اندیشکده موسسه خاورمیانه؛

آمریکا به دنبال مصالحه با چین در خاورمیانه

یک مرکز آمریکایی در گزارشی می نویسد که دولت بایدن به دنبال تعامل مجدد با چین است که برای اینکار باید خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت خاص در نظر گرفته شود.

آمریکا به دنبال مصالحه با چین در خاورمیانه

گروه بین الملل تیرکوتاه- اندیشکده موسسه خاورمیانه: دولت بایدن در تلاش برای تعامل مجدد دیپلماتیک با چین است، هرچند تاکنون واکنش کمی از سوی پکن به همراه داشته. هر گونه تعامل گسترده میان دو کشور باید شامل همکاری های مجدد در خاورمیانه و شمال آفریقا شود. هر دو طرف فهرست بلندبالایی از منافع مشترک در خاورمیانه دارند و در مواقعی که منافع آنها متفاوت است، دلیل آن عمدتاً سوء ظن نسبت به استراتژی بلندمدت طرف مقابل و جاه طلبی های جهانی طرفین بر می گردد. واشنگتن و پکن چگونه می‌توانند در عین رسیدگی به نگرانی‌های بلندمدت خود و کاهش نگرش‌های خصمانه شدید در سایر زمینه‌ها، بر روی منافع مشترک در خاورمیانه تمرکز کنند؟

منافع آمریکا را در خاورمیانه می توان به صورت زیر مسخص کرد: حفظ جریان آزاد انرژی و تجارت از طریق آبراه های منطقه ای مهم، از جمله خلیج فارس و دریای سرخ. مقابله با تروریسم و پیشگیری از خطرات گروه های افراطی مسلح؛ جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی، به ویژه اشاعه هسته ای؛ تنش زدایی و پایان دادن به جنگ های داخلی به منظور کوچک کردن فضای غیرقانونی مورد استثمار گروه های تروریستی و جلوگیری از جریان پناهجویان. و حمایت از ثبات منطقه ای و کاهش تنش درگیری بین دولتی که می تواند ایالات متحده را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند. در بلندمدت، این منطقه یک بازیگر مهم هم در انتقال موفق انرژی جهانی و هم در تقویت اقدامات آب و هوایی جهانی است.

جالب اینجاست که در فهرست منافع چین بسیاری از منافع ایالات متحده همپوشانی دارند مانند حفظ جریان آزاد انرژی و تجارت که چین به شدت از آن سود می برد. مقابله با تروریسم و گروه های افراطی اسلامی که چین آنها را به عنوان یک تهدید امنیت ملی در غربی ترین استان خود معرفی می کند. مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی، به ویژه سلاح های هسته ای چین یکی از امضاکنندگان کلیدی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام 2015 بود و می خواهد باشگاه هسته ای را که یکی از اعضای آن است، کوچک نگه دارد. پایان دادن به جنگ های داخلی و بازسازی دولت های از هم گسیخته که چین در آغاز جنگ داخلی در لیبی ضرر زیادی کرد و تلاش کرد در بسیاری از درگیری های داخلی منطقه نقش میانجی ایفا کند و طرفداری از ثبات منطقه ای و تنش زدایی بین دولتی. از آنجایی که ایالات متحده در توافقنامه ابراهیم در سال 2020 میانجیگری کرد، چین در مارس سال جاری میانجیگری توافق عادی سازی بین عربستان و ایران را انجام داد. در حالی که ترس اصلی آمریکا مجبور شدن به ورود به جنگی دیگر در منطقه است، ترس چین این است که هر جنگ منطقه‌ای بین‌دولتی قیمت‌های انرژی را افزایش دهد و مسیرهای انرژی و تجاری را مختل کند. چین نیز مانند ایالات متحده، علاقه بلندمدت به انتقال انرژی پایدار و تلاش موفقیت آمیز در خصوص تغییرات آب و هوایی جهانی دارد.

انتهای پیام

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها