تیترکوتاه بررسی کرد؛

طلسم واگذاری سرخابی‌ها شکسته می‌شود؟ / حذف دوباره بیخ گوش فوتبال ایران

سال‌هاست در مورد عملیاتی شدن تعیین تکلیف مالکیت دو تیم وعده و وعیدهای بسیاری داده شده و انواع و اقسام وزارت‌خانه ها و سازمان‌ها و مراکز را به عنوان مالک دو تیم سرخابی معرفی کردند ولی هنوز هم کلاه هر دو باشگاه پس معرکه‌ و سرنخ حل مشکل هم از دست آن‌ها کوتاه است.

 طلسم واگذاری سرخابی‌ها شکسته می‌شود؟ / حذف دوباره بیخ گوش فوتبال ایران

تیترکوتاه - نسیم شیرازی: دوباره بحث هشدار AFC و حضور دو تیم پایتخت نشین در جام باشگاه‌های آسیا تنها چند روز مانده به اتمام مهلت تعیین شده بحث این روزهای مخاطبان و علاقه‌مندان به فوتبال شده است، آن‌هایی که سال گذشته هم هشدارهای AFC را جدی‌تر از مسئولان گرفتند و بارها از شوخی بردار نبودن مسئولان کنفدراسیون آسیا گفتند ولی در نهایت خیلی راحت مجوز حضور در جام باشگاه‌های آسیا از دست رفت مثل همین حالا که باز هم ممکن است به رغم خوشبینی بعضی از مسئولان باز هم این فرصت به راحتی از دست برود تا عدم برنامه‌ریزی صحیح در این مورد توی ذوق بزند و تلاش دقیقه نودشان باز هم بی‌نتیجه بماند. انگار قرار است سالی فقط کمی از مشکلات گرفتن مجوز حرفه‌ای دو باشگاه بزرگ پایتخت حل شود و این راه واگذاری به بخش خصوصی حالا حالاها کش بیاید.

راهی که سال‌هاست در مورد عملیاتی شدن تعیین تکلیف مالکیت دو تیم وعده و وعیدهای بسیاری داده شده و انواع و اقسام وزارت‌خانه ها و سازمان‌ها و مراکز را به عنوان مالک دو تیم سرخابی معرفی کردند ولی هنوز هم کلاه هر دو باشگاه پس معرکه‌است و سرنخ حل مشکل هم از دست آن‌ها کوتاه است. این‌روزها هم واگذاری دو تیم به دو بانک تجارت و ملت و حتی موافقت بانک ملت برای در دست داشتن پرسپولیس موضوع روز خبرهای واگذاری دو تیم است، موضوعی که تا همین حالا فقط در حرف جدی شده و در عمل رسمیتی نیافته و فقط چند روز تا پایان دریافت مجوز حرفه ای مانده است، یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت فقط تا ۵ اردیبهشت ماه! همان‌طور که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به طور جدی پیگیر تعیین تکلیف مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است و در صورت عدم دریافت پاسخ قانع کننده تا ۵ اردیبهشت، با این دو تیم پرطرفدار برخورد خواهد کرد  و چه برخوردی بیشتر از این‌که دوباره جام باشگاه‌های آسیا برای دو تیم از دست برود؟

این ابهام واگذاری قطعی سهام ۵۱ درصدی دو باشگاه دیگر صدای علاقه‌مندان به فوتبال را هم در آورده است و حتی حرف معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان را گفته بود کار خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خوبی پیش می‌رود و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد را هم نمی‌توانند بپذیرند و منتظر شفاف‌سازی درست در این زمینه هستند.

البته که طبق گفته مسئولان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال همین ۱۱ فروردین ماه یعنی چند روزی مانده به آخرین روزهای مهلت تعیین شده، اسناد مربوط به پرداخت و تعیین تکلیف بدهی‌های خود را بارگذاری کرده و از این لحاظ گویا مشکل خاصی برای دریافت مجوز حرفه‌ای احساس نمی‌کنند ولی چه فرقی می‌کند وقتی هنوز تکلیف مالکیت‌‌شان مشخص نشده است  در حالی که بارها گفته شده است که واگذاری پرسپولیس به بانک ملت حتمی است!

 واقعیت آن است که ترس حرفه‌ای شدن هر سال بار زیادی را حتی روی دوش بازیکنانمی‌گذارد چرا که یکی از عوامل انگیزه بازیکنان باشگاه‌ها حضور با تیم باشگاهی خود در جام باشگاه‌های آسیا است ولی کسب سهمیه آسیایی به کارشان نمی‌آید اگر طلسم تعیین تکلیف مالکیت تیم‌ها شکسته نشود.

سازمان خصوصی‌سازی قبل از عید با انتشار دو اطلاعیه جداگانه تعداد کل سهام قابل واگذاری استقلال را ۵،۵۰۳،۴۸۶،۵۰۰ عنوان کرد که درصد کل سهام قابل واگذاری ۵۱ درصد خواهد بود و قیمت پایه هر سهم به ریال ۳،۳۶۲ و ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری به ریال ۱۸،۵۰۲،۷۲۱،۶۱۳،۰۰۰ تعیین شد و برای باشگاه پرسپولیس نیز تعداد کل سهام قابل واگذاری ۵،۳۶۲،۶۵۷،۶۵۰، درصد کل سهام قابل واگذاری ۵۱، قیمت پایه هر سهم به ریال ۳،۹۴۶ و ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری به ریال ۲۱،۱۶۱،۰۴۷،۰۸۶،۹۰۰ عنوان شد که بعد از این اعلام صحبت از بانک تجارت و بانک ملت شد که در این مورد واکنش استقلالی‌ها هم در فضای مجازی قابل تامل بود، آن‌ها تعیین این بانک‌ها را غیرعادلانه خواندند و معتقد بودند که بانک ملت که برای سرخپوشان تعیین شده است سوددهی بیشتری برای بانک تجارت دارد و این درحالی است که هنوز هیچ‌چیزی در این باره رسمی نشده است.

مجید جلالی

درباره نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده از سوی کنفدراسیون آسیا، مجید جلالی مدیر توسعه و پیشرفت فوتبال کشور  در گفت‌وگو با تیترکوتاه  با بررسی موارد مطرح شده از احتمال کم حل این موضوع در مدت زمان مطرح شده گفت. وی که رئیس کمیته فنی و مشاور رئیس فدراسیون فوتبال هم هست بیان کرد: به نظر من بسیار بعید است که بتوانند مشکل مالکیتی این دو تیم را حل کنند!

 

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر