موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم؛

گسترش زرادخانه های هسته ای جهان در سال ۲۰۲۳

با وجود اصرار کشورهای غربی برای جلوگیری از برنامه هسته ای غیر نظامی ایران، یک موسسه تحقیقاتی از افزایش کمی و کیفی تسلیحات هسته ای توسط ۹ کشور جهان خبر می دهد.

گسترش زرادخانه های هسته ای جهان در سال ۲۰۲۳

گروه بین الملل تیترکوتاه- موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم: یکی از یافته‌های کلیدی گزراش سال 2023 موسسه این است که برنامه‌های نوسازی و توسعه بلندمدت تسلیحات هسته‌ای و همچنین تعداد سلاح های عملیاتی هسته ای شروع به افزایش کرده است.

زرادخانه های هسته ای در جهان

9 کشور مجهز به سلاح هسته ای یعنی ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل، به مدرن سازی زرادخانه های هسته ای خود ادامه می دهند و چند کشور از این گروه اقدام به ذخیر تسلیحات هسته ای خود در کشورهای دیگر کرده اند.

آمریکا و روسیه

از مجموع موجودی جهانی 12 هزار و 512 کلاهک هسته ای که در ژانویه 2023 تخمین زده شده، حدود 9 هزار و 576 کلاهک برای استفاده بالقوه در انبارهای نظامی وجود دارد. از این تعداد، حدود 3 هزار و 844 کلاهک روی موشک و هواپیما قرار دارد و حدود 2 هزار کلاهک نیز که تقریباً همه آنها متعلق به روسیه یا ایالات متحده است در حالت آماده باش عملیاتی بالا نگه داشته شده اند، به این معنی که کلاهک ها روی موشک ها نصب شده بودند یا در پایگاه های هوایی که بمب افکن های هسته ای حاضر هستند، نگهداری می شوند.

روسیه و ایالات متحده روی هم تقریباً 90 درصد از کل تسلیحات هسته ای را در اختیار دارند. دو کشور علاوه بر سلاح های هسته ای قابل استفاده خود، هر کدام بیش از هزار کلاهک جنگی دارند که قبلاً از دور خارج شده و به تدریج در حال از بین بردن آنها هستند.

چین

برآورد از اندازه زرادخانه هسته‌ای چین از 350 کلاهک در ژانویه 2022 به 410 در ژانویه 2023 افزایش یافته است و انتظار می‌رود که به رشد خود ادامه دهد. بسته به اینکه چین سیاست هایش را چگونه تنظیم کند، احتمالاً می تواند تا پایان دهه جاری حداقل به اندازه ایالات متحده یا روسیه موشک های بالستیک قاره پیما داشته باشد.

انگلیس

اگرچه تصور نمی‌شود که بریتانیا زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را در سال 2022 افزایش داده باشد، اما انتظار می‌رود که ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای در آینده در نتیجه اعلام دولت بریتانیا در سال 2021 مبنی بر افزایش حد مجاز خود از 225 به 260 کلاهک افزایش یابد. دولت انگلیس همچنین اعلام کرد دیگر تعداد تسلیحات هسته‌ای، کلاهک‌ها یا موشک‌های خود را به‌صورت علنی فاش نخواهد کرد.

فرانسه

در سال 2022 فرانسه برنامه‌های خود را برای توسعه نسل سوم زیردریایی موشک‌های بالستیک هسته‌ای و یک موشک کروز جدید پرتاب از هوا و همچنین نوسازی و ارتقای سیستم‌های موجود ادامه داد.

هند و پاکستان

به نظر می رسد هند و پاکستان در حال گسترش زرادخانه های هسته ای خود هستند و هر دو کشور در سال 2022 انواع جدیدی از سیستم های حمل هسته ای را معرفی کردند و به توسعه آنها ادامه دادند. در حالی که پاکستان کانون اصلی بازدارندگی هسته ای هند است، به نظر می رسد هند تاکید فزاینده ای بر افزایش برد موشک های خود دارد تا قادر به رسیدن به اهداف در سراسر چین باشد.

کره شمالی

کره شمالی همچنان به اولویت برنامه هسته ای نظامی خود به عنوان عنصر اصلی استراتژی امنیت ملی خود ادامه می دهد.

اسرائیل

همچنین تصور می‌شود اسرائیل که علناً داشتن سلاح‌های هسته‌ای را تأیید نمی‌کند در حال مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها