پروازهای داخلی | سازمان حسابرسی

درآمد نجومی این ایرلاین خبرساز شد / پشت پرده حق مشاوره ۳۷۰ میلیونی این شرکت هواپیمایی

طبق گزارش سازمان حسابرسی، قشم‌ایر سال گذشته حدود ۲۴۰۰میلیارد تومان درآمد داشته و درآمدهای این شرکت از پروازهای داخلی چارتری حدود ۵۸۰میلیارد تومان بوده است.

درآمد نجومی این ایرلاین خبرساز شد / پشت پرده حق مشاوره ۳۷۰ میلیونی این شرکت هواپیمایی

ایرلاین‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت حمل‌ونقل هستند و در تأمین درآمد و سود شرکت‌های هواپیمایی نقش بسیار مهمی دارند. درآمد ایرلاین‌ها از مبالغی تشکیل می‌شود که بابت بلیط‌های هواپیمایی، خدمات اضافی مانند فضای بیشتر، غذا و نوشیدنی در هواپیما، پذیرش بار و...، از مسافران دریافت می‌شود. همچنین، بخشی از درآمد ایرلاین‌ها از همکاری با شرکت‌های همراه، رزرواسیون و سفر، فروش بلیت هواپیما و خدمات مرتبط با آن مانند بیمه مسافرت، اماکن اجاره‌ای و تورهای مسافرتی، تبلیغات و... تشکیل می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که درآمد ایرلاین‌ها به میزان تعداد مسافران و کیفیت خدمات آن‌ها، هزینه‌های عملیاتی هواپیماها و همکاری با شرکت‌های همراه بستگی دارد.

گزارش سازمان حسابرسی نشان می‌دهد قشم‌ایر سال گذشته حدود ۲۴۰۰میلیارد تومان درآمد داشته و درآمدهای این شرکت از پروازهای داخلی چارتری حدود ۵۸۰میلیارد تومان بوده است.

در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی کشور درباره هواپیمایی قشم‌ایر آمده است؛

در سال مالی مورد گزارش (۱۴۰۱) در بازه زمانی ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ تا ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ فروش بلیت مسیر تهران ـ استانبول ـ تهران به‌صورت شناور توسط شرکت مورد گزارش انجام پذیرفته، اما به‌دلیل قرار داشتن این بازه در فصل کاهش پروازها این اقدام منجر به کاهش درآمدهای شرکت شده است.

در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۳۶۹۲ میلیون ریال (۳۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) به‌عنوان حق‌المشاوره به ۲ نفر از اعضای غیرموظف هیات مدیره پرداخت شده که حصول اطمینان از مطابقت پرداخت مزبور با مفاد ماده ۱۳۴ اصلاحیه قانون تجارت برای سازمان حسابرسی احراز نشده است.

در بند ۲-۹ گزارش سازمان حسابرسی آمده است: پیگیری‌های شرکت برای انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی ۳۱ تیر ۱۴۰۱ صاحبان سهام در موارد مندرج در بندهای ۲، ۴، ۷ و ۱۳ این گزارش و موارد زیر به نتیجه قطعی نرسیده است؛

الف ـ تعیین تکلیف خرید یک قطعه زمین به‌مساحت ۳۸ هزار مترمربع از سازمان منطقه آزاد قشم و پیش‌پرداخت به‌مبلغ ۱۰۲ میلیارد ریال.

ب ـ تسویه ۱۸۸ میلیارد ریال از سرفصل پیش‌پرداخت‌ها به‌طرفیت موجودی مواد و کالا به‌ارزش کارشی در سال‌های قبل.

در بخش صورت سود و زیان گزارش سازمان حسابرسی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ درآمدهای عملیاتی هواپیمایی قشم با رشد ۱۸درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۲۳۶۳۷۷۹۵ میلیون ریال (۲ هزار و ۳۶۳ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان) افزایش یافته است.

درآمدهای این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی قشم‌ایر در سال گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود ناخالص آن حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است.

سود عملیاتی هر سهم هواپیمایی قشم‌ایر در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱ هزار و ۸۳۷ ریال بوده که این رقم با رشد منفی ۳۵.۲درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار و ۶۵۹ ریال کاهش یافته است. سود غیرعملیاتی هر سهم قشم‌ایر نیز در سال گذشته ۵۹۶ ریال بوده است.

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی تعداد کارکنان قراردادی هواپیمایی قشم‌ایر در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۴۵ بوده که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۹۹۲ نفر افزایش یافته است.

همچنین در سال گذشته هواپیمایی قشم از فروش پروازهای چارتری داخلی حدود ۵۸ میلیارد تومان درآمد داشته است. این درآمدها در حالی توسط سازمان حسابرسی گزارش شده که مدیرعامل هواپیمایی قشم‌ایر همواره بر عدم فروش بلیت چارتری در پروازهای داخلی تأکید داشته است.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر