگی غربی اظهار کرد: ما برای بررسی این موضوع باید پیش از هر چیز نگاهی به گذشته داشته باشیم تا بفهمیم که چرا اساساٌ مفهومی به نام خانواده و جایگاه آن ارزش گذشته را ندارد.

وی افزود: متأسفانه ما در بسیاری از فیلم ها و سریال ها می بینیم که زن و مادر از جایگاه والایی برخوردار نیست و تفاوت یک زن خانه دار با یک زن که از موقعیت شغلی و اجتماعی بالایی برخوردار است، به نمایش گذاشته می شود.

رضایی با بیان اینکه خانه نشینی جایگاه مادر بودن را تقلیل داده، گفت: متأسفانه از مادر شدن ارزش زدایی شده و همین امر هم سبب شده تا بسیاری از دختران جوان به جای پذیرفتن مسئولیت زندگی زناشویی به فکر ارتقاء جایگاه شغلی و اجتماعی خود باشند، وگرنه دختری که به صورت فطری ازکودکی نقش مادری را ایفا کرده، چگونه در بزرگسالی می تواند از مادر بودن فرار کند؟

وی گفت: چند دهه پیش زوج های جوان اینقدر طلاق را همسایه دیوار به دیوار خود نمی دیدند اما امروزهر چقدر که فضای زن و مرد در بحث شغلی به هم نزدیک تر شده، زن خود را از لحاظ مالی و شغلی حتی بالاتر از مرد می بینید و همین فاکتور قدرت باعث می شود با طلاق همسر خود را تهدید کند، متأسفانه بیشترین طلاق ها هم در قشر مرفه جامعه رخ می دهد.

وی ادامه داد: نگهداری حیوان خانگی یکی از موضوعاتی است که طی سال های اخیر رشد چشمگیری داشته، فارغ از بحث مسئولیت پذیری، تشریفات و چشم و هم چشمی ها فرزندآوری را یک اقدام ترسناک کرده، چند دهه پیش کی مرسوم بود که بحث سیسمونی دادن و بارداری و زایمان انقدر تشریفات داشته باشد؟

این مشاور خانواده با بیان اینکه همه این موضوعات ناخواسته یک ترس را به همراه دارد، گفت: بنابراین فرد یه این نتیجه می رسد که از پس چنین مسئولیتی بر نمی آید پس چه بهتر که یک حیوان خانگی بیاورد و جای خالی بچه را با آن پر کند.

این مشاور خانواده با اشاره به پدیده ازدواج سفید در کشور گفت: خیلی از جوان ها تمایل به ازدواج رسمی دارند اما فشارهای اجتماعی و اقتصادی مانع می شود، من مراجعی داشتم که هم دختر خانم و هم آقا پسر تمایل به ازدواج داشتند اما آنقدر خانواده دختر شروط عجیب پیش پای پسر گذاشته بودند که خود آقا پسر می گفت ما ازدواج سفید کنیم راحت تر هستیم.

وی در ادامه با اشاره به همجنسگرایی در بین برخی از نوجوانان و جوانان گفت: بخش عمده ای از اتفاق به دلیل الگوپذیری نوجوانان و جوانان است، در رمان هایی که در فضای مجازی منتشر می شود یا فیلم های خارجی که در دسترس این گروه سنی قرار دارد، حداقل یک شخصیت همجنسگرا می بیینم.

رضایی تصریح کرد: نوجوانی سن الگوپذیری است و وقتی نوجوان می بیند که قهرمان او در فلان فیلم همجنسگرا بوده الگوبرداری را آغاز می کند، وگرنه به لحاظ غریزی (به استثنای افرادی که مشکلات فیزیولوژیکی دارند)، نوجوان نمی تواند در این شرایط بماند، ممکن است پارتنری هم داشته باشد اما دلش نمی خواهد به او وفادار باشد چون این حرکت بیشتر یک ادا و تقلید غربی است و در باطن او میل و رغبت دیگری دارد.

این روانشناس با تأکید بر اینکه ما در حوزه فرهنگی عملکرد ضعیفی داشته ایم، گفت: همانطور که زمانی با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر ارزش فرزندآوری را پایین آوردیم حالا باید همانقدر تلاش کنیم تا فرهنگ چند فرزندی و سبک زندگی ایرانی را مجدد احیا کنیم.

وی ضعف در تولید محتواهای فرهنگی معضلی جدی دانست و تأکید کرد: تولیدات فرهنگی می تواند نوع نگاه جامعه را تغییر دهد، حتی یک سریال که مردم به ان اقبال دارند می تواند نوع نگاه جامعه را به ازدواج و فرزندآوری تغییر دهد.           

انتهای پیام/

 

منبع: برنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر