نیروی کار | وزارت کار | امنیت شغلی

هشدار دولت به صاحبان این مشاغل / اقدام جدی دولت در راستا حفظ و صیانت از نیروی کار

تحقق برنامه‌های تحولی بازرسان کار در کاهش حوادث کاری، ایمن‌سازی محیط کار و افزایش مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی، نشان از پیشرفت در حفظ نیروی کار و ارتقاء کیفیت تولید دارد.

هشدار دولت به صاحبان این مشاغل / اقدام جدی دولت در راستا حفظ و صیانت از نیروی کار

امروزه از جمله اهداف بازرسان کار، پیشگیری از وقوع حوادث کاری و رعایت آیین‌نامه‌های قانونی به منظور کاهش هزینه‌های اضافی مرتبط با حوادث، نه تنها به ارتقاء ایمنی در محیط کار کمک می‌کند، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی، از جمله حفظ نیروی کار و بهبود کیفیت تولید، می‌تواند انگیزه مثبتی برای کارفرمایان ایجاد کند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار از انجام حدود ۶۵ هزار فقره بازرسی از کارگاه های پرخطر در شش ماه نخست سال خبر داد و گفت: مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در ایمن‌سازی محیط کار طی این مدت ۱۰۶ درصد تحقق یافته است.بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری و امنیت شغلی کارگران موثرند؛ لذا هر چه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کارگری کامل‌تر و به‌روزتر باشد موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور به منظور نظارت برحفظ و صیانت نیروی کار انجام می‌گیرد و حدود ۳۶۰ هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها ارائه می‌شود.

طیق آمارها حدود ۲۳ هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار تشکیل شده که ضمن خودارزیابی در کارگاه از نیروی کار و سرمایه‌های مجموعه صیانت می‌کنند.

در همین راستا احمدرضا پرنده ـ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با اشاره به تحقق برنامه‌های تحولی این حوزه در شش ماهه نخست امسال گفت: مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در ایمن‌سازی محیط کار طی شش ماهه نخست امسال ۱۰۶ درصد تحقق یافته و این رقم در مدت مذکور به ۲۴ هزار و ۸۲۶ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار رسیده است.

وی از انجام ۶۴ هزار و ۹۰۳ فقره بازرسی از کارگاه های پرخطر طی این مدت خبر داد و گفت: برنامه‌های تحولی اداره‌کل بازرسی کار در بازرسی از کارگاه های پرخطر در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ صددرصد تحقق یافته است.

بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع در خصوص مکان‌های ناایمن از وقوع حوادث ناشی از کار که می‌تواند تبعات بسیاری برای افراد، خانواده‌ها و جامعه داشته باشد، پیشگیری می‌کنند.

تشکیل اداره کل بازرسی کار در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار و طبق ماده ۹۶ قانون کار پیش‌بینی شده که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد. بر اساس قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیرایمن جلوگیری می‌شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان‌های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان بر لزوم افزایش سالانه تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌ کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار تاکید دارند و معتقدند دانشجویان باید با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت شوند تا بتوانند با عنوان مسئول ایمنی یا عناوین مشابه در کارگاه ها فعالیت کنند.

مطابق مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین‌آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است.

منبع: ایسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر