طرحی جدید برای جلوگیری از سقط جنین

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرحی با عنوان نفس در دستور کار است که براساس آن در برخی شهرها، مادرانی که می خواهند سقط کنند به مراکز درمانی مراجعه کرده و با آنها صحبت می شود تا از اقدام خود منصرف شوند.

طرحی جدید برای جلوگیری از سقط جنین

سعید کریمی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بسیاری از سقط ها در مراکز غیرقانونی و نه در مراکز درمانی انجام می شود.

وی اظهار کرد: میزان تولد در کشور با روش سزارین حدود ۵۶ درصد است و دلیل آن فقط القای پزشکی نیست بلکه مادران به دلیل ترس از زایمان طبیعی، اقدام به سزارین می کنند همچنین باید زایمان بی درد در مراکز درمانی ترویج داده شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است، از ممنوع بودن توزیع داروی سقط جنین خبر داد و گفت: این دارو به صورت قاچاق توزیع می شود و اگر در مطب ها پیدا شود، جرم انگاری می شود.

کریمی درباره کاهش هزینه های دوران بارداری، اظهار داشت: در دستورالعمل زایمان طبیعی که بزودی نهایی می شود، برگزاری کلاسهای آموزشی برای مادران باردار و فراهم کردن شرایط رفاهی از سوی وزارت بهداشت انجام می شود و تلاش می کنیم هیچ هزینه ای برای زوج نداشته باشد.

وی اظهار کرد: حدود یک درصد مصدومین تصادفات کشور در بیمارستانها فوت می کنند.

وی اظهار داشت: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مصدومین تصادفات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و ۱۶ تا ۱۸ هزار از آنها (حدود ۶۰ درصد) در صحنه تصادفات جان خود را از دست می دهند و یک سوم دیگر در بدو ورود به مراکز درمانی علائم حیاتی ندارند که عمدتا جوان بوده و در سنین فعالیت اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل های قانونی جوانی جمعیت از سوی وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده و باید از جمعیت فعال محافظت کنیم اما ضرورت دارد برای پیشگیری از تصادفات، کارهای اساسی انجام شود و سایر نهادها نیز مشارکت کنند.

وی افزود: برای ارتقای جمعیت کشور نگرانی از لحاظ ایجاد مراکز سطح سه درمان ناباروری نداریم و اکنون ۱۰۳ مرکز در این زمینه وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره ناباروری های سطح ۲ نیز، گفت: ۸۵ درصد موارد ناباروری در این مراکز با اقدامات درمانی اولیه تنظیمات هورمونی، تغذیه و طب ایرانی قابل درمان است و آیین نامه تاسیس این مراکز ابلاغ شده و اکنون ۴۰ مرکز در این زمینه راه اندازی شده است.

کریمی تصریح کرد: در گذشته خدمات درمان ناباروری تحت پوشش نبود اما اکنون ۹۰ درصد خدمات بستری و ۷۰ درصد خدمات سرپایی زیر چتر حمایت بیمه ها هستند.

 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها