چه زمانی مردم به رفاه اقتصادی میرسند؟

رشد اقتصادی اخیر کشور در سه‌ماهه اول ۱۴۰۲ به ۶.۲ درصد رسیده، اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تا زمان کنترل تورم و نرخ بهره منفی، تاثیر واقعی این رشد برای مردم محسوس نخواهد بود.

چه زمانی مردم به رفاه اقتصادی میرسند؟

وقتی کشوری تورم دارد و به رشد اقتصادی دارد نیز دست می یابد، تاثیرات ممکن است متنوع باشند، به عنوام مثال :اگر افزایش تولید و اشتغال در کشور از میزان تورم بیشتر باشد، ممکن است برخی بخش‌های اقتصادی مستقیماً بهره‌برداری کنند. به عنوان مثال، صادرات کالاها و خدمات می‌تواند افزایش یابد. همچنین افراد با درآمد ثابت ممکن است تحت تاثیر مستقیم تورم قرار گیرند، زیرا ارزش پولشان کاهش می‌یابد و هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد. این ممکن است به تضاد اقتصادی منجر شود.

تورم می‌تواند تاثیرات مختلفی بر اقتصاد کلان داشته باشد، از جمله کاهش قدرت خرید، تقاضای محدودتر برای سرمایه‌گذاری، و برخی از نوسانات در بازار سهام و دولت ممکن است با سیاست‌های مالی و پولی تلاش کند تا اثرات تورم را کنترل کند و تاثیرات مثبت رشد اقتصادی را تقویت کند. این ممکن است شامل اصلاح سیاست‌های پولی، مالی، و تقاضا باشد.

در کل، تاثیرات رشد اقتصادی در کنار تورم بستگی به عوامل متعددی دارد و ممکن است بر افراد و اقتصاد به صورت متفاوتی اثر بگذارد. سیاست‌های دولت و تدابیر موثر می‌توانند تاثیرات منفی تورم را کاهش دهند و از رشد اقتصادی بهره‌برداری کنند.

رشد اقتصادی کشور در سه‌ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل ۵.۲ درصد شد. این تصویر اقتصاد ایران به روایت آمارهای بانک مرکزی است؛ تصویری که هنوز مردم، آن را در سفره خود لمس نکرده‌اند و حتی به اعتقاد تحلیلگران، منجر به بزرگ شدن سفره خانوار نشده است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند تا زمانی که رشد تورم کنترل نشود و نرخ بهره حقیقی نیز منفی باشد، به طور قطع تاثیر رشد اقتصادی برای مردم محسوس نخواهد بود؛ ضمن آنکه رشد اقتصادی طی ۱۰ سال گذشته صفر بوده است.

پیمان مولوی، اقتصاددان می‌گوید: واقعیت این است که رشد اقتصادی تنها معیار سنجش بهبود اوضاع اقتصادی نیست و باید در کنار آن سایر شاخص‌ها را هم در نظر گرفت تا بتوان مقایسه بهتری داشت.

به اعتقاد او، آنچه باید در سفره مردم دیده شود، کاهش نرخ تورم است و تا زمانی که میزان تورم در ایران کنترل نشود، شرایط اقتصادی به همین شکل خواهد بود.

به باور او، امروز برای برون‌رفت از این شرایط تنها نیازمند یک تصمیم قاطع سیاسی هستیم که اگر این تصمیم سیاسی گرفته شود و سطح تنش‌ها در کشور کمتر شود و تحریم‌ها هم برداشته شود، می‌توان این امید را داشت که تغییرات مثبتی در سفره‌های مردم هم دیده خواهد شد در غیر این صورت متاسفانه این روند هم تغییری نخواهد داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    هیچ وقت در ایران مردم عادی به رفاه نمیرسند

  • حسین علی

    تا زمانیکه که مسولان کشور ایران خدا پرستی را جایگزین دنیاپرستان نکنند رفاهی برای کشور و ملت ایران در کار نیست . فقط ریاکاری در کار است.

  • ناشناس

    وقتی مسئولان بمیرند

  • خ

    هیچوقت

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر