گزارش تیترکوتاه؛

آیا ایران کشتی موساد را غرق کرد

آیا ایران کشتی موساد را غرق کرد

با توجه به شواهد منتشر شده در رسانه های اسرائیلی، خارج از تصور نیست که این حادثه عملیاتی در پاسخ به خرابکاری های اسرائیل در ایران بوده باشد.

گروه بین الملل تیترکوتاه- چند روز پیش رسانه‌های ایتالیا و اسرائیل اعلام کردند یک قایق تفریحی در دریاچه «ماگیور» ایتالیا به دلایلی نامعلوم واژگون شده است. روزنامه جروزالم پست در مطلبی نوشت ماموران اطلاعاتی ایتالیا و موساد طی یک عملیات مشترک، چند الیگارش روس را زیرنظر گرفته بودند که تلاش می کردند پهپادهای ساخت ایران را به مسکو منتقل کنند.

با توجه به اطلاعات موجود این احتمال خارج از تصور نیست که عملیات غرق شدن کشتی نیروهای اطلاعاتی موساد در ایتالیا می تواند پاسخ ایران به خرابکاری های اسرائیل در کشور باشد.

با این حال «یوسی ملمن»، خبرنگار امنیتی هاآرتص در گزارشی تلاش می کند علت این حادثه را عدم توجه ناخدای کشتی به هشدارهای آب و هوایی عنوان کند در حالی که در بخش هایی از گزارش خود به صورت غیر مستقیم به غیر طبیعی بودن این ماجرا اشاره می کند.

خبرنگار امنیتی هاآرتص آمده است: در گزارش نتیجه تحقیقات اولیه پلیس ایتالیا درباره این سانحه و علت و نحوه مرگ سرنشینان این قایق تفریحی هنوز منتشر نشده است. همچنین گزارشی رسمی درباره ابعاد مشکوک و احتمالی آن هم هنوز وجود ندارد.

هواپیمایی که قبلاً توسط اسرائیل برای مأموریت های محرمانه در سودان و قطر استفاده می شد، اسرائیلی هایی را که از واژگونی کشتی در دریاچه «ماگیورا» نجات داده بود به اسرائیل بازگرداند. موساد در بیانیه ای اعلام کرد ما یک کارمند حرفه ای را از دست دادیم که زندگی خود را وقف کشور کرد.

پس از غرق شدن کشتی در دریاچه ماگیورا، نه چندان دور از مرز ایتالیا و سوئیس، چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد. در ایتالیا و رسانه های اروپایی گزارش شد قربانی، یک اسرائیلی بنام «ارز شیمونی» 54 ساله است.

 23 مسافر در هواپیما بودند که شامل 19 نفر از آنها کارکنان موساد و اطلاعات ایتالیا می شد. این افراد کشتی را برای یک رویداد رزرو کردند. کاپیتان ظاهراً به هشدارهای هوای طوفانی و همچنین مشکوک به نقص ایمنی در کشتی توجه نکرد و به راه افتاده است.

وزارت خارجه اسرائیل، شیمونی را بازنشسته سیستم امنیتی اسرائیل معرفی کرد، اما بر کسی پوشیده نیست که بازنشستگان این نهادها، از جمله موساد، هر از چند گاهی فراخوانده می‌شوند و در فعالیت‌های عملیاتی یا کارهای ستادی شرکت می‌کنند.

مطبوعات ایتالیایی گزارش دادند که بازماندگان پس از حادثه وسایل خود را جمع کرده و به سرعت هتل یا بیمارستان را ترک کردند و وسایل نقلیه ای را که کرایه کرده بودند همانطور رها کردند و به اسرائیل منتقل شدند.

 رسانه ها عنوان کرده اند هدف از این سفر شرکت در مراسم تولد یکی از افسران اطلاعاتی ایتالیا بوده، یک گردهمایی دوستانه و مراسمی برای پایان دادن به یک عملیات مشترک که به فاجعه ختم شد. در عین حال، می توان با اطمینان زیادی تخمین زد که افراد موساد تنها برای این منظور به ایتالیا نرفتند. آنها همچنین در گفتگوها یا تبادل اطلاعات یا ارزیابی وضعیت امنیتی شرکت کردند و شاید حتی به عنوان بخشی از سازماندهی یک عملیات مشترک آنجا بودند.

بین اسرائیل و ایتالیا همکاری اطلاعاتی بسیار نزدیکی وجود داشته است. رئیس سابق اطلاعات ایتالیا، «فولویو مارتینی» می گوید، اغلب در مأموریت های مختلف به سیستم اطلاعات اسرائیل کمک می کرده و حتی در بخشی از خاطرات خود نوشته است که به خود می بالید در سفری که به سوریه داشته از سایت هایی در آنجا برای اسرائیل عکس گرفته است. اطلاعات ایتالیا نیز نقش خاصی در کمک به موساد برای تخلیه یهودیان اتیوپیایی از سودان ایفا کرد. از سوی دیگر، ربوده شدن «مردخای وانونو» در سال 1985 در خاک ایتالیا باعث شد برای مدتی روابط دو کشور تیره شود.

واژگونی کشتی در دریاچه ماگیورا به روابط اطلاعاتی اسرائیل و ایتالیا آسیبی نمی رساند. برعکس، احساس سرنوشت مشترک در مواجهه با فاجعه، روابط آنها را تقویت و می کند این بخشی از همکاری بین موساد و سازمان های اطلاعاتی در غرب به عنوان مبارزه با برنامه هسته ای ایران و حزب الله است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها