به مناسبت سالگرد آزادی لبنان؛

نگهبانی از «عروس خاورمیانه»

نگهبانی از «عروس خاورمیانه»

امروز ۴ خرداد سالروز اخراج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان است و حزب الله لبنان طی ۲۲ سال گذشته به رژیم اشغالگر اجازه دست درازی به حتی یک وجب از خاک لبنان را نداده است.

گروه بین الملل تیترکوتاه- فاطمه مقدمی: ابر ارتشی که کشورهای عربی را طی چند روز اشغال کرد، حالا دیگر شرایط برایش تغییر کرده. این ارتش، پس از اینکه از لبنان اخراج شد، طی 18 سال گذشته نتوانست حتی یک وجب از خاک آن را تصاحب کند.

در تاریخ ششم ژانویه سال 1982میلادی، ارتش اسرائیل با این ادعا که لبنان به مرکز عملیات تروریستی علیه آنها تبدیل شده، حمله‌ای گسترده ای را به جنوب لبنان آغاز کرد و تا نزدیکی بیروت پایتخت این کشور نیز پیشروی کرد. در همین حال اردوگاه‌های فلسطینی بیروت نیز که در محاصره ارتش رژیم اشغالگر قرار گرفته بود، هدف حمله قرار گرفت و قتل عامی فجیع موسوم به «کشتار صبرا و شتیلا» در آن انجام صورت گرفت. این جنایت، خشم و نفرت عمومی را در سراسر جهان برانگیخت و باعث شد نیروهای رژیم صهیونیستی با کمک مقاومت مردمی، از بیروت عقب نشینی کنند و در جنوب لبنان مستقر شوند. اما سرانجام پس از حدود 2 دهه، حزب‌الله لبنان ارتش اسرائیل را مجبور کرد در تاریخ، 25 می سال 2000 میلادی از جنوب لبنان عقب نشینی کند.

جنوب لبنان امروزه امن ترین مکان برای ساکنین و بازدیدکنند از لبنان است. مقاومت حزب الله در حالی که هیچ کارشناسی تصورش را هم نمی کرد، نیروی اشغالگر را با ذلت از سرزمینش بیرون کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، در سخنانی با استناد به قرآن، توصیف جالبی از اسرائیلی که از بحران‌های سیاسی و امنیتی رنج می‌برد کرد، او رژیم صهیونیستی را «ضعیف‌تر از خانه عنکبوت» توصیف کرد.

ارتشی که خود را قویترین نیروی نظامی جهان معرفی می کرد، دیگر حتی به ذهنش هم خطور نمی کند بتواند به عروس خاورمیانه دست درازی کند، چون بنا به گفته کارشناسان خودشان حزب الله با بیش از 150 هزار موشکی که در اختیار دارد این رژیم را از صحنه روزگارمحو می کند. در آینده درگیری احتمالی مقاومت با اشغالگر صهیونیست هیچگونه شباهتی با تقابل های گذشته نخواهد داشت.

مراکز پژوهشی اسرائیل، به سطوح سیاسی و نظامی رژیم  توصیه می کنند در صورت بروز هرگونه درگیری با حزب الله لبنان، به منظور جلوگیری آسیب جدی از اصابت موشک های مقاومت به ویژه موشک های نقطه زن می بایست راهبردی داشته باشند که این درگیری بسیار کوتاه باشد.

22 سال پس از آزادی جنوب لبنان، مقاومت صفحات جدیدی از پیروزی ها را نگراش کرده که زمینه ساز افزایش خیره کننده توانمندی آن در مقابل اسرائیل شده.

حزب الله لبنان علاوه بر محافظت از کشور خود، اتحاد و همکاری با گروه های مقاومت منطقه را در پیش گرفته تا با شعار آزادی بیت المقدس، اسرائیل را از صفحه روزگار حذف کند. مقاومت باعث شده امروزه موضوع اسرائیل از مرحله ضعف فراتر رفته و به  مرحله موجودیت موقت و زودگذر برسد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها