گزارش اندیشکده آمریکایی؛

موضوع تعیین کننده در روابط ایران و عربستان

یکی از مراکز فکری آمریکا در گزارشی به نقش تعیین کننده پرونده جنگ یمن در روابط میان ایران و عربستان پرداخته و می نویسد عربستان برای تحقق برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ خود نیاز به ثبات در مرزهایش دارد.

موضوع تعیین کننده در روابط ایران و عربستان

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده آمریکایی موسسه خاورمیانه: در گزارشی می نویسد، توافق میان عربستان و ایران ممکن است برای بسیاری غافلگیر کننده بوده باشد، اما افزایش مذاکرات چندجانبه، از جمله در مورد یمن، از سال 2021 نشان دهنده قصد و جهت گیری دو کشور برای کاهش تنش ها است.

عراق طی سال‌های 2022-2021، در زمان نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، 5 دور مذاکرات میان ایران و عربستان را تسهیل کرد و پس از آن نقش عمان پس از کنار رفتن کاظمی افزایش یافت. در این گفتگوها، پرونده یمن قطعاً یکی از اولویت های اصلی عربستان سعودی بود، اگر نگوییم اولویت اصلی.

گفت‌وگوهای میان عربستان و حوثی‌ها علی‌رغم تلاش های مستمر تهران، از زمانی که حوثی‌ها از تمدید آتش‌بس شش ماهه در اکتبر 2022  خودداری کردند، شتاب گرفت و به همین دلیل پیشرفتی حاصل نشد. اکنون که عربستان سعودی و ایران در تلاش برای ایجاد یک تفاهم اولیه در سطح منطقه هستند، به احتمال زیاد یک آتش بس جدی میان عربستان و حوثی ها شکل بگیرد.

ایران پس از مواجهه با مشکلات داخلی و افزایش تحریم‌های غرب در سال 2022، به دنبال فعالیت در جبهه های مختلف برای کاهش تنش در داخل و خارج است. با در نظر گرفتن منافع امنیت ملی عربستان سعودی و تمایل آنها به رهایی از جنگ یمن، کمک ایران به حل مساله یمن یکی از آسان‌ترین کارهایی است که می تواند پیشرفت در رفع تنش با عربستان را نشان بدهد.

ریاض از سال 2020 به دنبال راهی برای خروج از درگیری نظامی در یمن بوده است، همانطور که از اعلامیه های آتش بس یکجانبه آن در سال های 2020 و 2021، به ویژه پس از حملات پهپادی در «ابقیق» و «خریس» در سپتامبر 2019 مشخص بود. برای تحقق اهداف پادشاهی سعودی در چشم انداز 2030، ثبات منطقه ای، به ویژه در مرزهایش، یک پیش نیاز است. در فوریه 2021، زمانی که ایالات متحده و ایران برای از سرگیری مذاکرات برجام در وین به توافق رسیدند، حوثی‌ها از کاهش تنش ها خودداری کردند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها