اندیشکده امریکن اینترپرایز؛

روایت اندیشکده آمریکایی از برند ایرانی جنگ مدرن

یک مرکز آمریکایی در مطلبی به سیاست های نظامی ایران در خارج از کشور اشاره می کند و می نویسد که ترکیبی از توان نظامی در جنگ متعارف و نامتعارف باعث شده ایران برند خود را در حوزه نظامی ایجاد کند.

روایت اندیشکده آمریکایی از برند ایرانی جنگ مدرن

گروه بین الملل تیترکوتاه، اندیشکده «امریکن اینترپرایز»: ایران در سال‌های اخیر یک استراتژی منطقه‌ای تهاجمی را اتخاذ کرده است که بر تقویت به اصطلاح محور مقاومت و گسترش نفوذ منطقه‌ای خود با شدت بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته تاکید دارد. رهبران ایران تاکید می کنند که برای مقابله با جنگ هیبریدی غرب علیه آنها ضروری است به تهاجم ها پاسخ داده شود.

ایران همچنین به این نتیجه رسیده است که به طور متعارف ایالات متحده را ترسانده و همین مساله به آنها اجازه می دهند این رویکرد مخاطره آمیز را علیه آمریا و شرکای آن بدون ترس از واکنش جدی آمریکا دنبال کنند. بنابراین، این چرخش به سوی یک استراتژی تهاجمی، اساساً نحوه تعامل تهران با بقیه خاورمیانه و تعقیب اهداف کلان استراتژیک خود یعنی دستیابی به هژمونی منطقه‌ای، نابودی دولت اسرائیل و بیرون راندن نفوذ آمریکا از منطقه را تغییر می‌دهد.

جمهوری اسلامی در حال بهینه سازی محور مقاومت که شامل نیروهای مسلح ایران و شبکه شبه نظامی خارجی آن برای حمایت از این استراتژی تهاجمی است. ایران ابتدا به نیروهای مسلح دستور داده است که توانایی خود را برای انجام عملیات اعزامی و پروژه‌ای افزایش دهند، سپس برای همکاری بیشتر بین خدمات نظامی ایران و شبه نظامیان نیابتی آنها فشار آورده است. این تلفیقی از قابلیت‌های متعارف و نامتعارف، برند ایرانی جنگ مدرن را شکل می‌دهد. از نمونه‌های این نیروی تهاجمی در عمل می‌توان به بسیج محور مقاومت برای دفاع از بشار اسد در آغاز سال 2011 اشاره کرد.

مذاکرات هسته ای بدون در نظر گرفتن اقدامات نظامی ایران، پتانسیل درگیری با آن را کاهش نخواهد داد. توافق هسته ای برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، اما رژیم را با منابع اضافی برای تثبیت موقعیت داخلی و تامین مالی فعالیت های نظامی و حضور منطقه ای استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر، ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای خطر ایجاد چرخه تنش بین ایران و اسرائیل را به همراه دارد که به ناچار ایالات متحده را درگیر خواهد کرد. بنابراین، این مذاکرات به تنهایی راه حلی جدی برای پرداختن به این چالش نیست.

رویکرد صحیح در برخورد با ایران تقریباً به طور قطع توسعه و اجرای سیاستی جامع است که محور مقاومت را در بر گیرد و ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز دارد. قطعاً موانع موجود در ایجاد و اجرای چنین استراتژی قابل توجه است. ناتوانی در پاسخ به این مساله، ناگزیر واشنگتن را با یک بحران یا مجموعه ای از بحران ها در منطقه مواجه می کند که منافع استراتژیک ایالات متحده را تهدید می کند و تمرکز را از رقابت با چین و روسیه منحرف می کند. سیاستگذاران ایالات متحده می توانند با اقدام در حال حاضر و کاهش خطرات آتی با مهار مناسب تهدید ایران از این دام جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها