مدیرعامل پلتفرم همسایه در گفت و گو با تیترکوتاه مطرح کرد:

همسایه، ایده ای نوین در حوزه دانش بنیان

آرکا کاظمی مدیرعامل پلتفرم همسایه گفت: ایده اولیه پلتفرم همسایه از سال ۹۸ و با توجه به شناسایی نیازهای جامعه از محل تعامل شکل گرفت.

همسایه، ایده ای نوین در حوزه دانش بنیان

همسایه نخستین پلتفرم اکوسیستمی تماما بومی است و برخلاف رویه مرسوم هیچگونه برداشتی از نمونه‌های خارجی نداشته. این پروژه به دلیل اینکه نخستین بار برای بازار بین‌الملل تعریف شد. این پلتفرم با وجود پیشنهادهای کلان، هیچ گاه به سمت سهام فروشی‌ نرفته است تا بتواند نماینده پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین‌الملل باشد.

آرکا کاظمی - مدیرعامل پلتفرم همسایه در گفت و گوی اختصاصی با تیترکوتاه گفت: بنده تحصیل کرده رشته mba و دانشجوی dba هستم. فعالیت شغلی خود را از ۵ سالگی و با مشاغلی مثل شاگرد بقالی، مسافرکشی، دست فروشی و ویزیتوری آغاز کرده ام، اما بعدها به واسطه آشنایی با مرحوم دکتر عبدالرضا کردی در اوایل دهه ۹۰ با حوزه نوآوری اجتماعی آشنایی و به مدت ۶ سال (از ۹۲ تا ۹۸) بعنوان سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری فعالیت نموده ام.

ایده راه اندازی پلتفرم همسایه

وی درباره اولین ایده راه اندازی این پلتفرم به تیترکوتاه گفت: ایده اولیه پلتفرم همسایه از سال ۹۸ و با توجه به شناسایی نیازهای جامعه از محل تعامل شکل گرفت. پایه‌گذاری این ایده با خرید هسته برنامه نویسی از یک تیم در بوشهر آغاز شد و از اسفند سال ۱۴۰۰ با آماده شدن نسخه اولیه اقدام به دعوت از اصحاب رسانه و برگزاری نشست خبری کردیم تا کلیات همسایه را معرفی نماییم. در اسفند سال ۱۴۰۱ همایشی با حضور کارآفرین‌ها برگزار و نخستین نسخه دمو معرفی شد و سپس در خرداد ماه ۱۴۰۱ نسخه اصلی در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

دغدغه همسایه؛ از گردشگری و مشاغل خانگی تا بازاریابی و کارآفرینی

 آرکا کاظمی درباره دغدغه های مجموعه خود توضیح داد: دغدغه پلتفرم همسایه این است که اقدام به هم افزایی کند. به همین دلیل هماهنگی با مجموعه‌های گوناگون سازمانی، مردم نهاد، اجتماعی، بخش خصوصی، برندها و استارتاپ‌ها را در دستور کار خود دارد که با وجود زمان بر بودن و پایین آمدن سرعت کار منجر به هم افزایی ارزشمندی شده است. دغدغه همسایه شامل شبکه‌سازی حوزه‌های مختلفی است. از محورهایی همچون مشاغل خانگی، تعاون، سازمان‌های مردم نهاد و گردشگری شروع می‌شود که بحث توانمندسازی را دارند تا مرحله برندها، صنایع، صادرات، کلونی سازی، بازاریابی، کارآفرینی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه ها. ما زنجیره ارزش افزوده‌ای با ۳۰۰ عنوان را طراحی کردیم که تمام اقشار جامعه شامل می‌شود تا در چارچوب هم افزایی تعامل برقرار نمایند.

پلتفرم-همسایه

مدیرعامل پلتفرم همسایه به معرفی بخش های مختلف این پلتفرم پرداخت و گفت: تا به امروز حدودا ۸ بخش را فعال کردیم که شامل: هم کار (ویژه فعالان مشاغل خانگی)، هم آسا (مشاورین)، هم تا (تعاونی ها)، هم نوع (سازمان‌های مردم نهاد)، هم پا (تورلیدرهای محلی)، هم سفر (فعالان کلان حوزه گردشگری و اقامتگاه ها) به عنوان بخش‌های اصلی هستن. کلیت پلتفرم همسایه ۴۷ ماژول اصلی و ۹۰ ماژول فرعی است. دغدغه ما این است که بتوانیم تا انتهای سال ۱ تا ۳ ماژول دیگر را فعال کنیم. و از نیمه اول سال ۱۴۰۳ طبق رایزنی‌ها و تعاملات، اتصال خدمات و محصولات هموطنان عزیز را به ۱۶ کشور مانند چین، هند، روسیه، امارات، عمان، قطر و ترکیه را فعال کنیم.

مدیر هلدینگ وین به تشریح برنامه های همسایه پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی که تا بحال انجام دادیم برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه ها، نشست‌ها و دوره‌های آموزشی بوده است که با مجموعه‌های سازمانی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در قالب مسئولیت اجتماعی پیش برده‌ایم. مورد دیگر معرفی سفیران همسایه بوده که سفیران فعالان بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، استارتاپی و دانش‌بنیان هستند و دغدغه این را داریم که بتوانیم پویش هایی در قالب مشارکت با رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی برگزار نماییم.

همسایه، ساختار نوآورانه برای حضور در بازار بین الملل

کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حضور پلتفرم همسایه در بازار بین الملل پاسخ داد: همسایه نخستین مدل از شکل خود است. همسایه تنها پروژه‌ای است که برای اتصال به بازار بین‌الملل طراحی شده و نگاه مشارکت گرایی آن بسیاری از حوزه‌ها را در قالب تعاملات طراحی کرده است. تعامل با سازمان‌ها و فعالان اجتماعی در برنامه همسایه است و فعالیت‌های محیطی و میدانی مانند برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را نیز در قالب پلتفرم همسایه می‌بینیم و در کنار آن فعالیت در حوزه نمایش خانگی در قالب پلتفرم همسایه تعریف شده است که همسایه را تبدیل به یک اکوسیستم کرده است. ضمن آن که صندوق‌های تسهیلات، خدمات صادراتی، مسئولیت اجتماعی و ساختار نوآورانه آن برای نخستین بار است که ایجاد شده است. در این ۵ ماه با توجه به اینکه تبلیغات گسترده نداشتیم اما تقریبا۳۰۰۰ نصب موفق از ۷ استان کشور داشتیم. و همچنین بازدیدهای بین‌المللی داشتیم از کانادا، عمران، امارات، ترکیه و ارمنستان و این به خودی خود از نظر ما بازخورد خوبی بوده است اما قصد داریم در این حوزه بسیار قوی تر ظاهر بشویم. و همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های همسایه این است که بتواند رویدادهای تخصصی خود را با مجموعه‌های موثر حوزه‌های مختلف برگزار کند.

ظرفیت‌های همسایه در حوزه دانش بنیان

آرکا کاظمی در پایان درباره مهم ترین چالش های پلتفرم همسایه توضیح داد و گفت: بیشترین چالش اخذ تاییدیه سازمان‌های متولی بوده است. زیرا همسایه نخستین پروژه‌ای بوده که در این مسیر پیشگام شد و بنابراین توجیه سازمان‌ها سخت و زمان بر بوده است. اما امیدوار هستیم برای سال آینده استارت خوبی را داشته باشیم. البته لازم به ذکر است تا به حال مجموعه‌ها و فعالان بین‌المللی با ما همراهی خوبی داشتند در این حوزه و با توجه به ظرفیت‌های همسایه در حوزه خدمات ترجمه‌ای ۱۶ زبانه و ترنسفر و جابه‌جایی مالی، این‌ها نکته جالب توجهی برای عزیزان بوده است و برای ما به عنوان یک نقطه قوت تلقی می‌شود. ما برخلاف بسیاری از مجموعه‌ها سراغ نسخه‌های خارجی نرفتیم و خودمان اقدام به طراحی این بخش کردیم تا بتوانیم به عنوان یک فعالیت بومی و دانش‌بنیان در دنیا مطرح شود. یکی از دغدغه‌های اصلی همسایه این است که در قالب یک استارتاپ به عنوان فعالیت دیجیتال هویت خود را به همین شکل پیش ببرد و از افزایش نیروی انسانی که هزینه بر است پرهیز کند.

لازم به ذکر است، کاربران نسخه اندروید از طریق مجموعه مایکت می‌توانند اقدام به نصب کنند و در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ما لینک‌های نسخه وب اپ قرار گرفته و همچنین در حال بارگذاری نسخ سیب اپ، کافه بازار، سیبچه، اناردونی، گوگل پلی و اپ استور هستیم و در گوگل نیز www.hamsayee.ir را اگر سرچ کنند به وبسایت ما برای دانلود نسخ اندروید و ios دسترسی خواهند داشت.

همچنین عزیزان می‌توانند با وارد نمودن کد معرف ۱۲۳۶۵۹ از تخفیفات، خدمات و امکانات ویژه بهره‌مند شوند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر