گزارش تیترکوتاه؛

ماجرای پیشنهاد «حافظ اسد» به ایران برای تصرف بغداد

امروز سالگر وفات رئیس جمهور سابق سوریه است، فردی که در مقاطع مختلف خدمات زیادی به ایران کرد.

ماجرای پیشنهاد «حافظ اسد» به ایران برای تصرف بغداد

گروه بین الملل تیترکوتاه- 23 سال از وفات «حافظ اسد» می‌گذرد؛ مردی که حدود 30 سال بر سوریه حکومت کرد. او زمانی در کشورش به قدرت رسید که آسیای غربی در برزخی هولناک از جنگ و کشاکش های سیاسی برخاسته از جنگ سرد و زخم رو به کهنه شدن اسرائیل به سر می برد. اسد سکان نظام سیاسی بی در و پیکری را به دست گرفت که طی 27 سال پس از استقلال سوریه، 20 رهبر عوض کرده بود و نه تنها توانست 3 دهه کشور را حفظ کند، بلکه با آرامشی مثال زدنی، آن را به دست پسرش «بشار اسد» سپرد.

حافظ اسد، زمانی به حکومت رسید که 3 سال از جنگی نکبت بار با رژیم صهیونیستی می گذشت. جنگی که در آن، سوریه شکست خورد و با گذشت زمان و مصالحه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، دیگر سوریه در برابر اسرائیل کاملا تنها بود و برخلاف تصور عمومی، روی شوروی هم نمی توانست حساب زیادی باز کند.

در همین کشاکش بود که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و سوریه بلافاصله نظام جدید ایران را به رسمیت شناخت، شاید به این علت که ماهیت ضد اسرائیلی نظام جدید به واسطه انقلابیون که با حافظ اسد مراوداتی داشتند، برایش روشن بود. سوریه به متحدی در خاورمیانه نیاز داشت که بتواند دست در دستش گذاشته و فشاری موثر بر اسرائیل یا متحدان اسرائیل وارد نماید.

1

جنگ ایران و عراق که آغاز شد، حافظ اسد، که تجربه شیرینی از هم عهدی و همکاری با یک روحانی شیعه به نام امام موسی صدر در جریان جنگ داخلی لبنان را داشت، تمام قد در کنار ایران ایستاد و تا جایی پیش رفت که خط لوله نفتی «کرکوک» به «بانیاس» را که حدود 15 درصد از درآمد نفتی عراق را تامین می کرد، بست. به این ترتیب سوریه خشم تمام کشورهای عمده عرب را به جان خرید.

«محسن رفیق دوست» فرمانده اسبق سپاه در خاطرات خود می نویسد، من اغلب به ماموریت های خارج از کشور می رفتم. در یکی از دیدارهایی که از سوریه داشتم و با حافظ اسد ملاقات کردم، او می گفت تا شما یک جای اسم و رسم دار را نگیرید، دنیا شما را باور نمی کند. باید بروید بصره یا بغداد را بگیرید یا یک جای موثری را تصرف کنید. این بود که بعد از فتح فاو اتفاقا این باور در دنیا پیش آمد که ایران در عراق پیشروی های استراتژیک می‌کند و بنابراین فتح فاو فوق العاده مهم است.

بخشی از حمایت حافظ اسد از ایران به دلیل ارتباط نزدیک برخی از انقلابیون ایران با او بود و شناختی بهتر از رسانه های عمومی و کانال های دیپلماتیک رایج، در اختیار او قرار می دادند. آیت الله واحدی تولید وقت حرم حضرت زینب می گوید در جریان سفر برخی از مسئولین ایران به سوریه از من هم برای مراسم دیدار با حافظ اسد دعوت شد و در پایان جلسه او سرش را گذاشت کنار گوش من و گفت «آقا؛ شما با برادران من رفت و آمد داشته باشید». منظورش از برادرها علوی‌ها بودند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها