یادداشت

نقش روابط عمومی در بازنمایی تصویر نمایشگاه‌ها

مهسا ملک پور - مدیر کل روابط عمومی نمایشگاه بین المللی اصفهان

نقش روابط عمومی در بازنمایی تصویر نمایشگاه‌ها

روابط عمومی، نهادی ارتباط گستر با دنیای بیرون نمایشگاه، پدیده‌ای برآمده از دنیای مدرن است که بنا به ضرورت معرفی کالاهای تولیدی و عرضه انبوه کالا در سده نوزدهم براساس نیازهای بازار شکل گرفت و طی سال‌های متمادی و با توجه به رویکردهای جدید در حوزه فناوری به رشد خود ادامه داده و بنابر ضرورت تغییر شکل نیز داده است. این تحول به ویژه در حوزه ابزار مورد استفاده و تنوع آن بسیار قابل ملاحظه است.

نمایشگاه‌ها به عنوان یکی از کارآمدترین و قوی‌ترین ابزار تجارت و تبلیغات و گردش فن‎آوری‌های جدید از سوی فعالان اقتصادی و بازرگانان به رسمیت شناخته شده‌ است. نمایشگاه محلی مقرون به صرفه است و از جهت زمان، انرژی و سرمایه، برای ملاقات چهره به چهره بازار و مخاطب، کشف بازارها و مشتریان جدید، حفظ و تجدید ارتباط با بازارهای قبلی، نمایش زنده محصولات و خدمات، شناخت و مطالعه رقبا و تکنولوژی‌های جدید و در نتیجه تسریع روند تولید و فروش اهمیت ویژه‌ای دارد. وجود این همه در یک زمان و یک مکان فرصتی را پدید می‌آورد تا فضای رقابتی مؤثر ایجاد شود. ارتباطات در اشکال گوناگون گسترش یابد و صاحبین برندها، فضایی را برای اجرای تبلیغات محیطی مؤثر پیدا کنند.

سالانه بیش از 50 عنوان نمایشگاه مختلف در سطوح شهری، استانی، ملی و بین‌المللی در اصفهان برگزار می‌شود که تمامی آن‌ها نیاز به فعالیت‌های خاص روابط عمومی دارند. در سوی دیگر برای کسب و کارها نیز نمایشگاه بین‌المللی از جهت حضور مخاطبین هدف اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد و نوع برقراری مؤثر این رابطه به طور قابل ملاحظه‌ای تابع فعالیت‌های مربوط به حوزه روابط عمومی است.

همواره باید به خاطر داشت که هر کدام از متخصصان با یک هدف و انگیزه خاص وارد نمایشگاه بین‌المللی شده‌اند اما این متخصصان روابط عمومی هستند که قادرند این تنوع را هم‌راستا کنند و به‌ویژه به اهداف تبلیغاتی در نمایشگاه جهت‌دهی کنند.

موضوع اصلی در حوزه نمایشگاه، برقراری ارتباط مستمر میان برگزار کنندگان نمایشگاه، شرکت‌های حاضر در رویدادهای نمایشگاهی و بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها است که موفقیت این رویداد را تضمین می‌کند. متخصصین روابط عمومی می‌توانند چشم‌اندازی متناسب برای دیده شدن آگهی‌های تبلیغات محیطی در نمایشگاه طراحی کنند و این امر در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان همواره دنبال شده است. به عبارتی نمایشگاه از سه ضلع شکل گرفته. 1. سایت و مجری برگزاری نمایشگاه 2. مشارکت کنندگان 3. بازدید کنندگان. وظیفه‌ اصلی در این زمینه، بر عهده روابط عمومی است تا شرایطی را فراهم آورد که همه افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ذی‌نفعانی که به نوعی با موضوع نمایشگاه مرتبط هستند، بیشترین اطلاع لازم را از آنچه در نمایشگاه می‌گذرد کسب کنند. کار اصلی روابط عمومی معرفی هر کدام از این سه بخش در زمان مناسب است و نقش آفرینی به عنوان یک ارکستریتور به منظور هماهنگ‌سازی تمامی آن‌ها است.

روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در سال‌های اخیر تلاش کرده است با تمامی ابزارهایی که در دست دارد چه ابزارهایی که از رویکردهای سنتی هنوز کارآمد هستند و چه ابزارهای نوین عرصه روابط عمومی، این ارتباط پیوسته و مستمر را برقرار کرده و حفظ نماید.

استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، فضای مجازی، تبلیغاتی، ارتباطی و مشتری‌مداری از جمله مواردی است که در حوزه فعالیت روابط عمومی شرکت قرار گرفته و به صورت روزانه تلاش‌های بسیاری برای تعالی آن صورت می‌گیرد. نمایشگاه باید دیده شود؛ و وظیفه اصلی ایجاد این بینش برای افراد مرتبط با نمایشگاه بر عهده روابط عمومی است. به علاوه آنکه یکی از مهم‌ترین کارکردهای این واحد انعکاس مطلوب و اثربخش رویدادهای برگزار شده در طول سال است. هر اندازه این ارتباط به طور مفیدی مستقر و به شکل موثری گسترش یافته باشد به همان اندازه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در دستیابی به اهداف کلان خود در تسهیل فضای کسب و کار کشور موفق‌تر خواهد بود.

یک متخصص روابط عمومی باید آمیزه‌ای از علم و هنر را به خدمت بگیرد و فضای درونی و برونی یک سازمان را به هم پیوند داده و هم‌راستا کند. او مشاور امینی برای مدیران و کارکنان است و گلوگاه‌های داخل و خارج سازمان را به منظور رفع موانع ارتباطی به خوبی می‌شناسد. او باید اتاقی شیشه‌ای ترتیب دهد و تصویر افراد خارج از سازمان را نسبت به آن‌چه درون آن جریان دارد، طراحی کند به گونه‌ای که آنچه در سوی دیگر دیوارهای شیشه‌ای به تماشای آن خواهند نشست سراسر مطلوبیت و حرفه‌ای بودن فعالیت سازمان را در اذهان تداعی کند. به این ترتیب همانگونه که متخصصین باور دارند با شناسایی جایگاه روابط عموی به عنوان مغز متفکر بازآفرینی فرهنگی تصویر سازمان به گونه‌ای که مطلوب همه ذی‌نفعان باشد، می‌توان از هر گونه گسست و ناپیوستگی جلوگیری کرد و در کاهش شکاف‌ها نقش مؤثر داشت.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با استفاده از ابزار روابط عمومی تلاش کرده‌ است شرایط مطلوبی برای ارتباط دوسویه با ذی‌نفعان خود ایجاد کند. رشد قابل توجه در میزان تولید اخبار و انعکاس آن در رسانه‌ها، توجه جدی فضای مجازی به رویدادهای نمایشگاهی اصفهان، سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه تبلیغات محیطی با استفاده از زیرساخت‌های موجود و همچنین ایجاد کانال‌های ارتباطی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله دستاوردهایی به شمار می‌رود که توسط روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به دست آمده است. امید است با استمرار فعالیت‌های صورت گرفته، در آینده شاهد توسعه برند نمایشگاهی اصفهان در میان فعالان اقتصادی و تجاری باشیم.

مهسا ملک پور
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها