کوتاهی وزارت بهداشت در حوزه ناباروری

معاون برنامه ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت به بیان توضیحاتی درباره ضعف وزارت بهداشت برای نشان دار کردن زوج های نابارور پرداخت.

کوتاهی وزارت بهداشت در حوزه ناباروری

انسیه کتابچی معاون برنامه ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت: واقعیت این است که اجرای قانون درمان ناباروری در عرصه عمل و نحوه اجرای متفاوت است، بر اساس بازدید هایی که از مراکز ناباروری داشتیم و بر اساس متن قانون و مصوبه هیات وزیران در خردادماه ۱۴۰۱ ارائه‌دهندگان خدمت باید افراد نابارور را نشان دار می کردند، ولی متاسفانه فقط در سطح ۳ یعنی فوق تخصص، این افراد نشاندار شدند. این به این معنی است که افرادی که در سطوح پایین تر خدمات سرپایی دریافت می کند نمی‌تواند از این ۹۰ درصد از تعرفه دولتی از مراکز دولتی برخوردار شوند، زیرا این فرد نشاندار نشده است.

وی توضیح داد: این مشکل را با بیمه سلامت و تامین اجتماعی در میان گذاشتیم ولی متاسفانه دستورالعمل جدید درمان ناباروری تاکنون تدوین نشده است.

کتابچی در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش مربوط به دستورالعمل راهبردی درمان ناباروری برای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و بازرسی کل کشور ارسال شده است تا به آن رسیدگی کنند.

کتابچی افزود: تعداد اقلام دارویی که برای درمان ناباروری پوشش داده می‌شود مشخص است اما این اقلام دارویی نسبت به داروهایی که برای درمان ناباروری تجویز میشود خیلی جزئی است، به عنوان مثال ممکن است دلیل ناباروری یک زوج تیروئید باشد که این داروها مشمول درمان رایگان آنها نمی شود. علاوه بر این اینکه سقف برای میزان استفاده از این داروها نیز تعیین شده غیرقانونی است در صورتی که در قانون قید شده که باید بدون سقف این داروها به آنها اعطا شود.

کتابچی خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ ارجاع زوج های نابارور به سطح ۳، ۳۵ تا ۳۷ درصد بوده در صورتی که در عمده کشورهای دنیا این آمار زیر ۱۵ درصد است. این خدمات سطح ۳ بسیار گران قیمت و محدود است. در حال حاضر این خدمات گران قیمت سطح ۳ را بیمه کرده ایم ولی خدمات سطوح پایین تر و ارزانتر را بیمه نکرده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه خدمات در سطح ۳ ناباروری تقریباً رایگان است گفت: وزارت بهداشت باید بسته های خدمتش برای زوج های نابارور را از سطح ۱ تا ۳ تدوین کند.

 

منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر