صادرات نفت ایران اوج گرفت

بلومبرگ اعلام کرد صادرات نفت ایران با رشد ۵۴ درصدی از ابتدای امسال میلادی به بیش از ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت رسید.

صادرات نفت ایران اوج گرفت

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی روند صادرات نفت ایران از ابتدای امسال میلادی پرداخته است. این گزارش از رشد ۵۰ درصدی صادرات نفت و میعانات گازی ایران طی این مدت خبر داده است.

در حالی که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در نخستین ماه امسال میلادی ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده این رقم در ماه اوت به رقم قابل توجه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که حاکی از رشد ۵۴ درصدی نسبت به ماه ژانویه است.

ایران در ماه اوت ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و ۱۵۲ هزار بشکه در روز میعانات صادر کرده که بدین ترتیب کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این ماه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم بالاترین میزان صادرات نفت ایران طی ۵ سال گذشته یعنی از زمان خروج امریکا از برجام می‌باشد.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران در ماه اوت نسبت به ماه قبل از آن نیز افزایش قابل توجه ۳۸ درصدی داشته است. ایران در ماه جولای ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر کرده بود.

به عقیده تحلیلگران هرچند روند صادرات نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۳ کمابیش صعودی بوده است اما جهش صادرات نفت ایران در ماه اوت بیانگر بروز تحولی خاص در این رابطه است که توافق ضمنی ایران و امریکا بر سر کاهش تحریم‌ها می‌تواند به عنوان دلیلی در این زمینه ذکر شود. برخی نیز معتقدند با توجه به کاهش جهانی عرضه نفت دولت امریکا برای جلوگیری از رشد بیش از پیش قیمت‌ها مجبور شده است فشار خود بر پالایشگاه‌ها برای نخریدن نفت ایران را بردارد.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر