فقر و فلاکت در این دو استان بیداد می کند

برآوردها نشان می‌دهد پیش از این، در سال ۱۴۰۱ نیز استان لرستان در صدر جدول شاخص فلاکت قرار داشت و یزد نیز ششمین جایگاه را ثبت کرده بود.

فقر و فلاکت در این دو استان بیداد می کند

استان لرستان بالاترین نرخ فلاکت را در بهار امسال ثبت کرده است. این شاخص از مجموع بیکاری و تورم سالانه به دست می‌آید و در این استان به مرز ۷۰ درصد رسیده است. این در حالی است که این شاخص در پایتخت کمترین سطح را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته است.

پایین‌ترین  نرخ بیکاری  در دو استان تهران و بوشهر رقم خورده است. استان‌هایی که در سال ۱۴۰۱ جزو ۳ استان با کمترین میزان شاخص فلاکت بوده‌اند.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، محاسبات نشان می‌دهد به طور کلی کانال شاخص فلاکت استان‌ها در نخستین فصل سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱.۷ واحد درصد جابه‌جا شده و افزایش یافته است.

شاخص فلاکت در بهار ۱۴۰۲

شاخص فلاکت متغیری است که از جمع نرخ بیکاری فصلی و تورم سالانه به دست می‌آید. برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند این شاخص می‌تواند میزان رکود تورمی در یک اقتصاد را بسنجد. برخی نیز در اهیمت ارزیابی این شاخص عنوان کرده‌اند شاخص فلاکت رابطه مستقیمی با میزان جرم و جنایت و آمار خودکشی دارد.

در این گزارش بر اساس آمارهای منتشر شده از مرکز آمار، تورم سالانه در هر فصل به دست آمده و سپس از جمع نرخ بیکاری فصلی و تورم سالانه در هر فصل شاخص فلاکت محاسبه شده است.

بالا بودن شاخص فلاکت به معنای بالا بودن تورم و بیکاری یا حداقل یکی از آن‌هاست. بنابراین برای بررسی رکود تورمی در یک اقتصاد از این شاخص باید با احتیاط و با دقت استفاده شود.

صدرنشینان جدول شاخص فلاکت

بررسی شاخص فلاکت در بهار ۱۴۰۲ با نرخ ۶۰.۴ درصد نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به زمستان ۱۴۰۱ دچار ۱.۲ واحد افزایش شده است.

با‌این‌حال مطالعات نشان می‌دهد شاخص فلاکت در ۱۴ استان در بهار ۱۴۰۲ بیش از متوسط کل کشوری به ثبت رسیده است. در این میان استان لرستان با نرخ بیکاری ۱۲.۸ درصد و تورم ۵۷.۱ درصدی، صدرنشین جدول شاخص فلاکت بوده است.

آمارها نشان می‌دهد سال گذشته نیز استان لرستان با نرخ بالغ بر ۶۷ واحد بالاترین نرخ فلاکت را به خود اختصاص داده بود.

طبق بررسی‌ها در بهار امسال در مرتبه دوم نیز استان یزد با نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصد و تورم ۵۸.۸ درصد و در مجموع نرخ فلاکت ۶۹.۴ درصد قرار گرفته است.

در کدام استان‌ها کمترین میزان مجموع بیکاری و تورم رقم خورده است؟

کمترین نرخ فلاکت در نخستین فصل سال جاری در استان تهران با نرخ ۵۱.۶ درصد رقم خورده است. با توجه به آمارها، نرخ بیکاری در تهران ۷.۸ درصد و تورم این استان حدود ۴۳.۸ درصد به ثبت رسیده است.

در جایگاه بعدی نیز بوشهر با نرخ ۵۲.۶ واحد دچار کمترین نرخ فلاکت بوده است. آمارها نشان می‌دهد که این دو استان در سال ۱۴۰۱ نیز جزو سه استان با کمترین نرخ‌های فلاکت بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار در بهار ۱۴۰۲، تهران که پایین‌ترین و لرستان که بالاترین جایگاه در جدول شاخص فلاکت را دارند، هرکدام حدود ۱.۷ واحد درصد افزایش در نرخ فلاکت را نسبت به سال قبل تجربه کرد‌ه‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت کانال نرخ فلاکت استان‌ها حدود ۱.۷ واحد به سمت بالا منتقل شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • عبدالعلی گل بابا نژاد

    در این دولت که دم از پیشرفت و عدالت میزنند کشور به جهنم تبدیل کرده اصلا هیچ زمان کشور ومردم در این اندازه جان به لب نشدن ۲۰برابر افزایش قیمت دارد اجناس قبول نداره کسی فاکتور آخرین روز روحانی و امروز قیاس بفرما ید واقعا ۲۳ماه میانگین هر روز ۳ونیم درصد تورم واقعی خود حساب کن چطور جهنم روز رستاخیز درست کردن زنده ماندن نه زندگی خود هنر می خواهد امان امان از دست این دولت کار نابلد زبان باز بیسواد.

  • عادل مدنی

    کشور فلاکت زده

  • ناشناس

    خدایا این گرانی بیکاری فقر فلاکتی پایان می یابد

  • ناشناس

    لعنت به همتون که ایران رو نابود کردید

  • ناشناس

    یزد همیشه استان مرفهی بود و مردمش مشغول کار بودند پس چرا اینطوری شد ؟

  • ناشناس

    هفتاددرصد مردم درفقر فلاکتن جز اقازادها ونور چشمیها

  • Nima

    سلام فایده اش چیه فقط اعلام میکنین کاری از پیش نمیبریم اقای احمدی نژاد گفتن همه ایران تهران و استانهای غنی نیستن نقشه نگاه کنیم لرستانم جزئی از پازل ایران متاسفانه

  • ناشناس

    لرستان محروم از همه چی !!!

  • احمد

    الان بیش از ۹۰ درصد مردم ایران در فقر و فلاکت زندگی می کنند واین تنها به لرستان و‌ یزد ختم نمی‌شود فقط کافیست وزیر اقتصاد رئیس برنامه و بودجه و وزیر کار فقط ۲ روز در بین مردم زندگی کنند اگر به شخصیتشان بر نمی خورد

  • ناشناس

    معلوم نیست این آمارهارو از کجا آورده اید . استان سیستان و بلوچستان از هر لحاظ مفلوک ترین استان کشوره

  • محمدبهرامی بلوچ

    دولت مدیون دین مبین اسلام باشد چون خودکشی در دین مبین اسلام حرام وشخصی که خودکشی کند به جهنم میرود وگر نه سیستان وبلوچستان علاوه بر فقر مطلق با نبود بی برقی وبی آبی و بی گازی ونبود سوخت را دارد دست وپنجه میزند درامد ماهیانه خانوار ده میلیون تومان جز رفاه محسوب میشود بدانید

  • hjbh

    از دستاوردهای بزرگ 40ساله نظام ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم قرار بود در همه چیز خودکفا شویم متاسفم

  • اواره وطن

    خوب نوشتی ولی دو استان نه کل ایران در فلاکت است

  • ناشناس

    اولویت با مردمان عراق و سوری و لبنانی مردم ما در اولویت اخرند

  • ناشناس

    همه جا همینطور این مسئولین بیارید جلوی پارک فدائیان اسلام خاوران هزار معتاد کارتون خواب ببینند وحشت می کنند که حاصل این بیکاری گرونی تورم مردم به چه ره ها و کارهایی دچار کرده

  • ناشناس

    نفرین هزار نفرین خدا برکسانی که با چپاول دزدی غارت اختلاس رانت مفتخوری و هزار بی عدالتی بی شرفی دیگر دارایی ها کشور مردم به فقر فلاکت کشاندن

  • خاک بر سرتان که انقلاب کردید بنام مستضعفین
    ارث و میراث انقلاب دلتان برد
    مستضعفین هر روز بیشتر و بیچاره تر شدند
    شرمنده بشوید انقلابیون

  • ناشناس

    کشور فقط به کام مسئولین و آقا زاده هاست،زندگی مردم را نابود کردن

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر