تیتر کوتاه بررسی کرد؛

دروازه ای به بازار ارزهای جهانی / با فارکس، در لحظه سود کنید

این احتمال وجود دارد که تبلیغاتی در مورد تجارت فارکس در اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب یا حتی در خود توییتر دیده باشید. در این گزارش با زبانی ساده با تجارت فارکس آشنا می شوید.

دروازه ای به بازار ارزهای جهانی / با فارکس، در لحظه سود کنید

در این گزارش توضیح می‌دهیم که تجارت فارکس چیست و چگونه می‌توانید از این روند جدید در جهان که ارتباط نزدیکی با ارزهای دیجیتال دارد، بهره بیشتری ببرید.

تجارت فارکس چیست؟

کلمه Forex کوتاه شده عبارت Foreign Exchange به معنای تبادل ارز خارجی است و درحال‌حاضر با این اطلاعات، ایده کاملاً واضحی از چیستی آن خواهید داشت، زیرا این بازاری است که در آن ارزها از نقاط مختلف جهان خرید و فروش می‌شوند.

فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است که مجموعاً بالغ بر ۵ تریلیون دلارگردش مالی دارد. بدون شک، این چیزی است که باید به آن توجه کنید زیرا اتحادیه‌ای از همه بورس‌های جهان است. درحال‌حاضر، بازار فارکس به صورت ۲۴ ساعته و ۵ روز هفته در بازاری که به عنوان بازار بین بانکی شناخته می‌شود، کار می‌کند. این بازار به لطف شبکه بین بانکی جهانی که در مجموع در ۴ مرکز مالی مختلف و مهم واقع در مناطق زمانی مختلف جهان توزیع شده است، یعنی لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو فعالیت می‌کند.

تجارت فارکس چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که فارکس یک بازار جهانی است، قبل از شروع تجارت آن باید بدانید که چطور کار می‌کند؟

دانستن اینکه عناصر کلیدی و مهم در این نوع تجارت چطور کار می‌کنند، بسیار مهم است. در این پلتفرم، افراد با ارزهای مختلف معامله می‌کنند. هنگامی که می‌خواهید یک ارز را با ارز دیگری مبادله کنید، در مورد تجارت منصفانه بین این دو مذاکره می‌کنید. هنگام خرید یا فروش به ارزهای خاصی که در معامله استفاده می‌شود توجه کنید.

در این مرحله لازم است بدانیم جفت ارز چیست، بنابراین یکی از کلاسیک‌ترین نمونه‌های این بازار، یورو دلار را نام می‌بریم که می‌توان آن را به صورت زیر شناسایی کرد: EUR/USD.

در همه جفت‌های ارز، ارز سمت چپ همیشه به عنوان ارز پایه اصلی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که ارز دیگر به ارز ثانویه یا مظنه تبدیل می‌شود.

در مورد یورو دلار، یورو با توجه به مقدار مشخصی دلار فروخته می‌شود. اما بیایید آن را در یک مثال ببینیم: اگر نرخ آن ۱: ۲۰ باشد، به این معناست که برای هر یک یورو، ۱.۲۰ دلار خواهید داشت.

چگونه از تجارت فارکس استفاده می‌کنید؟

تصور کنید که یک معامله گر فارکس هستید و اخبار و شایعاتی مبنی بر کاهش احتمالی دلار در مقایسه با یورو شنیده اید. به لطف EUR/USD می‌توانید برای حمایت از سرمایه خود دستور خرید یورو را صادر کنید، زیرا با فروش دلار ارز قوی تر را می‌خرید و در نتیجه ارز "ضعیف تر" را می‌فروشید. سپس دوباره دستور فروش صادر می‌کنید، اما این بار به یورو. اگر افزایش ارزش یورو در برابر دلار با استفاده از EUR/USD افزایش یابد، این سفارش خرید و فروش برای معامله‌گر سود ایجاد می‌کند. اگر برعکس باشد، همین اتفاق می‌افتد، زیرا معاملات فارکس به کاربران اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را با ارزی که معتقدند ارز قوی‌تر است پشتیبانی کنند و به محض صلاح دید، دوباره در ارز ضعیف‌تر سرمایه‌گذاری کنند تا وقتی ارزش خود را بازیابی کرد، مقدار بیشتری از آن را داشته باشد.

جزییات طبقه بندی جفت ارز

همانطور که مشاهده کردید، ارزهای فارکس در جفت‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند، اگرچه لازم به ذکر است که آنها نیز به صورت جداگانه هم طبقه‌بندی می‌شوند، مانند مواردی که تیراژ کمتر یا بیشتر دارند. به عنوان نمونه لیر ترکیه و دلار امریکا.

مبادله ارز مانند مبادله یک نوع پول با نوع دیگر است. برخی از ارزها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تأثیر بیشتری بر اقتصاد جهان دارند. این می‌تواند به دلیل مواردی مانند کشوری باشد که از آن آمده است، میزان استفاده از آن در تجارت جهانی و در کل اینکه چقدر اهمیت دارد.

با این حال، می‌توانیم آنها را به صورت زیر طبقه بندی کنیم:

جفت‌های اصلی

در این بخش می‌توانید ارزهایی را بیابید که بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی را در بازار فارکس انجام می‌دهند.

در این بازار می‌توانیم ارزهایی مانند دلار امریکا (USD)، یورو (EUR)، پوند بریتانیا (GBP)، ین ژاپن (JPY)، فرانک سوئیس (CHF)، دلار کانادا (CAD)، استرالیا، دلار (AUD) و در نهایت دلار نیوزلند (NZD). را پیدا کنیم.

در دسترس بودن و نقدینگی بالا در بازار به این معنی است که این ارزها به راحتی قابل دسترسی هستند و می‌توان آنها را به سرعت خرید یا فروخت. این باعث می‌شود آنها برای انواع مختلف معاملات سودمند باشند. به عنوان مثال، آنها در مقایسه با سایر جفت ارزها هزینه کمتری دارند که می‌تواند به نفع افرادی باشد که آنها را معامله می‌کنند.

در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است:

EUR/USD: یورو – دلار امریکا (یورو دلار)

GBP/USD: پوند انگلیس – دلار امریکا

USD/JPY :دلار امریکا – ین ژاپن

USD/CHF: دلار امریکا – فرانک سوئیس

USD/CAD: دلار امریکا – دلار کانادا

AUD/USD: دلار استرالیا – دلار امریکا

NZD/USD: دلار نیوزلند – دلار امریکا

جفت‌های کوچک

برخلاف جفت ارزهای اصلی، جفت ارزهای فرعی نقدشوندگی کمتری دارند و بر اساس دلار امریکا نیستند. به همین دلیل، آنها مجبور به همکاری با سایر ارزهای اصلی هستند که بازار بین‌المللی را به حرکت در می‌آورند.

در اینجا برخی از رایج‌ترین ارزهای فرعی فارکس آورده شده است: EUR/CHF، EUR/NZD، GBP/AUD، EUR/AUD، GBP/JPY، CAD/JPY، EUR/GBP.

جفت‌های عجیب و غریب

هرازگاهی انواع جدیدی از پول در بازار ظاهر می‌شود که به آنها جفت ارزهای عجیب و غریب می‌گویند. این ارزها معمولاً معامله نمی‌شوند، بنابراین به اندازه سایر ارزهای شناخته شده فعالیت تجاری ندارند.

عوامل موثر بر ارزش جفت ارز

جنبه‌های خاصی وجود دارد که بر بازار سهام تأثیر می‌گذارد، اما این چیز جدیدی نیست، سال‌هاست اتفاق افتاده است. به همین دلیل است که دانستن عواملی که می‌توانند باعث افزایش و/یا سقوط ارزها شوند، مهم است. ما در مورد ۳ مورد اصلی صحبت خواهیم کرد:

عوامل سیاسی

تصمیمات دولت می‌تواند مستقیماً بر ارزش پول یک کشور تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر دولتی پروژه بزرگی را برای بهبود کشور آغاز کند، می‌تواند ارز را ارزشمندتر کند. از سوی دیگر، اگر دولتی مانند دوران شیوع کووید، مرزهای خود را ببندد، می‌تواند ارزش پول را کاهش دهد.

عوامل اقتصادی

یکی دیگر از مواردی که تحت تاثیر تصمیمات و سیاست دولت قرار می‌گیرد، اقتصاد است. بخش‌های مختلفی از اقتصاد وجود دارد که می‌توان به آنها نگاه کرد. تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی ملی، داده‌های مربوط به ذخایر نفت، تورم، بدهی ویا بیکاری نمونه‌های واضحی از تأثیر عوامل اقتصادی بر بازار هستند.

عوامل روانشناسی

احساسات ناشی از برخی اخبار می‌تواند منجر به سرخوشی و یا تصمیمات عجولانه شود و باعث افزایش یا کاهش غیرمنتظره ارزش یک ارز شود.

مزایا و معایب تجارت فارکس

فارکس ابزاری است که به طور فزاینده‌ای در بین سرمایه‌گذاران محبوب است، اما معایبی هم در این زمینه وجود دارد.

مزایای تجارت فارکس

  • عدم تمرکز: از آنجایی که بازار مرکزی وجود ندارد، هزینه‌های استفاده از آن در هر معامله کاهش می‌یابد.
  • سرعت: همه تراکنش‌ها به سرعت اجرا می‌شوند، به علاوه سطح شفافیت باورنکردنی دارد، زیرا فارکس قابل دستکاری نیست.
  • در دسترس بودن: شما می‌توانید به تمام ارزهای موجود در فارکس در ۲۴ ساعت شبانه روز دسترسی داشته باشید و به شما امکان می‌دهد در هر زمان نقدینگی به‌دست آورید.
  • لوریج و مارجین: گزینه هایی که به شما امکان می‌دهد با سرمایه‌ای بیشتر از آنچه در حسابتان موجود است معامله کنید و این امکان را به شما می‌دهد که با سرمایه گذاری‌های کوچک درآمد بیشتری کسب کنید. لوریج، ضریبی است که به کمک آن می‌توانید مبلغ سپرده‌گذاری شده در معامله را افزایش دهید و مارجین پولی است که تریدر به عنوان وثیقه نزد بروکر یا صرافی سپرده‌گذاری می‌کند.
  • خرید کالا در خارج از کشور: از آنجایی که در سطح جهانی در دسترس است، همه کاربران فارکس می‌توانند از آن برای به‌دست آوردن املاک، کالاها و یا خدمات در خارج از کشور استفاده کنند و در صورت تمایل، بعداً آنها را بفروشند.

معایب تجارت فارکس

هیچ قانون خاصی برای نظارت و مدیریت معاملات وجود ندارد. وقتی بین افراد درگیر معاملات، اختلاف نظر ایجاد می‌شود، برای یک مقام تعیین‌شده سخت است که وارد عمل شود و مشکل را حل کند.

لوریج می‌تواند به شما کمک کند تا با پول و سرمایه کم به سودهای بزرگ برسید، اما در کنار آن احتمال از دست دادن سرمایه هم وجود دارد، بنابراین مهم است که آن را با دقت مدیریت کنید.

چرا از فارکس استفاده کنیم؟

سرمایه‌گذاران از فارکس برای کسب درآمد از طریق معامله جفت ارز استفاده می‌کنند. هدف آنها کسب سود از تغییر ارزش یک ارز در مقایسه با ارز دیگر است. اگر ارز ضعیفی را با ارز قوی خود خریداری کنید، کمتر به ارز قوی خود نیاز پیدا می‌کنید. بنابراین وقتی ارز ضعیف قوی تر شود، سود خواهید برد. از این نظر، انواع مختلفی از معاملات وجود دارد که می‌توانید در فارکس انجام دهید، که محبوب‌ترین آنها عبارتند از اسکالپینگ، معاملات روزانه، معاملات نوسانی و معاملات موقعیتی. اسکالپینگ به شیوه‌ای از معامله گفته می‌شود که معامله‌گران در بازار بورس اوراق بهادار و خارج از بورس؛ مانند فارکس، در طی روز، چندین بار، با ارقام سنگین، معامله نموده، که هدف از آن به‌دست آوردن سود حتی جزئی در معاملات است.

نتیجه گیری

اساساً، این پلتفرمی است که می‌توان از آن برای کسب سود در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استفاده کرد و با بازار جفت‌های ارز موجود در پلتفرم سفته‌بازی کرد. با این حال، تمام این مواردی که توضیح داده شد، تنها آغاز کاری است که می‌توانید با فارکس انجام دهید، زیرا صدها کاربرد دیگر را ارائه می‌دهد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها