عدنان ابوعامر استاد دانشگاه فلسطینی؛

شکست روایت اسرائیل از اوضاع فلسطین

اسرائیل یگانی را برای رصد و کنترل فضای مجازی ایجاد کرده است که با فعالیت فلسطینیان برای آگاه سازی مردم جهان از وقایع فلسطین مقابله کند.

شکست روایت اسرائیل از اوضاع فلسطین

گزارش گروه بین الملل تیترکوتاه به نقل از دکتر ابوعامر رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه امت غزه: اسرائیل برای آغاز موج جدیدی از رویارویی با فلسطینی ها آماده می شود. این مقابله همچنین شامل رویارویی با تلاش های بی وقفه در شبکه های اجتماعی برای ادامه مقاومت و مقابله با اشغالگری می شود. وقایع هفته های پایانی ماه مبارک رمضان باعث شد تا نیروهای اشغالگر اسرائیل بیش از صد جوان و فعال رسانه ای فلسطینی را دستگیر کنند.

پلیس اسرائیل در ماه رمضان سال 2022 با تجربه ای که از قیام کرامت در رمضان سال 2021 به دست آورده بود، یک واحد امنیتی تشکیل داد که گفته می‌شود برای مقابله با تحریکات فلسطینی‌ها در رسانه‌های اجتماعی است. اخیراً، پلیس عملیات‌های فشرده‌ای را علیه آنچه که آن‌ها تحریک‌های فلسطینی در فضای مجازی توصیف می‌کنند صورت داده است.

انگیزه تشکیل این یگان پس از تیراندازی در قدس اشغالی و بیرون راندن نمازگزاران از مسجدالاقصی بود که منجر موشکی فلسطینی ها شد که واکنش زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. اسرائیل نمی دانست چگونه با اطلاعات منتشر شده از سوی حماس برخورد مقابله کند و همین امر باعث تشکیل کمیته ای برای مدیریت اطلاعات تشکیل دهد. این کمیته شامل پلیس، ارتش، شین بت و وزارت امور خارجه می شود.

این واحد امنیتی، شبکه های اجتماعی را رصد می کند و کلیپ های ویدئویی آپلود شده را دنبال می کند، به ویژه آنهایی که با هشتک «الاقصی در خطر است» را دارند. این یگان، همچنین مسئول ترویج ادعاهای اسرائیل مبنی بر اجازه دادن به نمازگزاران برای اقامه نماز در مسجد الاقصی و تضمین آزادی عبادت است.  این واحد امنیتی اقدام به شناسایی فعالین فضای مجازی میکند و سیستم قضایی اسرائیل شروع به اعمال مجازات های شدید کرده است.

فعالیت حامیان فلسطین تنها از طریق استفاده از صفحه کلید، تأثیر بسیار زیادی داشته است. علیرغم تلاش های تبلیغاتی رسانه های اسرائیلی و بین المللی برای جعل حقیقت، واقعیت همیشه راه خود را پیدا کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.

تیک تاک، فیس‌بوک و اینستاگرام تنها مکان‌هایی هستند که نشان می‌دهند در مسجد الاقصی چه می‌گذرد. اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند که تظاهرات فلسطینی‌ها در الاقصی و ناتوانی اشغالگران در مقابله با آن باعث می‌شود که مجامع امنیتی و نظامی این کشور از آنچه فلسطینی‌ها در رویارویی جاری علیه اشغال به دست آورده‌اند، عصبانی شوند.

جهان دیگر روایت اسرائیل را باور نمی کند. دیگر پوشیده نیست که تبلیغات اسرائیل از بحرانی به بحران دیگر می پرد، نفسی طولانی می کشد، منتظر شکست بعدی می ماند و دوباره شکست می خورد. تبلیغات و دیپلماسی عمومی عناصر اصلی و اساسی در تصمیم گیری هستند نه مسائل حاشیه ای. آنها به ایجاد یک توده انتقادی از افکار عمومی کمک می کنند که بر اساس آن نهادها و دولت های بین المللی مواضع خود را در قبال اسرائیل شکل دهند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها