بورس امروز | اقتصاد جهانی

بورس اسرائیل به زمین گرم خورد / اقتصاد رژیم صهیونیستی در کما

بورس تل آویو یک روز پس از عملیات سیل الاقصی که صبح شنبه مقاومت فلسطین علیه اشغالگران راه اندازی کرد، کاهش شدید سهام شرکت های بزرگ اسرائیلی و شاخص های اصلی را ثبت کرد.

بورس اسرائیل به زمین گرم خورد / اقتصاد  رژیم صهیونیستی در کما

وضعیت اقتصاد رژیم اشغالگر صهیونیستیار ساعت بد و بدتر می شود.  سقوط بورس و رکود اقتصادی اسرائیل در جنگ با حماس موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.  بر اساس برآوردهای اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، بر اساس آنچه در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شده، خسارت مالی در اولین روز طوفان الاقصی بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

مقاومت فلسطین حمله غافلگیرانه ای را علیه شهرک های اطراف نوار غزه و شهرک های اسرائیلی در جنوب انجام داد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد کشورش در وضعیت جنگی قرار دارد.

بر اساس برآوردهای اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، بر اساس آنچه در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شده، خسارت مالی در اولین روز طوفان الاقصی بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

خسارت هایی به اموال و ساختمان های عمومی مانند تخریب پاسگاه پلیس در سدروت و گذرگاه بیت حانون وارد شد، علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ ساختمان در اثر موشک و شلیک گلوله و همچنین صدها خودروی غیرنظامی آسیب دیدند.

جریان گاز از میدان تامار متوقف شد و شاخص گاز و نفت در بازار سهام روز یکشنبه به دلیل ترس از تشدید تنش در جبهه شمالی با لبنان که ذخایر گازی در سواحل این کشور را در معرض خطر قرار می دهد، ۹.۲ درصد کاهش یافت.

در سطح بازار مالی و بورس، به گزارش الجزیره بورس تل آویو در پایان معاملات روز یکشنبه، اولین روز معاملات پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۸ درصد سقوط کرد.

حتماً بخوانید:

بورس تل آویو یک روز پس از طوفان الاقصی ۸ درصد سقوط کرد

بورس تل آویو یک روز پس از طوفان الاقصی ۸ درصد سقوط کرد

کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که عملیات "طوفان الاقصی" اثرات مستقیم اقتصادی در آینده بر اسرائیل داشته باشد.

در این زمینه، یوسی فرانک، مدیر عامل و مالک انرژی وین، انتقاد شدیدی را به دلیل باز شدن معاملات در بورس تل آویو متوجه رئیس بانک مرکزی اسرائیل کرد و گفت: ما در شرایط جنگی هستیم و همه چیز در حال فروپاشی است.

فرانک در بیانیه ای که در رسانه ها منتشر شد، پرسید: چرا به شما دستور بازگشایی بورس داده شد؟ آیا توقف چند روزه معاملات ارزی و توقف فعالیت در بازار سهام جزء لاینفک تلاش برای آرام کردن بازارها و افکار عمومی و جلوگیری از سقوط شیکل، شاخص‌ها و سهام اسرائیل نیست؟

بر اساس برآورد سیمی اسپولتر، خبرنگار امور اقتصادی و فناوری پیشرفته هاآرتص تضعیف بیشتر شیکل و کاهش آن در برابر دلار و ارزهای خارجی منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی در روزهای آینده خواهد شد که نیاز بانک اسرائیل به افزایش نرخ بهره در اکتبر را از ۰.۲۵ درصد تا ۵ درصد افزایش خواهد داد.

اما اسپولتر بیان کرد بانک مرکزی اسرائیل افزایش نرخ بهره را تا دسامبر آینده به تعویق می اندازد، زیرا بیم آن دارد که این افزایش، اقتصاد اسرائیل را به رکود بکشاند.

این روزنامه نگار اسرائیلی در خصوص انتظارات خود از عملکرد شبکه های خرید و تامین مواد غذایی، وقوع کمبود شدید مواد غذایی و فلج شدن کامل شبکه های خرید در جنوب این کشور را رد نکرد.

وی بیم دارد در روزهای آینده با بدتر شدن وضعیت امنیتی کشور و نگرانی سرمایه گذاران از آینده، عملکرد بورس در روزهای آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

اوری گرینفیلد، استراتژیست ارشد شرکت Psagot Investments، گفت: بر خلاف عملیات نظامی مختلف در جنوب در سال‌های اخیر که تأثیر حداقلی بر بازارها داشت، انتظار می‌رود که جنگ کنونی تأثیر بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در عملیات های نظامی قبلی، بازارهای جنوب آسیب زیادی ندیدند و بنابراین اقتصاد اسرائیل در آن زمان آسیب قابل توجهی ندید. در جنگ کنونی، اصلا نمی توان خوش بین بود و بازارهای محلی احتمالاً این بار برای بهبود و بازیابی سریع با مشکل مواجه خواهند شد.

در اولین واکنش بین المللی، رئیس بانک تسویه بین المللی، آگوستین کارستنز، گفت: برای تعمیم خیلی زود است که رویارویی‌های اسرائیل چگونه بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد که پس از همه‌گیری کرونا همچنان از تورم بالا رنج می‌برد.

کارستنز به انجمن ملی اقتصاد کسب و کار گفت: این به طور سنتی بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر بازار سهام تأثیر بگذارد، اما برای تعمیم آن خیلی زود است.

حتماً بخوانید:

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ااااا

    بورس ایران که کلا در زمین گرم ولو شده

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر