تغییر کاربری بلای جان تحقیقات کشاورزی

۱۷۰ هکتار از اراضی تحقیقاتی حاصلخیز درجه یک و دو این مؤسسه در دو دهه اخیر برای توسعه شهری از دسترس خارج شده است.

تغییر کاربری بلای جان تحقیقات کشاورزی

محمد زمانیان، رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره دست‌اندازی نهادهای مختلف به اراضی تحقیقاتی این مؤسسه گفت: هر روز شاهد دست‌اندازی برخی ادارات دولتی و نهادهای مختلف به اراضی تحقیقاتی مؤسسه هستیم و برای پیگیری موضوع در دادگاه با شهرداری‌ ها و کلانتری‌ها درگیر بوده و باید احقاق حق کنیم.

وی گفت: بدون این اراضی امکان تحقیقات برای معرفی ارقام جدید در راستای تأمین امنیت غذایی ناممکن خواهد بود در حالی که سایر کشورها هرگز چنین عملکردی در مقابل بخش تحقیقات خود ندارند.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ادامه تصریح کرد: اگر با دولت و سایر نهادهای دولتی در حوزه حفظ اراضی تحقیقاتی به تعامل برسیم، بزرگترین کمک به بخش تحقیقات کشاورزی کشور شده است.

وی اظهار کرد: اراضی تحقیقات برای کارهای عمرانی مانند اتوبان‌کشی و مترو استفاده شده، به طوری که ایستگاه مترو محمد شهر کرج در گذشته مزرعه تحقیقات غلات بوده است.

زمانیان در پایان برای توسعه تحقیقات در تمام محصولات کشاورزی تاکید کرد: دولت باید بودجه تحقیقاتی و پژوهشی بخش کشاورزی را که تأمین‌کننده و تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است را افزایش دهد تا مطالعات با سرعت بیشتر و گستره وسیع‌تر ادامه پیدا کند. سال گذشته ارزش اقتصادی فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر حدود ۹۰ میلیارد ریال بود که با تولید ۱۳۰۰ تن هسته اولیه ارقام مختلف زراعی به‌دست آمد.

 

منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر