دلار| ارز | اقتصاد | تورم | بانک مرکزی

بازار ارز به ثبات رسید / سیاست ارزی بانک مرکزی نمره قبولی از مجلس می گیرد؟

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: به منظور حفظ و تداوم ثبات بازار ارز، باید به برخی موارد توجه کنیم و آنها را برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها مد نظر قرار دهیم که جلوگیری از اقدامات سفته‌بازانه در حوزه‌های مختلف یکی از مهمترین آنهاست.

بازار ارز به ثبات رسید / سیاست ارزی بانک مرکزی نمره قبولی از مجلس می گیرد؟

نرخ ارز عبارت است از ارزش یک واحد ارز خارجی به ازای یک واحد ارز ملی. نرخ ارز تغییراتی دارد و بر اساس عوامل مختلف اقتصادی تنظیم می‌شود.

عوامل مهمی که بر نرخ ارز تاثیرگذار هستند عبارتند از:

- تقاضا و عرضه ارز در بازار: اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد نرخ ارز بالا می‌رود و بالعکس.

- تورم و نرخ بهره: تورم بالا در کشور موجب کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز می‌شود.

- میزان تولید و صادرات: افزایش تولید و صادرات باعث افزایش عرضه ارز و کاهش نرخ ارز می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت:با توجه به کاهش سرعت رشد پول، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها در بازارها هستیم.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی و تاثیر آن بر ثبات نسبی قیمت‌ها در بازارهای مختلف اظهار کرد: از سوی دیگر چند ماه است که بازار ارز تا حدودی از تلاطم  مصون مانده، نوسانات شدید گذشته دیگر رخ نمی‌دهد و بازار ارز نیز به یک ثبات نسبی رسیده است.

وی تاکید کرد: البته این به معنای این نیست که بطور کلی، تنش ارزی نداشته‌ایم، بلکه در قیاس با گذشته این تنش‌ها و تلاطم‌ها بسیار کمتر شده است. برهمین اساس باید گفت که شیطنت و جوسازی عوامل نفوذی با مدیریت مناسب بانک مرکزی کنترل شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ و تداوم ثبات بازار ارز، باید به برخی موارد توجه کنیم و آنها را برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها مد نظر قرار دهیم که جلوگیری از اقدامات سفته‌بازانه در حوزه‌های مختلف یکی از مهمترین آنهاست.

منبع: ایبنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر