پیش‌بینی روند معاملات بورسی در ۱۹ شهریور

روند منفی فرسایشی بورس آغاز شد/ریزش ۲۱ واحدی روند صعودی را مختل کرد

بازار سهام اولین روز کاری هفته را بر خلاف هفته ی گذشته با فشار عرضه آغاز کرد. این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقد بودند باتوجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی و تغییر نرخ تسعیر ارز، بورس به روند صعودی روز های گذشته خود ادامه خواهد داد.

 روند منفی فرسایشی بورس آغاز شد/ریزش ۲۱ واحدی روند صعودی را مختل کرد

 علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه عنوان کرد: تقریباً بازار ۲ هفته‌ای را مثبت سپری کرد. همین بازار در معاملات نخستین روز هفته نشانه‌های منفی را سیگنال داد و شاهد صف فروش نشینی خودرویی‌ها ("خگستر" که شرایط خوبی داشت صف فروش منفی ۷ را تجربه کرد) بودیم همچنین وضعیت پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها چندان جالب نبود. در نتیجه مطابق آمار ۲۱ هزار واحد ریزش را در بورس شاهد بودیم. شرایط بازار به نحوی پیش رفت که خروج پول بسیاری را شاهد نبودیم؛ اما به‌نوعی آغاز یک شروع حرکت فرسایشی منفی را در معاملات امروز بورس تجربه کردیم. باید گفت همان‌طور که افزایش دوهفته‌ای پیش هیچ دلیل موجهی نداشت احتمالاً ریزش ۲۱ هزارواحدی هم دلیل موجهی ندارد. موضوع اینجاست قرار نیست نقدینگی زیادی در بازار سرمایه رشد کند و به بیرون هدایت شود.

 وی ادامه داد: سیاست فعلی دولت بر کنترل نرخ ارز و مهار تورم بوده در چنین حالتی طبیعی است که رفتار متعادل بازار (مدتی سبز و مدتی هم برای کم‌شدن سروصدا قرمز باشد) کمک شایانی به این مهم می‌کند. باتوجه‌به تعطیلی که در اواخر هفته پیشرو داریم، به نظر می‌رسد که روال نزولی خسته‌کننده در واقع ریزش شارپی دیده نمی‌شود. البته که معاملات فردا بسیار تأثیرگذار است و اگر بازار به روند خود بازنگردد این گمانه‌زنی‌ها تصدیق می‌شود و معتقدم که باید منتظر اتفاق یا جریان نقدینگی جدید باشیم تا باز هم بازار بتواند، بازگردد. هرچند باتوجه‌به اینکه در روز اول هفته ۲۱ هزار واحد منفی را مشاهده کردیم انتظار چندانی از این بازار نمی‌رود. البته که با یک کندل(نمودار قیمتی) نمی‌توان ادعای تغییر روند به منفی را داشت؛ اما احتمال ادامه‌دار شدن آن باتوجه‌به اتفاقات نخستین روز معاملات وجود دارد.

 عصاری در بخش پایانی سخنان خود گفت: در نمادهای شاخص‌ساز باتوجه‌به آمارهای که منتشره شده است به نظر می‌رسد شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها برای بازار فردا گزینه‌های خوبی باشند، البته که به‌تدریج باید به سمت سهام کوچک و حتی سهم‌های کوچکی که جریان نقدینگی زیادی به آن وارد شده است حرکت کرد. دراین‌بین اگر از صنایع کوچک همچون دارویی‌ها و غذایی‌ها تک سهمی پیدا شود که گزارش‌های ۶ماهه خوبی را منتشر کرده باشند از شاخص سازها مطمئن‌تر هستند. چراکه معتقدم شاخص سازها در این مدت فروغی ندارند؛ بنابراین حرکت به سمت سهام کوچک و متوسط منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر