قیمت گوشت دوباره گران می شود؟

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک؛ تقاضا برای گوشت قرمز در نیمه اول سال به طور طبیعی کاهش می‌یابد، اما با نزدیک شدن به عید قربان انتظار می‌رود تقاضا و به تبع آن قیمت‌ها افزایش یابد.

قیمت گوشت دوباره گران می شود؟

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک، از افزایش قیمت گوشت گوسفند در روزهای اخیر خبر داده است.

وی علت این امر را کاهش عرضه مقطعی به دلیل عدم وزن‌گیری کافی بره‌های زمستانه و اوایل بهار عنوان می‌کند.

با وجود این، به گفته وی کمبودی در بازار گوشت قرمز وجود ندارد و گوشت گوساله جایگزین بخشی از کمبود گوشت گوسفند شده است.

کاهش مصرف و تولید گوشت قرمز

صدردادرس در ادامه گفت: آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور از ۷.۶ کیلوگرم در سال ۱۴۰۱ به ۷ کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. این موضوع در کنار کاهش تولید داخلی، منجر به افزایش وابستگی به واردات گوشت شده است. در سال ۱۴۰۲، ۱۲۹ هزار تن گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده سبک و سنگین به کشور وارد شده است.

وی در ادامه گفت: تقاضا برای گوشت قرمز در نیمه اول سال به طور طبیعی کاهش می‌یابد، اما با نزدیک شدن به عید قربان انتظار می‌رود تقاضا و به تبع آن قیمت‌ها افزایش یابد. حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، عامل اصلی افزایش قیمت تمام‌شده تولید گوشت در کشور است.

به گفته صدردادرس، قیمت لاشه پروار گوسفند در حال حاضر به ۶۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده که این امر به کاهش تقاضا دامن زده است.

 مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پایان گفت: با توجه به عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت نهاده‌ها، نوسانات تقاضا و وابستگی به واردات، پیش‌بینی دقیق روند قیمت گوشت گوسفند در کوتاه‌مدت دشوار است. با این حال، انتظار می‌رود با نزدیک شدن به عید قربان، شاهد افزایش تقاضا و قیمت باشیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها