گفت و گوی تیترکوتاه با کارشناس بازار سرمایه؛

کدام صنایع بورس را نجات می دهند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای سه ماه آینده صنایع پالایش، خودرو و بانک از صنعت‌های تأثیرگذار بورس خواهند بود.

کدام صنایع بورس را نجات می دهند؟

 محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه مطرح کرد: نکته‌ای که وجود دارد امروز مطابق انتظار، بعد از ۲-۳ روز مثبت در بازار حجم عرضه‌ها شدت گرفت. همان‌طور که به پایان بازار نزدیک شدیم شدت عرضه‌ها هم بیشتر شد. البته باقی‌ماندن ارزش معاملات بالایی ۶ همت و پایین‌بودن درصد منفی در روند معاملات (حتی زمانی که صف‌های سهام داده شد خریدار همچنان در بازار وجود داشت) بسی جای امیدواری باقی می‌گذاشت. برای معیارسنجی بازار و اطمینان از پایان روند منفی (از اردیبهشت‌ماه شروع شد) باید معاملات فردا را مدنظر قرارداد، چراکه بسیار تعیین‌کننده است. اگر فردا حجم عرضه‌ها در بازار کنترل شود تا به نسبت تقاضا هم به تعادل برسد احتمال پایان روند نزولی وجود دارد. در این وضعیت شاخص یکی میلیون و ۹۰۰ هزار واحد تقریباً کف شاخص بوده و الان ابتدای شکل‌گیری روند مثبت است.

 وی افزود: اگر که فردا بازار بار دیگر منفی شدید به خود بگیرد، این موضوع می‌تواند شرایط را برای بازگشت به روند مثبت سخت کند. البته که معتقدم فردا منفی بسیار زیادی را در بازار شاهد نیستیم و احتمالاً برای فردا بازار عرضه‌ها جذب می‌کند و هر چه روبه‌پایان بازار حرکت کنیم تقاضا تقویت شود.

 خبری‌زاد با اشاره به دو صنعتی که در این روزها پیشتاز بوند سخنان خود را ادامه داد: این روزها در صنعت خودرو و پالایش پیشتاز بودند و پیش‌بینی اینکه فردا برای این دو گروه چه اتفاقی رخ می‌دهد مقداری سخت است. البته که معتقدم این دو صنعت به همراه صنعت بانک جزو صنایع تعیین‌کننده برای روزهای آتی بازار سرمایه باشند. این موضوع تنها برای فردا مصداق ندارد، بلکه برای ماه‌های شهریور، مهر و آبان نیز صدق می‌کند و صنایع پالایش، خودرو و بانک از صنعت‌های تأثیرگذار خواهند بود. دراین‌بین بازار زمانی که شرایط صنعت پتروشیمی را بعد از اطمینان از نرخ گاز و همچنین شفاف‌سازی شرکت‌ها پیرامون این موضوع بسنجد به آن نیز توجه می‌کند.

 وی در پایان با تأکید بر اینکه برآورد عدد برای شاخص از تحلیلگران تکنیکالیست برمی‌آید عنوان کرد: اگر بازار سرمایه در این مقاطع بتواند از پس عرضه‌ها برآید، احتمالاً شاهد حرکت به‌سوی سقف‌های قبلی شاخص (۲ میلیون و ۴۰۰ - ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد) باشیم، شاید سرعت بالایی نداشته باشد؛ ولی با حصول اطمینان از اینکه مقاطع فعلی کف بازار است حتماً مسیر حرکتی آن به سمت سقف‌های قبلی خواهد شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر