عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران به تیتر کوتاه خبر داد:

برنامه ویژه سازمان توسعه تجارت برای سایت های نمایشگاهی / پروانه فعالیت مراکز نمایشگاهی صادر شد

قندیلی گفت: خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده پروانه فعالیت مراکز نمایشگاهی صادر شد.

برنامه ویژه سازمان توسعه تجارت برای سایت های نمایشگاهی / پروانه فعالیت مراکز نمایشگاهی صادر شد

مراکز نمایشگاهی نقش بسیار مهمی در صنعت نمایشگاهی دارند، زیرا این اماکن به عنوان قلب فعالیت‌های مختلف این صنعت عمل می‌کنند. اهمیت این مراکز به عنوان محل برگزاری نمایشگاه‌ ها، همایش ‌ها و رویدادهای مختلف، از یک سو برای ارتقاء تبادلات تجاری و ارتباطات بین شرکت ‌ها و فعالان صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این مراکز فرصتی مناسب برای شناسایی و معرفی محصولات و خدمات جدید، ارتقاء آگاهی عمومی و ارتقاء فرهنگ کسب و کار دارند. از این رو، تسهیلات و امکانات مناسبی که این مراکز فراهم می‌کنند، باعث می‌شود تا صنعت نمایشگاهی با اهمیت بیشتری مورد توجه مخاطبان خود قرار گیرد.

سابق بر این فعالیت این مراکز فاقد پروانه فعالیت بود اما سید رضا قندیلی عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران و مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان (کاسپین) خبر از صدور پروانه فعالیت این مراکز نمایشگاهی داد. خبرنگار تیتر کوتاه پیرامون این موضوعی گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

صدور پروانه فعالیت مراکز نمایشگاهی

قندیلی در این گفتگو عنوان کرد: در چند دهه گذشته مراکز نمایشگاهی بر اساس مصوبه هیئت وزیران تاسیس شدند و هر استانی موظف شد یک مرکز نمایشگاهی ایجاد کند. از همین رو مراکز نمایشگاهی توسط دولت و بخش خصوصی و نهادهایی که توانایی اداره یک مرکز نمایشگاهی را داشتند تاسیس و مشغول به فعالیت شدند. امروزه ۳۱ استان کشور دارای مرکز نمایشگاهی هستند که برخی از آنها با توان و کارایی بیشتر مشغول به فعالیت هستند.

سیدرضا-قندیلی

وی افزود: پس از حدود دو دهه فعالیت این مراکز دچار چالش مشخصی شدند و آن هم اینکه سند هویتی فعالیت آنها موجود نبود. خوشبختانه امروز با پیگیری هایی که مدیرکل دفتر ترویج تجارت، مدیرکل آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، معاونت امور بین المللی و ارتقا کسب و کارهای بین المللی این سازمان و با دستور آقای ضیغمی به عنوان ریاست این سازمان، این مهم محقق و پروانه فعالیت مراکز نمایشگاهی صادر شد.

برنامه سازمان توسعه برای استفاده از ظرفیت مراکز نمایشگاهی در راستای توسعه صادرات

مدیرعامل نمایشگاه زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین از این پس مراکز نمایشگاهی بر اساس توانمندی های خود در قالب بین المللی و ملی می توانند فعالیت کنند. این اتفاق نوید اتفاقات خوب برای سایت های نمایشگاهی است که چرا هویت شان را به آنها بازگردانده است.

قندیلی همچنین گفت: خوشبختانه آقای ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت نمایشگاه ها را به عنوان یک صنعت به رسمیت می شناسند که همین موضوع نیز موجب تعالی هر چه بیشتر این بخش خواهد شد. البته باید از تمام ظرفیت های این صنعت استفاده کرد تا صنعت نمایشگاهی به هویت واقعی و جایگاه درست خود دست یابد.

عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران افزود: سازمان توسعه تجارت در حال برنامه ریزی است تا هر کدام از مراکز نمایشگاهی کشور وظایفی را در راستای توسعه صادرات در قالب برگزاری نمایشگاه های تخصصی با رویکرد بین المللی بر عهده بگیرند. اعزام و پذیرش هیئت های تجاری، برگزاری نمایشگاه های بین المللی، حضور غرفه داران بین المللی در رویدادهای تخصصی و... از جمله مواردی است که مورد بحث و قرار گرفته و مراکز نمایشگاهی موظف هستند به این اهداف دست پیدا کنند.

مدیرعامل نمایشگاه زنجان گفت: مراکز نمایشگاهی در سال های گذشته برخی وظایف مشخصی را پیگیری می کردند که آن هم برگزاری نمایشگاه های تخصصی بود. اما از این پس این مراکز موظف خواهند بود در کنار برگزاری نمایشگاه ها موضوعات کلی تر مانند برگزاری جلسات B۲B تخصصی و مواردی که پیشتر عنوان شد را نیز انجام دهند. این موضوع نوید بسیار خوبی برای موضوع تمرکززدایی و افزایش توانمندی های مراکز نمایشگاهی است.

صنعت نمایشگاهی؛ یک کارخانه بدون دود

قندیلی با بیان اینکه ما نمایشگاه ها را باید به عنوان یک کارآفرین تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: محوریت توسعه تجارت به معنای عام آن در حوزه نمایشگاه ها مشهود است. صنعت نمایشگاهی به عنوان ویترین اقتصاد و تولید کشور به مثابه یک کارخانه بدون دود فعالیت می کند. امروزه یک واحد صنعتی کوچک که با ۱۰ نفر کارگر مشغول فعالیت است مشمول برخی از مشوق ها و حمایت های خاص می شود؛ این در حالی است که در یک مرکز نمایشگاهی حداقل ۳۰ نفر به عنوان نیروی مستقیم مشغول به فعالیت هستند و به ازای هر ۱ نفر نیز ۵ الی ‍۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود. به عبارتی می توان گفت اگر یک مرکز نمایشگاهی دارای ۵۰ نفر نیروی کار باشد حداقل برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.

مدیرعامل نمایشگاه زنجان در ادامه افزود: متاسفانه مراکز نمایشگاهی در سال های گذشته علی رغم نامه نگاری ها و اطلاع رسانی های متعدد مشمول حمایت های ویژه نبودیم اما امروز اثرات فعالیت این مراکز بر هیچ کس پوشیده نیست و ماحصل این تلاش ها در اعتلای صنعت نمایشگاهی کشور و توسعه صادرات نمود پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در ادامه تاکید کرد: ما باید دیدگاه ها را نسبت به صنعت نمایشگاهی اصلاح کنیم تا بتوانیم یک رویداد نمایشگاهی موفق با خروجی قابل قبول در حوزه توسعه صادرات و رقابت پذیری داشته باشیم. نباید فراموش کرد که نقش مراکز نمایشگاهی در تولید ناخالص ملی بسیار حائز اهمیت است. ما در نمایشگاه ها نرخ عرضه را به نرخ تولید نزدیک می کنیم و با این کار رقابت پذیری را نیز افزایش داده و از این طریق به افزایش تولید، اشتغالزایی، افزایش بهره وری، افزایش صادرات، کاهش تورم و... کمک می کنیم. ما باید از طریق صنعت نمایشگاهی به یک تجارت با ثبات دست پیدا کنیم. ما هیچ بستری را بهتر از نمایشگاه ها پیدا نخواهیم کرد که در آن رقابت پذیری، حضور تمام تولیدکنندگان، مشتریان، ارائه دهندگان خدمات، انجمن ها، اتاق های بازرگانی،‌ دستگاه های دولتی و... به صورت توامان در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

سهیل فرزین
سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها