خرید تضمینی گندم | قیمت گندم |

اعلام قیمت خرید تضمینی گندم تا هفته آینده / تکلیف کشاورزان مشخص می‌شود

یک ماه از آغاز سال زراعی جدید می‌گذرد و هنوز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم به صورت رسمی اعلام نشده است.

اعلام قیمت خرید تضمینی گندم تا هفته آینده / تکلیف کشاورزان مشخص می‌شود

مدتی است که کشاورزان به دلیل مشخص نبودن قیمت محصولات کشاورزی به خصوص گندم، بلاتکلیف هستند. طبق قوانین از پیش تعیین شده باید قیمت محصولات قبل از آغاز سال زراعی مشخص شود تا کشاورزان بدانند محصولاتشان به چه قیمت قرار است به فروش برسد.

مشخص شدن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم و اعلام آن به صورت رسمی از جمله مواردی است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود، زیرا کشاورزان انتظار دارند با توجه به آغاز سال زراعی جدید بدانند قرار است دولت محصولاتشان را با چه قیمتی خریداری کند.

بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت محصولات کشاورزی باید حداقل یک هفته پس از تعیین توسط وزیر جهادکشاورزی اعلام شود. همچنین طبق قانون خرید تضمینی باید قیمت‌ محصولات اساسی قبل از آغاز سال زراعی جدید یعنی اول مهر ابلاغ‌ شود.

با وجود این قوانین اما یک ماه از آغاز سال زراعی جدید می‌گذرد و هنوز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم به صورت رسمی اعلام نشده است.

عطاالله هاشمی، در پاسخ به چرایی اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به صورت رسمی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت‌گذاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و مصوب شده است، اما طبق قانون، وزیر جهادکشاورزی باید تا آخر شهریور قیمت‌ را به صورت رسمی اعلام می‌کرد که هنوز اعلام نشده، البته علت آن را باید از خودشان پرسید.

رئیس بنیادملی گندمکاران اضافه کرد: با بررسی و صلاحدید شورای قیمت‌گذاری و رصد بازار فعلا نیازی به قیمت‌گذاری برای محصولات باغی وجود ندارد و اگر مشکلی ایجاد شد آن زمان دولت ورود و اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند. همچنین قیمت محصولات زراعی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی در شهریور ماه مشخص شده و احتمالا به صورت یکجا اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ وزیر جهادکشاورزی ۱۸ مهرماه و در حاشیه آغاز طرح جهش دیم‌زارها در سال زراعی جدید در پاسخ به این سوال که قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟ گفت که نرخ جدید خرید تضمینی گندم تا اوایل هفته آینده اعلام و ابلاغ می‌شود اما هنوز قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی به صورت رسمی اعلام نشده؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که چه زمانی کشاورزان تکلیفشان مشخص خواهد شد.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر