صنعت هوشمند لوازم‌ خانگی در زنجیر

ورود به صنعت هوشمند لوازم‌خانگی بدون رفع تحریم‌ها و ثبات یافتن قیمت ارز رویایی بیش نیست و بدون تعامل بی‌واسطه با دنیا چه از نظر تهیه مواد اولیه و زیرساخت ورودی ناموفق و هزینه‌بر است.

صنعت هوشمند لوازم‌ خانگی در زنجیر

دنیای امروز و ورود به انقلاب صنعتی چهارم که همراه با تغییرات سریع فناوری، صنایع و الگوهای اجتماعی است بدون در نظر گرفتن اینترنت و هوش مصنوعی دور از ذهن است.

در این انقلاب صنعتی مدرن تغییرات بنیادی در زمینه چگونگی تولید و زنجیره توزیع بر پایه اینترنت اشیا و ارتباط گسترده ماشین به ماشین و ماشین به انسان رخ داده است.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت

هوش مصنوعی تقریبا بر روی تمامی صنایع موجود در جهان، به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم تاثیرگذار است. بدون شک هوش مصنوعی در کسب و کارهای صنعتی موجب سرعت، دقت، امنیت، اتوماسیون، کاهش مصرف انرژی و… شده است.

به طور کلی هوش مصنوعی در تمام صنایع مادر، نظامی، کشاورزی، معماری، خودروسازی، بانکداری و اقتصاد، تولید محتوا، فناوری اطلاعات، پزشکی، بیمه، بازی و سرگرمی و … کاربرد دارد.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) چیست؟

ابتدا به تعریف کوتاهی از این واژه بپردازیم.

هوش مصنوعی تکنولوژی است که به هوشمندسازی ماشین‌ها و توانمندسازی آنها در یادگیری، تحلیل و تصمیم‌گیری اشاره دارد.

نقش هوش مصنوعی در لوازم‌خانگی

با پیشرفت جوامع استفاده از لوازم خانگی گسترش یافته است. امروزه می‌توان گفت که زندگی روزانه بدون لوازم خانگی غیرممکن و یا خیلی سخت است.

یکی از مهم‌ترین چالش های تولید این محصولات این است که لوازم‌خانگی از جمله مصرف‌کنندگان قابل توجه انرژی در خانه هستند و کاهش مصرف انرژی و افزایش کارآیی آن‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است‌؛ مصرف بالای انرژی علاوه بر هدررفت انرژی باعث آلودگی محیط زیست و هوا می‌شود که کاهش مصرف انرژی در لوازم خانگی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پایین آوردن اثرات زیان‌بار آن‌ها بر محیط زیست می‌شود.

همچنین، با کاهش مصرف انرژی، می‌توان از منابع طبیعی مانند سوخت‌های فسیلی و برق شبکه استفاده کمتری کرد و با پرداخت کمتر هزینه انرژی به اقتصاد خانواده کمک کرد.

همین کاهش مصرف انرژی، لوازم خانگی به طور میانگین برای مدت زمان بیشتری کار می‌کنند. این باعث کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری لوازم خانگی می‌شود و همچنین هزینه‌های مربوط به آن را کاهش می‌دهد.

با نگاهی گذرا به جنبه‌های مختلف این محصولات یکی از مهم‌ترین راهکارها استفاده از هوش مصنوعی در کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی است.

استفاده از سیستم‌های خودکار برای پیش‌بینی وضعیت جوی، می‌توان تنظیمات دما و رطوبت را بر اساس آن و رفتارهای کاربران اجرا کرد.

استفاده از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) باعث شده که لوازم خانگی‌ها با شبکه ارتباطی اینترنت اشیاء ارتباط برقرار کنند.

جدای از نقش هوش مصنوعی در خانه و محصولات نهایی، نقش مهم‌تری که هوش مصنوعی می‌تواند ایفا کند در خط تولید و کارخانه است که استفاده از آن هم هزینه تولید را به مراتب کاهش می‌دهد که این خود در قیمت تمام شده محصول تاثیر زیادی دارد و هم می‌تواند دقت و کیفیت را چند برابر کند و خطای تولید به صفر برساند و خروجی همه اینها کیفیت بالا همراه با قیمت مناسب و حرکت چرخ تولید و رضایت مصرف‌کننده است.

به دست آوردن و حفظ سهم بازارهای تجاری داخلی و خارجی در گرو استفاده از این تکنولوژی است و نادیده گرفتن این جنبه اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

حال که در مورد فواید این انقلاب صنعتی نسل چهارم گفتیم سری بزنیم به حضور این فناوری در صنعت لوازم‌خانگی ایران و ببینیم جایگاه آن در صنعت ما کجاست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال با چند تولیدکننده صاحب نشان تجاری (برند) گفتگویی داشتیم.

سیاست انقباضی دولت بازار را در رکود برده است

سلطان‌حسین فتاحی، مدیرعامل گروه صنعتی امرسان گفت: هوش مصنوعی دیتایی است که با استفاده اینترنت به محصولات نصب می‌شود که در زمان استفاده می‌توان انرژی را کنترل کرد و در پیک مصرف انرژی آن‌ها خاموش نگه داشته و بعد دوباره استفاده شوند.

او درباره تهیه زیرساخت‌ها و مواد اولیه برای این صنعت گفت: سیاست دولت انقباظی است که در این سیاست متاسفانه بازار در رکود است و تامین نقدینگی و همچنین قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و چرخه مالی در واحدهای مالی به کندی انجام می‌شود مخصوصا در زمینه واردات شرایطی به وجود آمده که وارد کردن یه قطعه ۸ الی ۹ ماه زمان می‌برد در صورتی که در کشورهای دیگر بین یک الی دو ماه زمان‌بر است.

محدودیت واردات در گرو خودکفایی تولید مواد اولیه است

پریسا محمدی، عضو هیات‌مدیره شکرت تکران مبرد (ایستکول) هم عنوان کرد: در حوزه تولید محصول با توجه به هزینه‌های نیروی انسانی تا حدودی در بعضی از خطوط مثل خط رنگ و خط تست انجام داده‌ایم. در مورد محصولات هم بیشتر درحوزه تنظیمات دمایی و دیجیتال کردن محصولات تلاش کردیم و در آینده بهبود بیشتری هم خواهند داشت.

محمدی اضافه کرد که وضعیت تولید روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و شرایط تولیدکنندگان سخت‌تر می‌شود. دولت با شعار حمایت از تولید هر سال را آغاز می‌کند ولی متاسفانه اتفاقی که در واقعیت می‌افتد مخصوصا در زمینه واردات مواد اولیه هایتک که تولیدکننده واقعی در ایران ندارد، فشار دولت بسیار زیاد است و عملا دولت همکاری لازم در این حوزه ندارد و ما مجبوریم به دلیل پایین نیامدن کیفیت محصول همان قطعات را با قیمت بسیار بالا از بازار داخل تهیه کنیم و باعث قیمت بهای تمام شده می‌شود.

درخواست ما این است که وزات صمت در حوزه‌هایی که دانش کافی برای تولید مواد اولیه داخلی وجود ندارد اولویت را برای کیفیت محصول بگذارد و زمانی محدودیت وارداتی را اعمال کند که واقعا کیفیت مواد اولیه به حدی باشد که دیگه نیاز به واردات نباشد.

پارک فناوری خراسان رضوی همراه جهان‌افروز در هوشمندسازی

سعید کریمی‌نژاد، مدیرعامل جهان‌افروز هم درباره هوشمندسازی محصولات این واحد تولیدی گفت در این رابطه برنامه‌ریزی زیادی انجام شده و تیمی از پارک فناوری خراسان رضوی تشکیل داده‌ایم و هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی بر روی محصولات در حال انجام شدن است.

نزدیکی دانش و تولید کلید موفقیت در هوشمندسازی

کیارش لقمانی‌مقدم، معاونت مهندسی شرکت دیپوینت گفت که این شرکت با سابقه صنعتی و تولیدی ۳۰ ساله با تکیه بر فرایندهای تحقیق و توسعه تقرییا از سال ۱۳۹۲، اقدام جسورانه‌ای در حوزه گسترش تکنولوژی‌های به کار رفته در یخچال فریزر کرده است. اکنون شرک دیپوینت دو محصول فناورانه و نوآورانه جدید در حوزه اینترنت اشیا و همچنین محصولات تعاملی انسان با ماشین دارد که با نام‌های کپچر و دیسکاور این محصولات صنعتی و تولید شده‌اند و با زحمت فراوان تمرین‌های بسیار در حوزه‌های تقریب دانش به صنعت توانستیم محصولاتی را وارد چرخه تولید کنیم.

او افزود: کارت حافظه‌ای در سیستم اینترنت اشیا یخچال کپچر قرار دادیم که با وجود ضعف‌هایی که در اینترنت کشور وجود دارد نتیجه مثبتی در پی داشته و توانستیم یخچالی را طراحی کنیم که بشود در هر نقطه از کشور حتی در خارج از کشور فضای داخل یخچال را دید.

لقمانی‌مقدم گفت: در مرحله دوم توسعه که اکنون در آن قرار داریم، تصمیم گرفتیم با مستقر شدن در دانشگاه‌های تراز اول کشور، سبد محصولات نوآورانه را گسترش دهیم و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در تشخیص تشخیص مواد غذایی و فساد داخل محصول را داریم که در حال سرمایه‌گذاری با دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و امیرکبیر هستیم که بتوانیم این محصولات را تولید کنیم و در میانه راه قرار داریم.

او در پایان گفت که ما دست دوستی و همکاری به سمت حوزه دانشگاهی دراز و عزم جدی و راسخ خود را در این حوزه اعلام می‌کنیم و با شعار «دانش پوینت» آمده‌ایم که تلفیقی از دانش‌محوری و دیپوینت است.

میرانوری، مدیرفروش شرکت یخساران گفت که با توجه به تکنولوژی که در حال پیشرفت است در حال تلاشیم که با استفاده از هوش مصنوعی لوازم تولیدی را به اینترنت وصل کنیم و کنترل از راه دور داشته باشد و فعلا بر روی تلویزیون این امکانات وجود دارد و بر روی یخچال‌ها در آینده نزدیک انجام می‌شود.

عبدالهی، مدیر روابط‌عمومی سیلوان هم اعلام آمادگی واحد تولیدی خود با شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این عرصه را اعلام کرد.

ابراهیم لطفی، مدیرعامل هاردستون هم اظهار کرد که اکنون در حال تولید نسل جدید جاروبرقی هستیم که با ورود این محصول به بازار، مدل‌های قدیمی کنار گذاشته می‌شوند.

در جمع‌بندی صحبت‌های تولیدکنندگان مطرح داخلی در بیست‌سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌ خانگی می‌توان گفت که تا همراهی دولت و وزارت صنعت و لغو دستورهای غیرکارشناسی و خارج شدن ایران از انزوای مالی و تجاری صورت نگیرد حرکت در این عرصه بسیار کند و هزینه‌بر است و باعث ناامیدی تولیدکننده و از دست رفتن بازارهایی می‌شود که با تلاش چند ساله به دست آمده‌اند و این در حالی است که کشورهای مقصد صادراتی محدودیتی در زمینه واردات از دیگر کشورهای تولیدکننده این عرصه ندارند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها