تحلیل‌گر بازار ارز در گفت‌وگو با «تیتر کوتاه»:

پیش بینی قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۳ / آزادسازی طلب‌های نفتی دردی را دوا نمی‌کند

خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار طلب نفتی ایران از کشور کره ‌جنوبی مهم‌ترین خبر اقتصادی چند روز گذشته بوده است که بسیاری از رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌های نزدیک به دولت این اتفاق را امید بخش و دستاوردی برای دولت سیزدهم دانسته و هرروز از ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز خبر دادند.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۳  / آزادسازی طلب‌های نفتی دردی را دوا نمی‌کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در طی این مدت، قیمت دلار در بهترین حالت تنها هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و دوباره روند صعودی هرچند ناچیز به خود گرفته است و احتمال می‌رود در روزهای آینده این روند با شیب تندتری ادامه پیدا کند.

سجاد بوربور تحلیگر بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار «تیتر کوتاه» در اینباره اظهار کرد: درحال‌حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد و بازار در روزهای گذشته شاهد حدود ۲ تا ۲.۵ درصد نوسان بوده است که این عدد در بازار ارز یک نویز محسوب می‌شود و در همه بازار‌های مالی این نوسان وجود دارد.

وی افزود: مسئله آزادسازی ارز از سوی کره و عراق خبرهایی است که هر از چندگاهی در دو سه سال گذشته منتشر شده است و دیگر بازار به این دست از خبرها واکنش نشان نمی‌دهد.

این کارشناس اظهار کرد: به این نکته نیز باید توجه داشت که شاید طی دو سال گذشته رقم ۷ تا ۱۵ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور گشایشی ایجاد می‌کرد؛ اما درحال‌حاضر این رقم گره‌ای از اقتصاد کشور باز نمی‌کند.

whatsapp image 2022-08-29 at 11.15.57

بوربور با بیان اینکه سیاست‌های دولت باعث افزایش نرخ تورم شده است، ادامه داد: کشور ما در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰ میلیارد دلار خروج سرمایه داشته است و تراز تجاری ما درحال‌حاضر منفی است و حتی اگر بتوانیم ۱.۵ میلیون بشکه نفت به طور روزانه صادر کنیم و بتوانیم پول آن را دریافت کنیم، باز هم ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار کسری خواهیم داشت و بنابراین این رقم‌ها که از آزادسازی ۶ و ۷ میلیارد دلاری پول‌های ایران منتشر می‌شود، دردی از اقتصاد را دوا نمی‌کند و شاید تنها مسکنی برای اقتصاد باشد و به نظر من هیچ نقطه قوتی را ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی در دهه ۸۰ به واسطه فروش نفت دولت پول زیادی در اختیار داشت و به همین دلیل روند افزایش قیمت دلار را به شدت سرکوب می‌کرد؛ اما در اوایل دهه ۹۰ دولت دیگر پولی برای این کار در اختیار نداشت و به همین دلیل نتوانست چندان نرخ ارز را سرکوب کند و این امر باعث شد تا قیمت‌ها به راحتی با واقعیت‌های اقتصادی خود را همگام می‌کند.

این تحلیلگر بازار ادامه داد: ما امسال حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد نقدینگی داریم و قطعا رشد پایدار اقتصادی ما کمتر از یک در صد است و به همین دلیل ما تورم را در همه کالاها مشاهده می‌کنیم و این تورم از جمله روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر قیمت واقعی دلار در همان محدوده ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان است، گفت: خیلی سخت است که قیمت دلار از این رقم‌ها پایین‌تر بیاید و اگر این اتفاق هم بیفتد فعالان اقتصادی اقدام به خرید می‌کنند و همین امر باعث افزایش قیمت این ارز خواهد شد.

دلار رکورد خود را می‌شکند؟

بوربور در پاسخ به این سوال که قیمت دلار تا پایان سال بار دیگر رکورد خود را می‌شکند یا خیر؟ گفت: باتوجه به نقدینگی که به حدود ۸۳۰۰ همت خواهد رسید و در بهترین حالت ایجاد یک رشد اقتصادی ناپایدار ۳ درصد، قیمت دلار به حدود ۶۰ هزار تومان می‌رسد و این عدد در بازار هیجان ایجاد خواهد کرد و ممکن است قیمت آن حتی به ۷۰ هزار تومان هم برسد و این درحالی است که قیمت واقعی آن همان ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

او در پایان اظهار کرد: نوع اقتصاد ما به گونه‌ای است که در ۶ ماه اول سال تقاضای ارز ما پایین است و در ۶ ماه دوم با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شویم و علت این موضوع هم افزایش میزان واردات و صادرات در نیمه دوم سال‌ است و از سوی دیگر وضعیت و میزان کسری بودجه در نیمه دوم سال مشخص می‌شود و به همین دلیل در ماه‌های آینده شاهد رشد قیمت دلار خواهیم بود.

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • Morteza Jalilian

    قبلاً همه کس از اقتصاد ندانها وعامه مردم ویا در خرید میگفتند آقا نرخ دلار بالا رفته است حالا شما تک افتادی ومیگی تورم روی دلار اثر می گذارد من هم مثل شما اقتصاد ندا ن هستم دلار پایین می آید ولی بالا نمی رود این حرف منو داشته باشید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر