گفت و گوی تیترکوتاه با کارشناس بازار سرمایه:

این دو صنعت بورس بازان را خوشحال می کند / تک سهم‌ها مستعد رشد در بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی به‌طورکلی در صنعت پالایشی و فلزات اساسی قیمت‌ها در کف ترین حالت ممکن هستند و در واقع باید گفت بیشترین ارزندگی را نسبت به دیگر صنایع دارند.

این دو صنعت بورس بازان را خوشحال می کند / تک سهم‌ها مستعد رشد در بازار سهام

بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با تقاضای سنگینی کار خود را آغاز کرد و خریداران تا انتهای معاملات دست برتر را داشتند. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۱.۴۶ درصدی مواجه شد و به سطح ۱ میلیون و ۹۹۹ هزار واحدی رسید.

 بهراد موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: باتوجه‌به اخبار سیاسی که درباره تحولات منطقه‌ای در روز جمعه منتشر و مطابق انتظار که کشورمان از منظر سیاسی دچار تنش‌های خاصی نشد. امروز بازار واکنش مثبتی نشان داد و همان‌طور که به‌موازات آن دلار بازار آزاد از اعداد روزهای پایانی هفته قبل پایین‌تر معامله شد. این اخبار در کنار واکنش امروز بازار نویدی است بر اینکه درصورتی‌که اخبار سیاسی مثبت از تحولات منطقه منتشر شود و در واقع نوع واکنش کشور در مقابل اتفاقات به همین شکل (نزدیک به موضع‌گیری‌های روز جمعه باشد) باشد، باتوجه‌به اینکه سطوح قیمتی سهام در کف‌ترین حالت خود قرار دارد، شرایط مثبت بورس ادامه می‌یابد.

 وی ادامه داد: در شرایط فعلی به‌طورکلی در صنعت پالایشی و فلزات اساسی قیمت‌ها در کف ترین حالت ممکن هستند و در واقع باید گفت بیشترین ارزندگی را نسبت به دیگر صنایع دارند. البته این موضوع دال بر ارزنده نبودن سایر صنایع نیست، باتوجه‌به مفروضات بنیادی چند مدت گذشته اعم از قیمت محصولات صنعت پالایش در بورس کالا یا قیمت‌های جهانی این صنعت P/E FORWARD بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر صنایع دارند. به همین دلیل تحلیلگران انتظار رشد خوبی از گروه پالایش و فلزات اساسی را متصور هستند. اگر به هر دلیلی شرایط سیاسی ثبات نداشته باشد و بار دیگر با تنش روبه‌رو شود فعلاً تک سهم‌ها مستعد رشد هستند.

علیرضا-موسوی-e1643876401150

 این فعال بازار سهام در پایان گفت: در این شرایط باید گفت که اگر سهمی را با P/E ( بسیار پایین نسبت به سایر سهام و صنایع باتوجه‌به تحلیل بنیادی شخصی یا سایر کارشناسان شناسایی کردند و متقاعد شدند که آن سهم یا صنعت( UNDRVALUE  -کمتر از ارزش واقعی ) و زیر ارزش ذاتی (به هر علتی سیاسی، اقتصادی و...) در حال معامله است، در نگهداری آن شک نکنند و اقدام به خریدوفروش کوتاه‌مدت همراه با ضرر نکنند. سهمی که از نظر بنیادی مورد تحلیل قرار داده شده است و P/E FORWARD پایینی نسبت به سایر صنایع دارد را در پرتفوی نگهدارند. ضرر ۶ الی ۱۰ درصد میزانی نیست که افراد را مجاب برای تغییر پرتفوی کند.
 

 



***
پی نوشت: P/E نسبت قیمت به درآمد هر سهم، نشان دهنده آن است که قیمت هر سهم در بازار، چند برابر عایدی ایجاد شده سالانه سهام شرکت است. اگر برای محاسبه سود هر سهم از سود 12 ماه گذشته استفاده شود، به آن P/E گذشته نگر یا TTM گفته می‌شود. همچنین اگر برای محاسبه این نسبت از سود پیش بینی 12 ماهه پیش رو استفاده شود، به آن P/E برآوردی یا Forward گفته می‌شود.
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر