صعود طلا و سکه به قله قیمت ها

قیمت طلا و سکه، در نخستین روز تابستان بر خلاف روز گذشته افزایشی بود. در حالی که اونس جهانی این روزها روندی کاهشی دارد اما افزایش قیمت‌ دلار در بازار داخلی، طلا و سکه را نیز گران کرد.

صعود طلا و سکه به قله قیمت ها

قیمت طلا و سکه، در نخستین روز تابستان بر خلاف روز گذشته افزایشی بود. در حالی که اونس جهانی این روزها روندی کاهشی دارد اما افزایش قیمت‌ دلار در بازار داخلی، طلا و سکه را نیز گران کرد.

امروز قیمت طلا و قیمت سکه در بازار برخلاف روز گذشته افزایشی بود. در روزهای گذشته، قیمت دلار به نوعی یخ زده بود و نوسانی اندک و گاه کاهشی داشت. دیروز چهارشنبه ۳۱ خرداد نیز روند بازار نزولی بود اما امروز با انتشار برخی خبرهای منفی در مورد تحریم‌ها، نرخ ارز افزایشی شد. همین موضوع قیمت طلا و سکه را نیز با وجود روند کاهشی نرخ اونس، صعودی کرد.

اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود تا لحظه تنظیم این خبر که حدود ساعت ۱۳ امروز انجام شده، قیمت طلا را با حدود ۱۸ هزار تومان افزایش، دو میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است. این منبع قیمت سکه طرح جدید را نیز صعودی و ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دانسته. این نرخ حدود ۳۱۴ هزار تومان بیشتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم افزایشی و ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۳۷۹ هزار تومان بیشتر از روز گذشته.

شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نیز آخرین نرخ طلا را در روندی صعودی، دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده است؛ حدود ۳۵ هزار تومان بیشتر از دیروز.

این منبع، آخرین نرخ نقدی سکه امامی را نیز افزایشی و ۲۸ میلیون و ۶۰۱ هزار اعلام کرده که ۴۲۰ هزار تومان بیشتر از روز گذشته است. همچنین نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز در روندی صعودی به ۲۵ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسیده؛ ۷۱۷ هزار تومان بیشتر از دیروز.

این قیمت‌ها، نشان‌دهنده روند افزایشی در بازار طلا و سکه هستند.

در بازار جهانی طلا چه می‌گذرد؟

بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. این روزها قیمت اونس، روندی نزولی دارد. طلای جهانی در ۳۰ روز گذشته حدود ۱.۳۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

امروز هم اونس روندی نزولی دارد و در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱۹۲۸ دلار رسیده، این به معنای کاهش حدود ۰.۲۸ درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی است.

این در حالی است که در روزهای گذشته بازار فلز زرد همواره در پی نوسانات قیمت دلار حرکت می‌کرد و قیمت انس جهانی طلا بازیگر فعالی برای تعیین قیمت طلای داخلی نبود.
اما روز چهارشنبه قیمت دلار نوسان محدود کاهشی در حدود ۱۰۰ تومانی داشت که به زعم فعالان اقتصادی این ارزان و گران‌شدن‌های مختصر، روند نیست و فعلا بازارهای مالی در روند سایدوی یا خنثی قرار دارند. اما به نظر می‌رسد در روز چهارشنبه، کاهش قیمت انس‌ جهانی طلا اثر نزولی بر قیمت طلا و سکه گذاشته است.

امروز اما قیمت دلار حدود هزار تومان افزایش را تجربه کرد و این موضوع بر قیمت طلا و سکه نیز تاثیر صعودی گذاشت.

بازار ارز، طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

در روزهای اخیر، قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی، خوشبینی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام و سیاست‌های تنش‌زدایی کشور قرار داشت و تا حدودی آرام و گاه نزولی بود.
امروز اما رسانه‌ها نوشتند که طرح دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته می‌شود.
از آنجایی که کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند.
در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.

پیش از این نیز، برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش قیمت ارز موقتی است. در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور گفته بود: «خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

البته با وجود روند صعودی امروز در بازار ارز، قیمت دلار در ایران همیشه تحت تاثیر اخبار لحظه‌ای سیاسی و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارزپاشی و خبردرمانی نیز قرار داشته است. اما گاه طولانی شدن روند انتشار اخبار امیدوارکننده، بدون دستیابی به نتایج ملموس، آثار این موارد را کمرنگ می‌کند و بازار به حرکت طبیعی خود باز می‌گردد.
اما برخی اخبار مثبت در حوزه تنش‌زدایی، تبادل زندانیان، مذاکرات هسته‌ای و برجام، همچنان ادامه دارد و ممکن است در روزهای آینده با کسب نتابج مشخص‌تر، باز هم شاهد تاثیر آنها بر بازار ارز باشیم.

در همین راستا، مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهش قیمت دلار و همگرایی طلا با این موضوع گفت:
«به نظر می‌رسد آینده چشم‌انداز تورمی فعلا خیلی بزرگ و وحشتناک دیده نمی‌شود. در سال گذشته بین ایران و عربستان توافقاتی حاصل شد و آرامش نسبی که در بازارها از این زاویه به وجود آمد، کم کم خود را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند به رفتار دلار شکل دهد و روی طلا نیز تاثیر می‌گذارد.»

او با اشاره به ریزش قیمت انس جهانی طلا ادامه داد: «در روزهای اخیر انس جهانی طلا تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو است. درست است که از شدت نرخ بهره کمی کاسته شده اما کماکان در این فضا مانده و یک اصلاح را باید برای انس جهانی و آمدن در محدوده‌های ۱۹۰۰ دلار در نظر بگیریم.»

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها