وزارت صمت را تکه پاره نکنید

عباس آرگون - عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران

تفکیک وزارت صمت در شرایط کنونی کشور به نفع هیچ‌کس نیست. از ابتدا این وزارتخانه‌‌‌ها تفکیک شده بودند و حتما دلایلی بوده که این تجمیع صورت گرفته است. با این تفکیک، راهبری سیاست‌‌‌های تولید و تجارت از دو سو اداره خواهد شد و به این ترتیب یک‌سری از اسناد و قوانین بالادستی نیازمند اصلاح خواهد بود. دوباره باید مدت زیادی را صرف جابه‌جایی حتی ساده‌‌‌ترین مسائل مانند ساختمان‌‌‌ها و سربرگ‌‌‌ها کنیم.

عباس-آرگون

همچنین حداقل برای بازه زمانی یک‌ساله، سردرگمی‌‌‌هایی برای اعضای جدید این وزارتخانه و اعضای وزارت سابق پیش خواهد آمد. از سوی دیگر این موضوع باعث افزایش هزینه‌‌‌های دولت و حجیم‌‌‌تر شدن آن خواهد شد. این برخلاف قوانینی است که تاکید دارند دولت باید کوچک‌تر شود و اکثر کارها را به بخش خصوصی بسپارد. دولت باید روی اصلاح فرآیندهای فعلی متمرکز شود و زمان خود را صرف چنین کاری نکند. ما نیازمند تثبیت مدیریت‌ها هستیم و قریب به 8نفر در کمتر از 6سال گذشته وزارت و سرپرستی وزارتخانه صمت را بر عهده گرفته‌اند. راز موفقیت هر مدیریتی ثبات است اما ثبات در صمت در سال‌های اخیر اصلا وجود نداشته است.

چگونه این وزارتخانه که یکی از راهبران اقتصاد کشور است می‌تواند سیاستگذاری درست داشته باشد، آن هم وقتی که ثباتی در صندلی مدیریتی آن وجود ندارد. ما باید ثبات را جایگزین راهکار تفکیک کنیم. ابتدا باید بلاتکلیفی را کنار گذاشت و با برنامه برای چند سال آینده تصمیم گرفت، نه اینکه بی‌ثبات پیش رفت و تصمیم یک‌شبه گرفت. بخش اعظمی از مشکلات، از بیرون از وزارتخانه سرایت می‌کند. بحث تحریم‌‌‌ها، ممنوعیت‌‌‌های تخصیص ارز در کنار مشکلات منابع روی این وزارتخانه تاثیر می‌‌‌گذارند.

اگر بخش اقتصادی دولت مخالف است، چرا این لایحه مطرح می‌شود؟ تاکنون دو بار به‌عنوان لایحه وزارت و یک‌بار برای تشکیل سازمان، لایحه تفکیک مطرح شده است. دولت باید از این سردرگمی خارج شود و سپس تصمیم بگیرد. این موضوع باید تعیین‌تکلیف شود. این چرخه ۶ سال است که ادامه‌‌‌ دارد و به سرانجام نرسیده است. یکی از عوامل لطمه‌خوردن به این وزارتخانه، همین موضوع است. 

تفکیک و عدم‌تفکیک مزیت‌‌‌های خاص خودش را دارد. تفکیک هم مزایایی دارد اما برآیند تفکیک نکردن بهتر از تفکیک است و سردرگمی‌‌‌ها را کمتر می‌کند. چه بهتر که راهبری تجارت و تولید در یک وزارتخانه و از یک جهت باشد، نه اینکه تغییرات متعددی در تصمیمات ایجاد شود.

عباس آرگون
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها