فعالیت مجدد هندی ها در چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هندی‌ها تا کنون ۲۵ میلیون‌دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردند، گفت: در حالی‌که جرثقیل‌های ساحلی هندی‌ها در این سال‌ها راکد مانده بود، اخیرا با رفع مشکلات، باز هم شروع به فعالیت کردند.

فعالیت مجدد هندی ها در چابهار

علی‌اکبر صفایی درباره فعالیت هندی‌ها در چابهار بیان کرد: کشور هند هم یک کشور بزرگ است و هم آینده اقتصادی خیلی خوبی برایش پیش‌بینی می‌کنند. مذاکرات ما با این کشور طولانی‌مدت بوده و قراردادی منعقد شد که بعدا تغییر کرد؛ ما از ابتدای دولت برای این قرارداد تلاش کردیم که اکنون همه مشکلات حل شده و امیدواریم کمتر از یک ماه آینده جمع‌بندی شود. ما منتظر آخرین گروه هندی‌ها هستیم و فقط یک بند از قرارداد باقی‌مانده که باید درباره آن به توافق برسیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر امضا شود؛ زیرا قرارداد بلندمدت حافظ منافع ماست.

وی درباره نحوه قرارداد با هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار توضیح داد: این قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و BoT هندی‌هاست. تا الان هندی‌ها ۲۵ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کردند که به‌صورت جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که به توافق رسیدیم، شروع به فعالیت کردند اگرنه چند سالی این جرثقیل‌ها راکد مانده بود؛ این تجهیزات شامل جرثقیل‌های ساحلی، محوطه‌ای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعه‌ای از انواع مختلف تجهیزات است. همچنین ما در کنار فاز یک با هندی‌ها، برای فاز دو بندر چابهار هم با شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کنیم.

تاکید بر توسعه اقتصاد دریاپایه

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه اقتصاد دریاپایه بیان کرد: اقتصاد دریایی بیش از ۱۰ سال است که توسط رهبری مورد توجه قرار گرفت و در دولت سیزدهم اقدام عملی برای این موضوع شکل گرفت؛ و برنامه‌ریزی‌ها برای کارهای اجرایی صورت گرفت. الان در حوزه اقتصاد دریا در بخش‌های مختلفی که می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، مانند حمل‌ونقل دریایی، فعالیت بنادر، گردشگری دریایی، منابع زنده و غیرزنده دریایی دسته‌بندی شده و بر اساس آن پروژه‌هایی هم تعریف شده است.

صفایی ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌ها و زیربناها و سرمایه‌گذاری‌ها حمل‌ونقل دریایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم؛ سال گذشته ۱۸ هزار میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید در زمینه‌های شناوری و توسعه بنادر کوچک و بزرگ. در بحث شناور اقدامات بزرگی انجام شده، ۳۳ فروند شناور به دریای خزر یا اضافه شده یا در دست خرید و ساخت است؛ در جنوب کشور هم شش فروند شناور به ناوگان دریایی اضافه شده و در دست برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان قرار داد.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر