قیمت خودرو| بازار خودرو |ایران خودرو

بابمبول جدید خودروسازان برای دریافت پول بیشتر / دنا ۳۰ درصد گران تر شد

تبدیل دنا اتوماتیک به دنا اتوماتیک آپشنال قیمت آن را در کارخانه حدود ۳۰ درصد افزایش داده است.

بازار خودرو یکی از بازارهای پر طرفدار ایران است. اما قیمت ها در این بازار هیچگاه ثبات ندارند. طی آخرین تصمیمات شورای رقابت قیمت برخی از محصولات ایران خودرو که محصول جدید شناخته شده اند می توانند افزایش قیمت داشته باشند و این موضوع تعجب بر انگیز شده است.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل مدل‌هایی می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو جدید تشخیص داده شدند. مثلا دنا پلاس اتوماتیک با اضافه‌شدن عبارت آپشنال کد جدیدی گرفته و بهای آن در کارخانه با رشد ۱۲۶ میلیونی به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت محصولات جدید ایران خودرو که در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود، قیمت قطعی و تمام‌شده نیست و احتمالا به عدد و رقم‌هایی که اعلام شده، حدود ۲۰ درصد دیگر تعلق می‌گیرد. آنوقت خرید رانا پلاسی که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های این کارخانه است، نزدیک ۴۶۰ میلیون آب می‌خورد و ارزش دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی به مرز ۷۰۰ میلیون می‌رسد.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل کدام محصولات می‌شود؟

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو‌های جدیدی تشخیص داده شدند. دنا پلاس شش‌دنده که تا الان با کد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ایران خودرو حضور داشت حالا با کد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته می‌شود و قیمت آن منهای هزینه‌های جانبی از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ میلیون ارتقا پیدا کرده است. یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که قیمتش در کارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ میلیون تبدیل شده است.

قیمت تارا دستی در کارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ میلیون رسیده و با اضافه شدن هزینه‌های جانبی خرید تارا دستی بیشتر از این حرف‌ها تمام می‌شود. مدلی که تا الان با کد ۳۲۲۰۷ و گیربکس پنج‌دنده در فهرست محصولات ایران خودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گیربکس شش‌دنده و کد ۳۲۲۰۹ کمی بیش از ۴۹۳ میلیون تومان در کارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزینه‌های جانبی. این وسط دلیل افزایش قیمت یکسری از محصولات ایران خودرو مثل ۲۰۷ دستی، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نیست و در لیستی که از مصوبه اخبر شورای رقابت در رسانه‌ها وجود دارد فقط عبارت‌هایی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته یا رانا پلاس ارتقایافته به‌چشم می‌خورد.

اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قیمت محصولات جدید ایران خودرو

قیمت محصولات جدید ایران خودرو که از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانه‌ها منتشر شده، قیمت تمام‌شده نیست. به عددی که به‌اسم بهای کارخانه شناخته می‌شود، هزینه‌های ثابت قانونی و سایر متعلقات قانونی هم تعلق می‌گیرد که مجموع همه آن‌ها قیمت نهایی یا همان قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود و شامل مالیات و شماره‌گذاری و ... می‌شود.

قیمت محصولات جدید ایران خودرو با این اوصاف مثل همه مدل‌هایی که در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شود، احتمالا ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسی که به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات ایران خودرو تا الان ۳۲۲ میلیون تومان ارزش داشته، از این بعد ۴۵۸ میلیون فروخته می‌شود.

گران‌ترین خودرو داخلی در کارخانه؛ احتمالا ۷۰۵ میلیون!

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال را باید گران‌ترین خودرو داخلی بدانیم. مدلی که طبق پیش‌بینی‌ها و اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۷۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته خواهد شد و از این حیث حداقل ۷۹ میلیون بیشتر از دنا پلاس جوانان قیمت دارد. رتبه بعدی دراختیار تارا اتوماتیک V۴ قرار می‌گیرد. مدلی که با اضافه شدن عبارت LX به آن کد جدیدی گرفته و از این به بعد بهای کارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت تارا اتوماتیک V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۶۰ تا ۶۹۰ میلیون باشد.

انتقاد‌ها به قیمت محصولات جدید ایران خودرو

قیمت محصولات جدید ایران خودرو درحالی از سوی شورای رقابت محاسبه و اعلام شده که کسی از مترومعیار این عددورقم‌ها خبر ندارد. مثلا مشخص نیست کدام امکانات رفاهی هزینه‌های ساخت دنا پلاس اتوماتیک را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسانده است. یا ارتقا یافتن رانا پلاس دقیقا به چه معنی است و چطوری ارزش آن را بیش از ۱۰۰ میلیون بالا می‌برد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ میلیون تومان می‌رساند. از یک طرف دیگر بخشی از فعالان بازار خودرو می‌گویند مدل‌هایی که به‌اسم خودرو جدید معرفی شدند، اساسا محصول جدیدی نیستند و اضافه شدن چند آپشن و گیربکس شش‌دنده، نمی‌تواند تعریفی از محصول جدید باشد.

قیمت محصولات جدید ایران خودرو بدون احتساب هزینه‌های جانبی

محصول

قیمت قبلی

محصول

قیمت جدید

دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7

408 میلیون و 967 هزار تومان

دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7p

468 میلیون و 625 هزار تومان

دنا پلاس اتوماتیک

463 میلیون و 88 هزار تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال

589 میلیون و 296 هزار تومان

207 دستی سقف‌شیشه‌ای

290 میلیون و 234 هزار تومان

207 دستی سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته

423 میلیون و 131 هزار تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای

361 میلیون و 589 هزار تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته

512 میلیون و 513 هزار تومان

راناپلاس

271 میلیون و 788 هزار تومان

راناپلاس ارتقایافته

382 میلیون و 745 هزار تومان

تارا دستی V1

333 میلیون و 199 هزار تومان

تارا دستی V1 با گیربکس شش‌دنده

493 میلیون و 199 هزار تومان

تارا  اتوماتیک V4

450 میلیون و 719 هزار تومان

تارا اتوماتیک V4 Lx

580 میلیون و 84 هزار تومان

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • علی

    در کل دنیا مرسوم است که هرمحصول جدید که میاید قیمت همون قبلی به فروش میرود و محصول قبلی را بعلت اینکه خواهان کمتری دارد ارزانتر میدهند.
    واقعا حقمونه

  • سامان

    بعد میگین چرا همش فحش میدین، عیبی ندارد گران کنید ، دیگه آخر ظلمتون هست ، کم کم گورتون رو گم کنید و از مملکت دست بردارین، خجالت نمیکشین ،

  • ناشناس

    سال مهار تورم و حمایت از تولید ملی یکی نیست به اینا بگه اخه قیافتون به این حرفا میخوره .خدا لعنتتون بکنه که زندگی نزاشتین واسمون .منکه انصراف میدم

  • ناشناس

    دنا اتومات به قیمت 460م ثبت نام کردم الان با اضافه شدن قیمت جدید و هزینه های جانبی واسه من دراومده 705میلیون والا ادم دزدگاوصندقم باشه نمیتونه جور کنه بچه های شورای رقابت یه دزدی مناسبی واسمون پیشنهاد بدین تا بتونیم پولتونو جور کنیم

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه تارانوبت ما برا زمستون بود ۱۶۰گرون کردن یک سال منتظر موندیم اخرم باید انصراف بدیم الهی از حلقومتون بزنه بیرون

  • ناشناس

    خاک عالم برسرتون مملکت ورشکسته ، مردم حاج و واج و سرگردان

  • ناشناس

    ریس جمهور مردمی‌ هست. به‌ گفته‌ خودش‌ باید ظلم‌ کنه‌ خدا لعنت‌ شان‌ کنه‌ مسولین‌ بی‌ عرضه‌ که‌م ردم از‌ همه‌ چیز‌ بیزار کردی‌

  • مخبر

    ایران خودرو و سایپا محصولاتشان درجه 4و5هستش با این حال احمقها این آشغالها را گرون میکنند از آن بدتر مردمی که صف میبندند و می خرند
    از ماست که بر ماست
    باید بدتر از این بشیم

  • حمیدرضا

    به هیچ عنوان نباید به افراد ثبت نام در طرح یکپارچه خودرو جدید تحمیل کنند، خودرو با کد کلاس جدید باید در نوبت های بعدی سامانه یکپارچه عرضه بشوند، در غیر اینصورت از ایران خودرو شکایت میکنیم

  • ابراهیم

    مگه امسال مهار تورم نبود داستان چیه قطعا دست های پنهان در کاره چی گرون شده که خودرو مرتب گرون میشه طوری که ایران خودرو مدعیست که در حال ضرر هست پس مردم و همه بیشتر در ضرر هستن اینجور که باشه همه باید هزینه بدیم خوبه که مقام رهبری به خودرو سازها تذکر دادن ولی ظاهرا اقایان خودرو ساز داره کار خودشون میکنن

  • ناشناس

    حالا اگه ماشین صفر تحویل بگیری مشکلم نداشته باشته،باید خدامونو شکر کنیم،
    حالا بماند افزایش قیمت شون

  • من

    من شخصا رفتم ایرانخودرو و شاکی شدم بهم گفتن شامل کد جدید هست و برای ثبت نام قبلی نیست و دقیقا باید هم همینجور باشه چون من یکساله پولم خوابوندم پیششون و پس منم باید سود پولم ارتقا پیدا کنه نسبط به ماشین

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر