«تیترکوتاه» بررسی کرد؛

این اتفاق قیمت کاغذ را با مخ به زمین می زند / مواد اولیه کافی باشد، خودکفاییم

۷۰ تا ۸۰ هزار تن نیاز کاغذ کشور است که تولید تقریبا ۲۰ هزار تن از این رقم؛ حدود یک ماه است که آغاز شده و ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد تا تاثیر آن در بازار مشخص شود.

این اتفاق قیمت کاغذ را با مخ به زمین می زند / مواد اولیه کافی باشد، خودکفاییم

تولید کاغذ همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بخش فرهنگ و آموزش کشور بوده است و براساس آمار در سال گذشته بخشی از نیاز کشور در این زمینه همچنان از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس جمهور در نشست خبری اخیر خود به این موضوع اشاره کرد و از خودکفایی ایران در تولید کاغذ در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

ابراهیم رئیسی اظهار کرد: خودکفایی و تولید کاغذ در داخل کاملا دست یافتنی است و گام‌هایی که برداشتیم در جهت خودکفایی است. تولید کاغذ چند برابر شده است و یک گام دیگر برداریم، خودکفایی در این عرصه کاملا قابل تحقق است. وزارت ارشاد و صمت و بخش‌های دیگر دولت این موضوع را دنبال می‌کنند و به زودی ما در تولید کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید.

بر اساس آمار کشور‌های هند، آلمان، مجارستان و ترکیه بیشترین سهم از واردات کاغذ به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولید کنندگان صنایع کاغذ و مقوا به «تیتر کوتاه» گفت: حدود ۴۵ هزار تن نیاز واقعی کشور برای بخش آموزش و پروش و حدود ۳۰ هزار تن هم مربوط به بازار نشر است که در مجموع حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن نیاز کشور در بخش کاغذ است که تولید تقریبا ۲۰ هزار تن از این رقم یک ماه است که آغاز شده و هنوز تاثیر خود را در بازار نشان نداده و حدود ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد تا تاثیر آن در بازار مشخص شود.

Img2019111311300096

وی افزود: اما در بخش آموزش و پروش مشکلی از نظر تولید کاغذ وجود ندارد در خصوص رفع نگرانی در برای بخش ناشران و رفع نگرانی آموزش و پرورش مشکل حادی وجود ندارد و ۱۰۰ درصد کتب درسی و دفترچه‌های مشق با کاغذ ایرانی به دست مردم می‌رسد.

مشاور رئیس اتاق ایران درباره مشکلات و موانع پیش‌روی صنعت کاغذ گفت: مشکل امروز کشور ما عوامل متورم، مشکلات تامین مالی بانکی، مشکلات قوانین مالیاتی، مشکلات شبکه توزیع و حمل‌و‌نقل است و گاهی اوقات هم حمایت‌های قانونی کاملا اجرا نمی‌شود.

روغنی ادامه داد: در حالی که رهبری حدود ۲۵ سال است که به بحث کاغذ و تولید و خودکفایی آن تاکید دارند و متاسفانه توجه چندانی به این موضوع نشده بود؛ اما در دولت سیزدهم خواست و اراده برای تولید کاغذ و خودکفایی وجود داشت و به این مرحله هم رسیدیم و در حال حاضر نیاز کشور در زمینه کاغذ تقریبا رفع شده است.

کارخانه‌های کارتن‌سازی در آستانه تعطیلی

درحال که به نظر می‌رسد وضعیت کاغذ تحریر در کشور به سمت خودکفایی می‌رود و طی چند ماه آینده از واردات این محصول بی نیاز خواهیم شد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تولید کارتن و مقوا همچنان نیازمند واردات هستیم و از سوی دیگر کارخانجاتی که هنوز در این عرصه توانایی نفس کشیدن دارند؛ از فعالیت خود کاسته و وجود مشکلات متعدد برخی را به مرز تعطیلی کشانده است.

مدیرعامل یکی از کارخانجات کارتن‌سازی به «تیتر کوتاه» گفت: بسیاری از تولیدکنندگان کارتن و مقوا به دلایل مختلف تولیدات خود را کاهش داده‌اند که یکی از مهمترین این دلایل مشکلات در تامین مواد اولیه است.

متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها و بعضی سخت‌گیری‌های داخلی مواد اولیه با قیمت بالا به دست کارخانجات می‌رسد که طبیعتا این موضوع در نهایت روی قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد و از طرفی مسیر را برای نمونه‌های وارداتی هموار می‌کند.

 او در پاسخ به این سوال که آیا کارخانجات کارتن‌سازی در آستانه تعطیلی هستند؟ گفت: کارخانه ما طی چند سال اخیر به شدت فعالیت خود را کم کرده است. ما در سال ۹۷ با بیش از ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کردیم؛ اما در حال حاضر  کمتر از ۲۰۰ نفر در مجموعه فعالیت می‌کنند. با این حال ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا مجموعه را تعطیل نکنیم و با وضعیت موجود تا جای ممکن به کار خود ادامه دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع برای اکثر کارخانجات کارتن‌سازی و مقوا صدق می‌کند بسیاری از بخش‌های تولیدی این کارخانجات فعالیت خود را کاهش داده‌اند و در نهایت مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

او اظهار کرد: در حال حاضر به سختی مخارج کارخانه را تامین می‌کنیم و به همین دلیل هر از چندگاهی مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی بخشی از واحد تولیدی می‌شویم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر