اتاق بازرگانی ایران | سازمان توسعه تجارت | تجارت ایران و عراق

ادامه تجارت ایران و اربیل عراق / تاثیر تحریم ها بر مراودات بازرگانی دو کشور

معاون سازمان توسعه تجارت کشور گفت: تجارت میان ایران و اربیل عراق در حال انجام است چرا که دو کشور پیوند دیرینه‌ای در این زمینه داشته‌اند.

ادامه تجارت ایران و اربیل عراق / تاثیر تحریم ها بر مراودات بازرگانی دو کشور

تجارت بین ایران و عراق از چند دهه پیش تاکنون همواره اهمیت داشته است. این دو کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تاریخی و همچنین وجود مرزهای مشترک، از اهمیت استراتژیکی برخوردارند که باعث افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی بین آن‌ها شده است. صادرات نفت از سوی ایران به عراق، واردات محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی از سوی عراق به ایران، و همچنین همکاری‌های بیشتر در زمینه حمل و نقل و تجارت بین المللی از جمله موارد مهمی است که این دو کشور در حوزه‌ی تجارت با یکدیگر دارند. امضای توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی، تسهیل و تسریع فرآیندهای تجاری و گمرکی، و تسهیل در اعمال قوانین و مقررات مربوط به تجارت، می‌تواند نقش مهمی در افزایش رونق تجارت بین ایران و عراق داشته باشد.

سید محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت در خصوص تحریم کالاهای ایرانی توسط اربیل عراق گفت: این بیانیه تأثیر خاصی در میزان تجارت فی‌مابین نداشته است. بخش خصوصی دو کشور پیوند دیرینه داشته و خیلی اهمیت به این موضوع نمی‌دهد.

او گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی ما اتفاق خاصی تا به امروز نیفتاده است و تجارت میان ایران و اربیل عراق در حال انجام است.

قنادزاده گفت: به طور کلی ممنوعیت ویژه‌ یا تغییری در مبادلات تجاری میان دو کشور اتفاق نیافتاده است فقط چند روز گذشته یک عملیات روانی بود و تاثیر چندانی نداشته و درحال‌حاضر تجارت در حال انجام است.

وی با تقدیر از بیانیه هوشمندانه اتاق بازرگانی ایران در این خصوص، به تلاش دو کشور برای رفع موانع در مسیر توسعه تجارت اشاره نمود و از تشکیل قریب الوقوع کمیته مشترک بازرگانی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها