تیترکوتاه بررسی کرد؛

روند صعودی بازار سهام کلید خورد؟ / ۳ عامل اصلی که بورس را تکان داد

در معاملات امروز نمادهای "فولاد" با ۶۸۲۲ واحد، "فملی" با ۵۹۷۰ و "شستا" ۱۹۵۳ واحد مثبت سه نماد تاثیرگذار بر شاخص بودند

روند صعودی بازار سهام کلید خورد؟ / ۳ عامل اصلی که بورس را تکان داد

پس از اتمام معاملات امروز شاخص کل بورس با افزایش ۳۳ هزار و ۴۹۰ واحد مثبت به ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن با افزایش ۲ هزار و ۷۳۳ واحدی همراه بود که منجر شد در ایستگاه ۷۳۱ هزار واحد توقف کند. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران رقمی بیش از ۱۰ همت بوده است. در معاملات امروز نمادهای "فولاد" با ۶۸۲۲ واحد، "فملی" با ۵۹۷۰ و "شستا" ۱۹۵۳ واحد مثبت سه نماد تاثیرگذار بر شاخص بودند. همچنین ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) در روز جاری به سطح ۸، ۳۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش-دلاری

در همین راستا هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: چند موضوع در کنار هم باعث شد بازار امروز سبزرنگ شود، ابتدا موضوع معاملات نمادهای فولادی، بحث تجدید ارزیابی برخی از این شرکت‌ها همچنین اخبار منتشر شده پیرامون صنعت خودرو بود. البته که معتقدم جنس مثبتی که امروز شاهد آن بودیم چندان مطلوب نبود، چراکه قیمت پایانی بسیاری از سهم‌ها تفاوت ۳ تا ۴ درصدی با آخرین معامله دارند. همچنین بیشتر معاملات در گروه‌هایی انجام شد که اخبار و حواشی زیاد را پیرامون خود داشتند در واقع گروه‌های کوچک و بقیه بازار تفاوت چندانی با روزهای قبل نداشتند. امروز تا انتهای بازار نزدیک به ۵۰۰ نماد مثبت و چیزی حدود ۳۰۰ نماد منفی بود، بنابراین نمی‌توان برای صعود بازار حکم صادر کرد.

هابیل-خاوری

 وی ادامه داد: بسیاری از افراد در شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تاکید دارند که بازار سهام و شاخص به روزهای خوش خود بازگشته است؛ اما در علم تکنیکال اگر محدوده‌ای به‌صورت رفت‌وبرگشت چندین بار شکسته شد از درجه اعتبار ساقط می‌شود. محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برای شاخص اعتبار خود را ازدست‌داده و جایی خود را به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد داده است. دراین‌بین ورود و خروج پول به صنایع هم حائز اهمیت است، امروز بیشترین ورود پول را به ETFها (صندوق‌های درآمد ثابت) یعنی بسیاری از معامله‌گران درگیر صندوق‌ها شدند. پس از آن جریان نقدینگی به سمت فلزات حرکت کرد، مخابرات، چندرشته‌ای و صنعت خودرو در واقع دیگر گروه‌های بودند که جریان نقدنگی به آن سرازیر شد همچنین بیشتر اخبار پیرامون همین صنایع وجود داشت.

 خاوری اضافه کرد: در شرایط فعلی می‌توان گفت که با وجود رشد بازار بسیاری از افراد علاقه‌ای به خرید سهام نداشتند، برخی ETF سهامی خریداری یا اینکه از صندوق‌های اهرمی استفاده کردند. ورود - خروج پول حقیقی و هنگفت به بازار امروز به‌صورت کلی در بخش ورود ۶۳۶ میلیارد تومان و خروج آن ۵۳۰ میلیارد تومان بود که روند مثبتی خوبی را برای امروز رقم زد. ارزش معاملات خرد برای چندمین روز متوالی نزدیک به ۱۰ همت بود که نقطه مثبتی برای بورس است. البته در کل با وجود این فاکتورهای مثبت بسیاری، از معامله‌گران دست به نقد یا بیرون بازار در انتظار شکسته‌شدن محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هستند.

 وی در پایان ادامه داد: معتقدم که اگر محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد با حجم بالایی معاملات شکسته شود، تثبیت هم در آن شاهد باشیم روند صعودی یک ماهه رقم می‌خورد. از طرفی اگر در کوتاه مدت یعنی در جریان معاملات فردا صف خریدهای بدون عرضه ایجاد شود و قیمت پایانی سهم‌ها افزایش پیدا نکند، در پایان هفته احتمال منفی‌شدن بازار وجود دارد.

با این حال امیدواری در بین فعال های بازار سهام پس از معاملات امروز دیده شد، با وجود اینکه همچنان سهام کوچک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما شاخص سازان امروز به درستی از محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برآمدند.

حسین حریریان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر