گزارش اندیشکده کارنگی؛

خیز جدی اروپا برای حضور اقتصادی در آسیای میانه

یک مرکز تحلیلی آمریکایی می گوید اروپا از سال گذشته میلادی اقدام به حضور بیشتر در آسیای میانی کرده است تا از این طریق بتواند خلاء حضور قدرت های بزرگ در این منطقه را پر کند.

خیز جدی اروپا برای حضور اقتصادی در آسیای میانه

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه ازاندیشکده کارنگی، اولویت های اصلی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی رتباط، امنیت و ژئوپلیتیک است که به طور گسترده با اولویت های خود کشورهای آسیای میانه مطابقت دارد. اگر اتحادیه اروپا قصد دارد موقعیت خود را در منطقه ارتقا دهد، باید تلاش های خود را افزایش داده و با حفظ شهرت خود به عنوان یک بازیگر خوب، جایگزین مثبتی برای قدرت های منطقه ای ارائه دهد. اتحادیه اروپا می تواند ابزارهای مهمی را به کار گیرد و به عنوان یک مجموعه که با جذابیت فرهنگی و اجتماعی مورد احترام قرار می گیرد، در مقابله با تهدیدات امنیتی منطقه مشارکت بیشتری داشته باشد. مهم ترین مسئله افغانستان است. با وجود رفتار طالبان، اگر اتحادیه اروپا به ثبات اقتصادی افغانستان کمک کند و با شرکای آسیای مرکزی برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی مرزی آنها همکاری کند، به آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

اتحادیه اروپا همچنین نیاز به سرمایه گذاری منابع بیشتری برای تبدیل کریدور میانی به یک مسیر مناسب دارد. اتحادیه اروپا باید شرکت های خصوصی را متقاعد کند که در این مسیر اقدام به سرمایه گذاری کنند.

این مسله خیلی به این بستگی دارد که جنگ در اوکراین چقدر طول بکشد، چگونه پایان یابد و پیامدهای این درگیری برای روابط روسیه و غرب چه خواهد بود. یک سیاست زیرساختی باید برای درازمدت باشد. ضرورت مسدود کردن روسیه ممکن است تغییر کند، در حالی که کریدور شمالی یک جایگزین مقرون به صرفه برای مسیرهای دیگر باقی خواهد ماند. در آینده، تنوع مسیرهای ترانزیتی به منطقه کمک می کند تا بر انزوا غلبه کند، قدرت چانه زنی خود را بهبود بخشد و روابط خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند، اما کریدور میانی بهتر است به عنوان مکمل کریدور شمالی و دریایی به عنوان جایگزین در نظر گرفته شود.

در سال 2022 اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تعامل خود را در منطقه عمیق تر کند. رهبران آسیای مرکزی از تقویت نقش اتحادیه اروپا با آغوش باز استقبال می کنند، زیرا به آنها گزینه ها و اهمیت تازه ای در صحنه جهانی می دهد که پس از خروج بین المللی از افغانستان کاهش یافته بود. از نظر آنها، اروپا منبع نوآوری، سرمایه گذاری و الهام در فناوری و اجتماعی است تا جایی که به استانداردهای زندگی مربوط می شود. نخبگان آسیای مرکزی عمدتاً اروپا محور هستند، که از نظر آنها، آنها را از کشورهایی که هرگز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی نبودند متمایز می کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها