اندیشکده موسسه خاورمیانه؛ بخش ۲

نگرانی چین از تسلط آمریکا بر آبراه های جهان

کارشناسان چینی نگرانند به دلیل تسلط آمریکا بر آبراه‌های بین المللی، در صورت بروز تنش جدی میان دو کشور برای تامین انرژی و تجارت دچار مشکل شوند.

نگرانی چین از تسلط آمریکا بر آبراه های جهان

گروه بین الملل تیرکوتاه- اندیشکده موسسه خاورمیانه: دولت بایدن در تلاش برای تعامل مجدد دیپلماتیک با چین است، هرچند تاکنون واکنش کمی از سوی پکن به همراه داشته. هر گونه تعامل گسترده میان دو کشور باید شامل همکاری های مجدد در خاورمیانه و شمال آفریقا شود. هر دو طرف فهرست بلندبالایی از منافع مشترک در خاورمیانه دارند و در مواقعی که منافع آنها متفاوت است، دلیل آن عمدتاً سوء ظن نسبت به استراتژی بلندمدت طرف مقابل و جاه طلبی های جهانی طرفین بر می گردد. واشنگتن و پکن چگونه می‌توانند در عین رسیدگی به نگرانی‌های بلندمدت خود و کاهش نگرش‌های خصمانه شدید در سایر زمینه‌ها، بر روی منافع مشترک در خاورمیانه تمرکز کنند؟

اندیشکده واشنگتن در گزارشی به بررسی امکان تعامل میان دو کشور آمریکا و چین پرداخته که در گروه بین الملل تیترکوتاه بنا داریم در چند بخش به این مطلب بپردازیم.

بخش اول این گزارش.

بخش دوم گزارش به شرح زیر است:

ایالات متحده و چین دارای منافع یا ارزش‌های متضادی هستند. از نظر ایدئولوژیک، چین یک مدل حکومتی اقتدارگرا و دستوری ارائه می‌کند، در حالی که ایالات متحده دموکراسی و حقوق بشر را پیگیری و گاهی ترویج می‌کند. اما این عناصر ستون اصلی سیاست خارجی واقعی هیچ یک از طرفین نبوده اند. چین مدل حکومتی خود را تحمیل نمی‌کند، اگرچه برخی از فناوری‌های نظارتی آن را در منطقه قادر می‌سازد با دیکتاتوری‌ها و دموکراسی‌ها تقابل داشته باشد. منافع آمریکا شراکت با چندین دولت مستبد و سرکوبگر و همچنین حمایت مستمر از اسرائیل را علیرغم اقدامات استعمار گونه آن در اراضی اشغالی فلسطین و سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی، دیکته کرده است. چین و آمریکا در دو طرف جنگ در سوریه قرار داشته اند و رویکردهای متفاوتی در قبال ایران در پیش گرفته اند.

علیرغم منافع مشترکشان در حال حاضر، ایالات متحده و چین درحال بحث و بررسی در مورد آینده هستند. در حالی که ایالات متحده امروز موقعیت استراتژیک مسلطی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، نگران است که بنادر تجاری، پارک‌های صنعتی و دیگر اشکال تعامل اقتصادی چین، فرصت‌هایی با استفاده دوگانه و اهرم‌های سیاسی فراهم کنند که می‌تواند در طول زمان برای به چالش کشیدن سلطه استراتژیک آمریکا انباشته شود. همچنین نگران است که فروش تسلیحات چین به منطقه در طول زمان به ابعاد تهدیدآمیزی برسد. چین عقب راندن نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده را پنهان نکرده است. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین موقعیت تک قطبی سابق آمریکا را به چالش کشیده است. استراتژیست‌های چینی به طور واضح اعلام می کنند پروژه‌ها و شرکت‌های اقتصادی آنها می‌توانند در صورت نیاز در آینده به ‌عنوان کمک به پیشبرد قدرت سخت در خارج از کشور عمل کند.

در چین، بر کسی پوشیده نیست که پکن در حال حاضر از حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه سود می برد. امنیت جریان آزاد وارد انرژی به چین و صادرات کالاهای آن به خارج و منطقه تضمین می کند. پکن در حال حاظر اقدام مهمی برای به چالش کشیدن این شرایط انجام نداده است. اما صداهایی در پکن به گوش می‌رسد که هشدار می‌دهند اگر چین و ایالات متحده در آینده دچار تنش جدی شوند، چین نمی تواند به دلیل تسلط بر آبراه‌هایی که در تسلط آمریکا قرار دارد و برای تامین انرژی و تجارت به آن متکی است، صرف نظر کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها