در گفت‌وگو با تیترکوتاه مطرح شد:

معدنی ها قهرمان بخش خصوصی / غیر دولتی ها نباشند معدن هم نداریم

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اقداماتی که در این سال‌ها به کمک تشکل‌های معدنی رخ‌داده، منجر به پررنگ شدن نقش بخش خصوصی شده است.

معدنی ها قهرمان بخش خصوصی / غیر دولتی ها نباشند معدن هم نداریم

 هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران (ایران کانمین ۲۰۲۳)  از  ۱۳ آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا شانزدهم آبان میزبان بازدیدکنندگان است. در حاشیه این نمایشگاه از دو فعال حوزه معدن  جویای چالش‌های خصوصی‌سازی معادن در کشور شدیم.

محمدرضا بهرامن رئیس هیات مدیره خانه معدن در این خصوص به تیترکوتاه گفت: درباره واگذاری معادن کوچک به بخش خصوصی باید گفت که ۹۰-۹۵ درصد از معادن کشور در اختیار بخش خصوصی است. زمانی که بحث خصوصی‌سازی از جانب سازمان خصوصی‌سازی مطرح می‌شود انتظار می‌رود که در تمام تصمیم‌سازی‌ها متولیان حضور داشته باشند، چراکه این واگذاری عدد کمی نیست. پس در هر گونه تصمیم‌سازی، سیاست‌گذاری باید تشکل‌های معدنی حضور داشته باشند تا در جهت حفظ منافع سرمایه‌گذارانی که در بخش معدن، بخش خصوصی و کوچک‌مقیاس فعالیت دارند، اقدام کند؛ چراکه تصمیم‌سازی بدون مطالعه شاید منجر به آسیب فراوان به آن ها شود، بنابراین حضور تشکل‌ها در فرایند این خصوصی‌سازی‌ها الزامی خواهد شد.

 وی افزود: برای مثال آن هم می‌توان به موضوع عوارض اشاره کرد که بعد از سال‌ها تصویب شد، مشکلاتی هم در خصوص آن به وجود آمد و صدالبته زیانی که تشکل‌های معدنی متحمل شدند به‌سادگی قابل‌جبران نیست.

737b451d-b979-4fd2-9257-116fd95a5931

 همچنین غدیر قیافه، نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه به خبرنگار تیترکوتاه گفت: توضیحات ارائه شده در مورد خصوصی‌سازی جامع بود، در واقع اتفاقی که در این سال‌ها به کمک تشکل‌های معدنی رخ‌داده، نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر شود. البته نکته‌ای مهمی وجود که اصولاً معادن برای بخش خصوصی نیست و بهره‌برداری (عملیات اجرایی و مدیریت) به بخش خصوصی واگذار شده است. در حقیقت خصوصی‌سازی که به‌صورت کامل معادن در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد رخ نمی‌دهد اما واگذاری مدیریت، راهبری و استخراج به بخش خصوصی منتقل می‌شود که تابه‌حال اتفاق افتاده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر